• nattisss

oss med prematurbarn

heej..
    jag har 2 barn & båda är dom prematurbarn.
    min dotter Alicia på ett år föddes i veka 35+5 & låg inne på neotalsavd 35 i örebro i 12 dagar. min son Lian är född i veka 29+1 o har inte fått kommit hem än. han är nu 8 vekor gammal. han ligger i cpap för hans linger inte har utvklats ordentligt. sen så ska han på opration den 1:a april i göteborg där han ska operera höften. han satt stätes + att jag hade dåligt med fostervatten.

nu skulle jag vilja ha kontakt med andra föräldrar över hela landet som också har prematurbarn.

• Svar på tråden oss med prematurbarn
  • HelenaC78

Hej hej!
    Våran dotter Julia föddes 31/7-2007 i v.35+4. Hon e snart 7 månader, 6 korr. Vi låg på BB i 8 dagar. Hon var lite gul men behövde aldrig sola. Hon koppmatades mest då hon inte orkade amma så länge.

• Cmon baby

Hej
    Det är så härligt att höra om familjer som har det bättre hemma än på neo.
    Vi fick en son för 2 veckor sen som kom i v 32+6 och det har gått så bra för honom att vi får åka hem nästa vecka. Vi hade lite blandade känslor om det, klarar han sig fast han är så liten och hur är det med immunförsvaret o sånt? Men vi ser mer o mer att det är positivt att åka hem istället. Sen finns hemsjukvården och då känns det ännu tryggare.

zyppazepp skrev 2008-02-21 13:14:19 följande:
    Här är en till med tillväxthämmade tvillingar födda i v.29+3. Har varit utskrivna från Neo i 2 veckor nu o allt flyter på böttre än förväntat hemma faktiskt. Lilltjejen gick upp dåligt i vikt på Neo men efter vi kommit hem har hon gått upp bra så de märker nog att mamma o pppa tirvs bättre hemma Hoppas att Er vårdtid blir kort o att Ni snart blir av med CPAP:en för den är ju så tråkig.*KRAM*
  • Fiviva
    Svar på #23
    hej hej. vi bor i Arboga, lillen kom i örebro efterson det var näsmast sen blev vi flyttade till v-ås efter en vecka pga att det kostar pengar att ha oss i fel län.. jätte fånigt.
  • Klara 80

Hej! Vår dotter föddes i v 26+1 och har nu legat på Neo i två månader, fortfarande CPAP och stort syrgasbehov, runt 50-60%. Har också fått många kortisonkurer och har nu börjat inhalera kortison. CPAP.en är verkligen inte rolig och man längtar verkligen tills den försvinner. Verkar ju som ett jättestort framsteg att din son är nere på 35% syrgas nu, då kanske han snart slipper den! Lycka till!

• nattisss
    Svar på #26
    jaa man vill juu det han får cortison nu men hoppas att han kommer ifrån det snart hoppas din oxå gör det det e så jobbigt men har din dotter börjat fått corison för lian låg oxå över 50% i syrgas innan han började med corisonet det va då han gick ner med syrgasen. kramar
  • Klara 80

Ja, vår lilla tjej har fått många kortisonkurer både i injektioner och nu i form av inhallation. I går var hon nere på 40 % så kanske det börjar ge effekt nu. Har din kille fått vara utan CPAP.en nåt för att vänja sig vid bara syrgas? Vår tjej får vara utan vid vägning och tvättning osv, korta stunder och det funkar bra!

• PLRMamma

Hej. Jag fick en son den 19/10-07 föddes i vecka 34. Vi var på neo i Örebro tills 1november, sen fick vi åka hem. Bor i Askersund.

Hoppas att ni får komma hem snart ganska träligt att sitta där på 35an..

• nattisss

klara80: joo det e han vid tvättning o så men då bloser dom syrgas i ansiktet på han men det går bra faktiskt sätter på cpapen då o då om förgen i anisktet förändras.. hoppas att han blir av den snart...

tajjo: joo det e skit jobbigt att sitta där finns inget att göra har läst alla tiningar 4 gånger om eller nått hehe men det e så drygt. men det e jättebra personal på 35:an tycker jag.

Svar på tråden oss med prematurbarn