• Lillabjörnen

Torra slemhinnor som kliar :-(

Jag har en pojke på 4.5 mån. Pga att jag ammar honom har jag fått så torra slemhinnor mellan benen, det kliar och känns jättejobbigt. Olja hjälper inte. Min barnmorska sa att jag kunde använda Ovesterin som egentligen är till för kvinnor i klimakteriet med torra slemhinnor. Prövade den, men jag tycker det svider som attan så det går knappt att använda. Någon som har samma problem? Blir detta bättre sen när jag slutar amma, eller börjar delamma kanske till och med...?

• Svar på tråden Torra slemhinnor som kliar :-(
  • Teskedsmamman

Det kommer bli bättre sedan när du slutar amma, testa Lactal och se om det fungerar, det är mjölksyra och ska inte svida...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Lillabjörnen

Men det står på infon om Lactal att man inte ska använda den om det kliar...

• canmamma

Amningen gav mig också torra slemhinnor. Kolla att du inte har en svampinfektion, bara för att vara på den säkra sidan. Vad som jag tyckte lindrade var att använda olivolja istället för tvål. Det låter konstigt och kladdigt men kändes faktiskt ganska fräscht och det hjälpte med obehaget. Tyvärr så hade jag torra slemhinnor under hela amningsperioden (2,5 år)...

Lycka till.

Svar på tråden Torra slemhinnor som kliar :-(