• Anonym

Fråga om munherpes. hur länge smittar man efter ett skov?

Hur lång tid efter att muunblåsan blivit skorpa och sen trillat av smittar man? jag har just nu en herpesblåsa på ena läppen, går på en fem-dagar kur med Aciklovir. Nu har båsan torkat upp och blivit en skorpa. Trillar när som helst. Ska äta tabletter till lördag. Men smittar jag fortfarande på lördag? Eller kan jag pussa min pojkvän då? Nån som vet?

• Svar på tråden Fråga om munherpes. hur länge smittar man efter ett skov?
  • Anonym

smittar väl tills det inte vätskar sig längre. Så har du en torr skorpa så borde det inte smitta. Men har du herpes så kommer ju din pojkvän få det förr eller senare? Vi använder anti så fort det kliar lite, har inte haft några utvecklade herpesblåsor sen jag började med det för ca 2 år sen. En del säger ju att anti bara förkortar läkningen med en dag, men för mig och min sambo hindrar det utbrotten helt!

• Anonym

Anonym 1; Har varit tillsammans i 7 år och ännu har jag inte smittat honom tack och lov! När jag nån gång får ett utbrott så tar jag medicin, men dt är rätt sällan det händer. Menar du att du slipper blåsorna när du känner att det liksom börjar pirra och tar Anti ?

• Anonym

ja anti fungerar verkligen bra både för mig och min sambo. Vi är snabba att smörja på så fort det pirrar lite. Vi brukar aldrig ha extrema utbrott runt hela munnen eller så, då funkardet kanske inte lika bra. Men acikloviren du tar är väl liknande anti?

• Anonym

Anonym1 Acikloviren är ju då tabletter som man tar fem stycken om dagen. Jo, jag tycker att de funkar bra på så vis att utbrottet blir lindrigare och kortare. men blåsorna slipper man ju inte. Därför funderar jag på att testa Anti nästa gång det är dags, med tanke på vad du skriver. Vad skönt mitt i alltihop att ni båda har det, jag tycker att det är så jobbigt att ständigt vara rädd att smitta min partner

• K L A R A

Jag har haft herpes sedan jag var liten, varit tillsammans med min man i tio år och han har aldrig blivit smittad. Det har även hänt att vi pussasts fast jag haft blåsa på läppen, ibland glömmer man lixom bort sig och hinner med en puss innan man kommer på sig. Använder vectavir (har provat anti också) när jag känner att det börjar pirra men slipper tyvär aldrig blåsorna.

Svar på tråden Fråga om munherpes. hur länge smittar man efter ett skov?