• Neko

Brist på progesteron, vad innebär det?

Min gynekolog tror att jag har brist på progesteron, vad kan det bero på? Någon som vet eller också har fått den diagnosen? Jag hade (troligtvis) fått en gulkroppscysta på grund av det och nu ska jag börja äta tabletter, troligtvis hela livet eller hur är det?

Är det inte progesteron som finns i minipiller och liknande? Är det i mycket mindre mängd jag ska äta det i så fall eftersom det ska väl inte påverka min fertilitet? Förvirrad...

• Svar på tråden Brist på progesteron, vad innebär det?
  • Mira76

Äter inte progesteron, men har funderat på om jag har progesteronbrist eftersom jag har spottings innan mensen.
    Får jag fråga vad du har för symtom?

• Anonym

Jag har ingen aning, men jag tror att progesteron är det som behövs för att ett befruktat ägg ska kunna fästa i livmodern. Med brist på progesteron borde det alltså vara svårare att bli gravid...

...men vad vet jag?

• Neko

Hm, jag har ett missfall och en okej graviditet så det låter ju ganska normalt... jag trodde att det kanske var progesteronet som gjorde att ägget lossnade ifall man inte blev gravid?

Mira,

Ca 7-10 dgr innan mens så började jag småblöda, gjorde det i några dagar och sedan uppehåll några dagar innan jag fick mens. UL visade också en liten cysta (kanske en gulkroppscysta sade gyn eftersom det kunde man tydligen få av för lite progesteron och den ska försvinna om jag tar tabletter med det i). Jag har haft den här typen av småblödningar före mens sedan jag fick barn för 19 mån sedan. Så det kan säkert vara det du har, ifall du inte tar någon form av hormonella preventivmedel för de kan ju också ge den effekten.

• Anonym

Neko skrev 2008-02-21 17:45:15 följande:

jag trodde att det kanske var progesteronet som gjorde att ägget lossnade ifall man inte blev gravid?
    Näää, för när man gör provrörsbefruktningar får man progesteron-vagiatorer, för att ägget ska få hjälp att fästa...
  • Neko

Hm, kan det vara båda då? Eftersom min gyn sade att gulkroppscystan hade från början varit ett ägg/äggblåsa som inte lossnat som den skulle pga brist på progesteron...

Svar på tråden Brist på progesteron, vad innebär det?