• therese

Min bebis vill inte amma...

Vad har hänt?! Min femmånaders bebis vill inte amma, hon bara böjer sig bakåt och skriker och gråter, tar bröstet igen o suger ett par tag o sen böjer hon sig bakåt o skriker igen, o så håller det på tills hon somnar av utmattning...

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag antar att hon får i sig något iallafall men jag önskar att det kunde vara lite lugnare. Jag tror inte att jag har ändrat kosten och jag har sldrig ätit speciellt mkt mjölkprodukter så det är nog ingen allergi eller reaktion mot att det smakar konstigt eller att hon får ont i magen, men jag är ju inte 100 % säker.

Vi har inte rest eller stressat eller så heller, det mesta är som det brukar.

Däremot har vi nyligen haft bernvakt först gången, vi var borta i ca 4 timmar och vår bebis var såklart lessen när inte vi var där men inte kan hon väl ha "tagit skada" av det så att hon inte vill amma? Eller?

• Svar på tråden Min bebis vill inte amma...
  • tinna

Hej Therese!
    Jag tror inte att det är det faktum att ni har haft barnvakt till henne som gör att hon inte vill amma. Jakob har haft baarnvakt ett par gånger men det har inte påverkat ammningen. Han är visserligen yngre, men inte kan det väl vara det? Du kanske inte har mjölk så det räcker, eller så kanske hon måste suga hårdare för att få ut den? Du kanske kan testa med att pumpa lite för att se att det fungerar. Jag är ingen expert på amnet, tänkte bara dela med mig lite om hur jag hade funderat. Lycka till!

• milla

Det kanske kan vara så att mjölken inte räcker till eller att det tar väldigt lång tid innan mjölken rinner till. Min dotter vägrade amma när hon var 1 månad gammal och betedde sig precis som din, sen dess har hon fått ersättning i stället och det har fungerat bra. Tror absolut inte att det har något med barnvakten att göra. Din bebis är ju ändå fem månader, hon kanske känner att hon inte vill amma längre..Lycka till!

• therese

Ja kanske är det så att det passar bra att sluta amma nu. Har haft mjölkstockning ganska många gånger och hade det ganska nyligen. När jag tänker efter och räknar lite ser jag att det kan finnas ett samband.

Det är ju mysigt att amma men som sagt man måste sluta någon gång och kanske är det nu?

• tekla

Min 4 månaders tjej har betett sig så länge när hon är väldigt trött och samtidigt hungrig. Det brukar då sluta med att hon somnar och sen när hon vaknar igen brukar det gå mycke bättre. Ofta inträffar det när man är borta och hon kanske är överstimulerad. Aldrig på natten när hon vaknar och är hungrig och utvilad. Det beror inte på att det ät för lite mjölk för mig för den rinner för fullt när hon släpper. Tycker att det blivit lite bättre nu, eller så har jag vant mig. Ibland har jag testat med att låta henne ta tutten en stund och sen snabbt byta till bröstet och det lyckas kanske 30% av gångerna. Tycker inte du ska ge upp amningen redan om du inte känner att det är allt för jobbigt. Iofs kan man ju testa med ersättning och pumpa ut och sedan se om hon vill amma senare, men det kanske kan bli svårt...?

• sally

Min dotter är snart 8 månader och jag ammade henne tills hon var 6½ månad. Hade tänkt amma henne längre men samma sak hände oss. Runt 5 månader så tappade hon intresset för ammning. Hon vred bort huvudet och ålade sig. Kändes somn att hon inte hade "tid" att amma. Hon ville kolla på all annat runtomkring. Hon hade även fått 2 tänder så hon bet mig i bröstet varje gång jag skulle mata henne. :( En dag så bet hon mig så hårt att det började blöda... Då fick jag nog och tänkte "varför ska jag tvinga henne när hon inte vill?" Jag var även orolig att hon inte fick i sig tillräckligt med mat. Jag började ge henne ersättning istället. Det var en enorm lättnad för det åt hon så duktigt av.
    Fortsätt kämpa. 6 månader är ju iallafall bra att amma till. Men går det inte så går det inte och man är inte en sämre mamma för det.

• PrincessOfIce

Hej! Min son har varit sådan ungefär sen den dagen han föddes..
    Inte så att jag inte hade tillräckligt med mjöälk utan att han helt enkelt inte ville amma..
    Din dotter kanske inte vill amma längre???
    Jag tror inte att det har att göra med att ni har haft barnvakt till henne.. Det brukar inte påverkas...
    Min misstanke är att hon inte vill ammas längre.. Tips: Pröva med sempers Babysemp eller babyplus.. Och även med vanlig barnmat..
    Det funkade jättebra med min son och det kanske även funkar med din dotter...
    Lycka till!!!
    *Kram*

Svar på tråden Min bebis vill inte amma...