• elegi

Laktosintollerant tråden

Här finns vi som har problem att bryta ner mjölksockret , vi hjälper varandra med tips, recept & annat som har med laktosintollerans att göra. Om ni söker svar läs först bloggen jag länkar till här i ts där finna i princip allt man behöver veta, samma frågortenderar dyka upp ganska ofta läs där först så har du en bra grund och lättare att veta vad du vill veta Skrattande

Laktosintolerans:
    Laktos (mjölksocker) är en sockerart som bara förekommer i mjölkprodukter. Enzymet laktas, som finns i tunntarmens slemhinna, bryter ner laktos till glukos och galaktos. Den som är laktosintolerant har brist på laktas och kan därför inte bryta ner laktos.
    När laktosen inte bryts ner börjar den istället jäsa av bakterier i tjocktarmen. Gaser, diarré, uppkördhet, buller, körningar samt koliksmärtor blir det märkbara resultatet. Besvären liknar dem vid känslig tarm. Om du märker att besvären kommer när du dricker mjölk, och det hjälper att undvika mjölk, så kan orsaken vara laktosintolerans. (Information kopierad från www.apoteket.se)

Kolla även in min blogg om just laktosintollerans
    där finns länkar samt bra information och tips.
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b45791.html
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-01 10:09
    Länk till sioda med laktosfria glassar, samma som har Tofuline
    www.ingman.fi/index.php&page=127
  • Svar på tråden Laktosintollerant tråden
  • elegi

Ingen aning, du får nog läsa på www.valio.se om det står nånting där.

• Blå Flygare

Har de inte en lista på karoliska också? När man kan äta vad. Har för mig att det är nästa steg efter att man kan äta ost, men jag kan komma ihåg fel.

• tomcar1

Hej !
    Hittade hit också : )
    /tomcar1

• tomcar1

Hej !
    Hittade hit också : )
    /tomcar1

• Twinkiie

Exakt vad är tråden till för? Tips om mat eller vad? /Laktos&Gluten intolerant

• elegi
    Twinkiie skrev 2008-02-22 16:44:41 följande:
    Exakt vad är tråden till för? Tips om mat eller vad? /Laktos&Gluten intolerant
    Tipsa varandra om nya produkter eller hur produkterna fungerar, hjälper de som är nya på området med tips, långt ifrån alla som inte vet skillnaden på laktosintollerans och komjölkproteinallergi så det hjälper vi oxå till med.
  • LIVochLinnea

Jag är laktos intolerant och har inte druckit mjölk utan att kräkaspå två år

• imsel

Idag var jag tvungen att smaka på ost när jag var å handla.
    Fyra ostar blev det att smaka på, en var lagrad 6-8 månader, de andra 2-6 månader.
    Sen var jag tvungen å köpa den som var lagrad 6-8 mån, ville ha en annan, men var rädd för att det var mer laktos i den.
    Det stämmer va?

Tänkte ha den som pålägg nån dag, men inte varje dag (om jag kan hålla mig), och riva och ha i frysen. eller kanske skiva och frysa, och bara ta fram nån skiva då och då, så blir den inte dålig innan jag hinner äta upp.
    Det borde fuka va?

Sen köpte jag lite godis, åt två småå chokladbitar, och en annan med lite skummjölkspulver i.
    Och sen några till ostbitar till salladen till middagen..

Får se om jag känner nåt imorron eller senare.. hoppas inte..

• strålöga

Lägger in denna tråd i favoriterna.
    Har själv laktosintolerans sen många år tillbaka.

Svar på tråden Laktosintollerant tråden