• Marko

Pappor ang. amning

Detta är ju ett fruktansvärt omtalat och omtyckt samtalsämne bland väldigt många människor INTE MINST här på familjeliv där det ibland kan gå rätt hett till märker jag.

Min fru har varit ganska så engagerad i någon av trådarna här och jag har ivrigt fått lyssna på hennes egna åsikter ang detta amningsfenomen!

Jag vänder mig nu till HERRARNA i familjen!!
    Vi är redan hyffsat "nedsatta" som rollpersoner i våra SMÅ barns liv. Vi gör inte så mycket mer än byter blöja, flaskmatar, leker etc med våra små.
    Medans mamman har en betydligt större roll, där hon dels från början fått stå för 9 månaders bärande och vaggande för att senare behöva amma och fortsätta vara den fysiskt närvarande föräldern, för barnets trygghets skull.

Men seriöst! Skulle ni pappor vilja se att era fruar/tjejer/käringar/flickvänner går o ammar eran 4-5-6 åriga dotter/son???

Följdfrågor och annat är givetvis välkommet.

• Svar på tråden Pappor ang. amning
  • squipp

"Varför då inte låta de få som gör det få göra det i fred?"

Jag hoppas dom gör det i fred, i hemmet helst.

"Jag förstår inte hur man kan störa sig så mycket på det att man startar en diskussionstråd."

Fråga TS.

"Att tycka att det är snudd på perverst tycker jag är väldigt konstigt?"

Inte själva amningen yo! Utan det du skrev "Jag tycker att kvinnobröst och amning är vackert" och av DEN anledningen förespråka 5-6 års amning. Typ "Gumman" kan jag inte få se när du ammar nu, jag tycker det är så vackert och jag tycker så mycket om bröst. see?

"Hur länge blev du själv ammad?"
    Inte en susning jag var bebis.

"Anar jag att du egentligen är avundsjuk Squipp?"
    Menar du avundsjuk på att barnet tar "brösttid" eller avundsjuk för att du får se mer amning eller vadå?
    Either way så är jag inte ett dugg avis.
    Tycker amning är praktiskt och förbannat bra för bebisen.

• Goofyx

Du behöver inte försvara dig, jag skojar tillbaka bara eftersom jag tog din kommentar om att jag skulle vara bröstfixerad som ett skämt...

Jag tycker att själva företeelsen är vacker! Inte vackert i praktiken = titta på
    men det trodde jag du förstod!

Jag håller fullständigt med dig om att amning är praktiskt och förbannat bra... även när man är över 1 år!

• cruZZe
    Goofyx skrev 2008-03-20 08:46:28 följande:
    Och hur länge ammar apor förresten? Jo, 3-4 år har jag fått information om!Och vad är det för fel med att vara mentalt medveten om att ammas? Det tycker jag skulle vara ett fantastiskt mysigt minne från barndomen
    Under det första året håller sig alltid schimpansungen fast vid moderns buk, även när den äter. Den diar oftast i två år, men lär sig att äta fast föda redan i slutet av första året.

Detta tog 2sek med hjälp av google att få fram.

Och nej ordet mysigt har nog olika innebörd för oss två i detta fallet.

Visst får mammor amma sina femåringar om dom vill det, jag ser bara inte vitsen utöver det egna egot.
  • Cyberdansken

Exakt, det fyller endast ett behov hos mamman.

• Goofyx

Det finns fler apor än schimpanser och många ammar längre...

En mamma undrar i min gästbok om vi pappor verkligen tror att vi har något att säga till om i den här frågan.

Om mamman och barnet vill amma länge, skulle ni då tvinga henne att sluta?
    och hur skulle det i så fall gå till?

Jag håller med henne, det är upp till mamman.... Vad tycker ni andra?

• MattiasJ

Så mycket för jämlikhet i familjelivet.
    Är man inte överens får man komprimissa och är man överens så är där väll inget att gnälla om.
    Varför skulle en förälder ha veto i familjen?

• Cyberdansken

Det är upp till båda tycker jag. Om det anses som ett störande moment av den andre partner får man väl kompromissa, som med allt annat.

• Goofyx

Hur kan amning vara ett störande moment?

Och om hon vägrar sluta amma, vad gör ni då?

• Cyberdansken

För mig skulle det definitivt vara ett störande moment om min fru skulle amma vår 5-åring.

Och hur ska jag kunna svara på den fråga, jag är inte i den situation.
    Men om din fru ville fortsätta med en aktivitet som endast var till för hennes nöje och som du inte tyckte om, skulle du då bara låta henne fortsätta?
    Om hon var otrogen t.ex? Eller om hon ville åka bort och festa med vännerna en helg varje månad på ett ställe du inte gillade och med folk du inte gillade.
    egentligen är det ingen skillnad, den ene part i förhållandet håller på med en aktivitet den andre inte tycker om, och vägrar att kompromissa.
    Ett sånt förhållande är nog inte så sunt, oavsett vilken aktivitet det rör sig om.

• Goofyx
    Cyberdansken skrev 2008-03-26 13:50:52 följande:
    För mig skulle det definitivt vara ett störande moment om min fru skulle amma vår 5-åring.Och hur ska jag kunna svara på den fråga, jag är inte i den situation.Men om din fru ville fortsätta med en aktivitet som endast var till för hennes nöje och som du inte tyckte om, skulle du då bara låta henne fortsätta?Om hon var otrogen t.ex? Eller om hon ville åka bort och festa med vännerna en helg varje månad på ett ställe du inte gillade och med folk du inte gillade.egentligen är det ingen skillnad, den ene part i förhållandet håller på med en aktivitet den andre inte tycker om, och vägrar att kompromissa.Ett sånt förhållande är nog inte så sunt, oavsett vilken aktivitet det rör sig om.
    Du jämför alltså på fullt allvar amning med otrohet och festande????

Frågan för mig är inte huruvida kvinnan fortsätter med något som mannen tycker är störande....
    Jag undrar VARFÖR du tycker att amning är störande????

Men det kunde du tydligen inte svara på om jag uppfattat dig rätt...
Svar på tråden Pappor ang. amning