• elegi

Laktosintollerant tråden

Här finns vi som har problem att bryta ner mjölksockret , vi hjälper varandra med tips, recept & annat som har med laktosintollerans att göra. Om ni söker svar läs först bloggen jag länkar till här i ts där finna i princip allt man behöver veta, samma frågortenderar dyka upp ganska ofta läs där först så har du en bra grund och lättare att veta vad du vill veta Skrattande

Laktosintolerans:
    Laktos (mjölksocker) är en sockerart som bara förekommer i mjölkprodukter. Enzymet laktas, som finns i tunntarmens slemhinna, bryter ner laktos till glukos och galaktos. Den som är laktosintolerant har brist på laktas och kan därför inte bryta ner laktos.
    När laktosen inte bryts ner börjar den istället jäsa av bakterier i tjocktarmen. Gaser, diarré, uppkördhet, buller, körningar samt koliksmärtor blir det märkbara resultatet. Besvären liknar dem vid känslig tarm. Om du märker att besvären kommer när du dricker mjölk, och det hjälper att undvika mjölk, så kan orsaken vara laktosintolerans. (Information kopierad från www.apoteket.se)

Kolla även in min blogg om just laktosintollerans
    där finns länkar samt bra information och tips.
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b45791.html
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-01 10:09
    Länk till sioda med laktosfria glassar, samma som har Tofuline
    www.ingman.fi/index.php&page=127
  • Svar på tråden Laktosintollerant tråden
  • imsel

ÄGGFRI KLADDKAKA!

150 g smör eller margarin
    2 msk ljus sirap
    3,5 dl socker
    3 dl mjöl
    1 dl kakao
    1,25 dl vatten/mjölk/grädde

Smält smör/margarin. Rör i 2 msk ljus sirap. Blanda i socker och sikta i mjöl och kakao. Blanda i vätskan. Grädda i 175 grader i 20 minuter.

Har ni provat denna kladdkaka?
    Jag tycker den blir jättebra!
    Smakar precis som vanlig tycker jag.

Brukar göra den lite då och då.
    Helst när man vet att det kanske kommer folk å hälsar på (så man inte glufsar i sig hela själv..)
    Jag brukar värma biten jag ska äta litegrann, då tycker jag det blir godast.

Sen om man är lite chokladsugen, och inte vill/kan ta tablett, så köper jag oxå chokladbollar, eller gör själv.

• Blå Flygare

Imsel: Den har jag inte testat. Synd jag redan har bakat idag, annars hade jag gjort den nu. Har sånt chokladsug så (fattar inte varför ) och så glömde jag ha i kakaon i banan-och choklad-kakan Fick ha på lite glasyr istället Har annars en kladdkaka jag är nöjd med. Kladdig i mitten och ganska hård men inte alls krispig utanpå. Med sirap kanske den blir krispig? Vad använder du av vatten/mjölk/grädde?

• 68an

Lite pist på valio nu som jag ser som dom klart bästa på produkter till laktosintoleranta. Jag hitta "ibs snapsen" på maxi idag och den var inte ens laktosreducerad

• Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2008-03-05 19:38:10 följande:
    Imsel: Den har jag inte testat. Synd jag redan har bakat idag, annars hade jag gjort den nu. Har sånt chokladsug så (fattar inte varför ) och så glömde jag ha i kakaon i banan-och choklad-kakan Fick ha på lite glasyr istället Har annars en kladdkaka jag är nöjd med. Kladdig i mitten och ganska hård men inte alls krispig utanpå. Med sirap kanske den blir krispig? Vad använder du av vatten/mjölk/grädde?
    Men det är ju samma kladdkaka som jag har i mitt recept i mjölkallergitråden med en mjölk- och äggfri kolasmakande kladdkaka med mockaglasyr!
  • strålöga

Ja man känner att man saknar sina hemtrakter, där finns mycket större utbud på laktosfria/laktosfattiga produkter.
    När man åker "hem" i sommar då ska jag bunkra upp ett lager av produkter.

• Blå Flygare

Pallas: Den har jag missat. Har ett recept som funkar, så om inte receptet följs av positiva recentioner så testar jag inte :-P Finns ju hur mycket recept som helst, och allt är ju inte gott. Som det jag bakade idag Men det var för att jag bara rörde istället för vispade (stod rörde i receptet) och för att jag glömde kakaon.

• Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2008-03-05 22:20:13 följande:
    Pallas: Den har jag missat. Har ett recept som funkar, så om inte receptet följs av positiva recentioner så testar jag inte :-P Finns ju hur mycket recept som helst, och allt är ju inte gott. Som det jag bakade idag Men det var för att jag bara rörde istället för vispade (stod rörde i receptet) och för att jag glömde kakaon.
    Hah! Jag som trodde du hade testat det receptet för länge sen! Så fel man kan ha!

Själv sitter jag här med magproblem! Testade Laktasin idag för första gången och åt sen ca 10 nachoschips med ostsmak och kanske 5 ostbågar. Men det räckte, för tydligen hjälpte inte tabletterna. Jag får väl kanske ge dem ett försök till (ser INTE fram emot det!), men sen får jag nog ge dem till syrran eller nåt. Men visst fanns det någon annan variant också?
  • Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2008-03-05 22:20:13 följande:
    Nu var det iofs ett tag sedan (i somras eller höstas?), så det är i någon gammal tråd, men jag har allt för mig att det fick positiva recensioner! Men vad bra att jag fick det tipset att vispa ordentligt, jag har oftast för bråttom för sådant..
  • Blå Flygare

Pallas: Ja, laktras finns med. Men jag vet inte om det är någon skillnad på dem annat än stl Synd att de inte fungerade för dig heller.

Jag har ett annat recept på kladdkaka jag kör, och det är populärt även när jag inte säger att det är mjölk-och äggfritt, så helt fel är det inte det jag har.

• Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2008-03-05 22:28:06 följande:
    Pallas: Ja, laktras finns med. Men jag vet inte om det är någon skillnad på dem annat än stl Synd att de inte fungerade för dig heller.Jag har ett annat recept på kladdkaka jag kör, och det är populärt även när jag inte säger att det är mjölk-och äggfritt, så helt fel är det inte det jag har.
    Ge hit då!
Svar på tråden Laktosintollerant tråden