Inlägg från: rockmind |Visa alla inlägg
  • rockmind

Eksjöhus

Bellansmamma: Hej! Vi ska också bygga ett Lyckan med vinkel. Har ni beställt ert ännu? Vi kommer göra det i juni om allt går enligt planerna. Inväntar lite beslut kring tomten först!

• rockmind

Bellansmamma: Vad roligt att ni kommit så pass långt! Längtar tills vi också gjort det. Har ni fått nåt inflyttningsdatum?
    De tillval som vi tänkt hittills är en braskamin samt ett badkar i det stora badrumet. Eventuellt rostfria vivaror i köket också, beroende på vilka köksluckor det blir, men jag tror att det blir de vita som ingår. Vilka tillval har ni gjort? Har ni huset med eller utan vinkel?

• rockmind

Bellansmamma: Vi ska också försöka hålla kostnaderna nere. Vi hade först tänkt att välja ryggåstak men det har vi prioriterat bort nu och tänker lägga pengarna på ett garage istället. Tänkte fråga dig varför ni väljer extra isolering i innerväggarna?

• rockmind

Bellansmamma: Aha okej då förstår jag Jag har också hört att det är lyhört, hoppas det inte stämmer.

NN07: Jag undrar precis samma saker som Bellansmamma frågade om i inlägget ovanför!

• rockmind

Bellansmamma: Vilken värmepanna kommer ni att ha i huset?

NN07: Det där med skjutdörr är ett bra tips, det ska vi överväga att sätta in!

• rockmind

Vi är i valet och kvalet om vi ska sätta in torktumlare eller torkskåp... Man får tydligen inte plats med båda delarna. Hur har ni andra gjort?

Som det är nu (när vi bor i lägenhet) så torktumlar jag i princip ingenting, är rädd att kläderna ska bli förstörda. Men här finns det ju istället en tvättstuga med linor att hänga tvätten, men så lär man ju inte kunna göra inomhus sedan, är nog inte så bra för huset ;) Visst kommer man hänga ut tvätten utomhus vid vackert väder, men frågan är som sagt hur man bäst torkar tvätten inomhus vid sämre väder...?

• rockmind

Bellansmamma: Kul att det äntligen börjar hända lite konkreta saker med ert bygge nu :=)

Har ni bestämt vilken färg ni ska måla huset i sen? Vi funderar på nån grön nyans.

Vilken typ av badkar ska ni ha?

• rockmind

Vi har bestämt våra tillval nu, inte meddelat dessa till säljaren på Eksjöhus ännu, men vi har precis diskuterat färdigt här hemma. Vi kommer uppgradera tvättmaskin och torktumlare, sätta in en braskamin, ett hörnbadkar utan bubblor samt rostfria vitvaror i köket (vi ska ha de vita köksluckorna som ingår).

Nästa steg i processen blir att vi ska gå på besök till HTH-butiken och titta på köket, eventuellt blir det någon liten förändring med städskåpet, mer än så vet vi inte i nuläget.

Vi ska även ha ett garage men vi har inte ännu bestämt hur stort. Ska ni ha garage?

• rockmind

Bellansmamma: Har inte så stor koll på priserna vad gäller köksluckorna ännu. Tror att vi vill ha vita i vilket fall.
    Vi funderar på ett garage som är 38 kvm med förråd (oisolerat) och har fått prisuppgift 191.000 kr på det. Helt hutlöst dyrt för ett garage egentligen men vi känner att vi verkligen är i behov av ett garage redan från början, särskilt med tanke på förvaringsmöjligheter såsom var vi ska ställa barnvagnar m.m.

annhan: Ja, priset inkulderar platta med golvvärme. Den värmepump som ingår heter IVT 490 och det är frånluft och el. Sen så kan man uppgradera den till en IVT 495 och det är jordvärme också (tror det kostar ca 40.000 extra). Vi kommer ha en 490, tror att vi klarar oss på det. Vi bor i södra Sverige och har ju oftast varmt klimat. Dessutom kommer vi ha en braskamin att elda i för att hålla kostnaderna nere. Priset för vinkeln ligger på 80.000 enligt de upgifter vi fått.

njutaren: Åh! vad roligt. Är ni nöjda med allt hittills?

• rockmind

SmaragdKattis: Kul att höra om era tillval och planer! Det leder mig in på lite frågor såklart :)

* Skjutdörren mellan kök och allrum, bestäler ni den av Eksjöhus? Vi tog upp detta med vår säljare och han sa att det inte går att köpa genom dem utan man får köpa den själv och sen ta det med snickarna på plats sen. Har ni också fått det beskedet? Säljaren sa oxå att man måste offra en bit av klädkammaren för att dörren ska få plats i väggen. Hur mycket kommer ni betala för skjutdörren och var köper ni den (om inte genom Eksjöhus)?

* Vi har också tänkt att ha hörnbadkar utan bubblor. Vilket märke ska ni ha? Vi ska ha Caribia från IFÖ, det verkar inte finnas så många utan bubblor att få tag på om man inte vill ha ett i plast.

* Hur kommer det sig att ni ska ljudisolera mer än det som ingår? Har ni hört av andra som har Lyckan att det är lyhört?

• rockmind

SmaragdKattis: Vet du på ett ungefär vad det kostar att sätta osb-plattor som isolering? Räknar man per meter vägg eller? Vi har också börjat fundera på det nu, särkilt mot den väggen i tv-rummet som är mot barnens sovrum. Man vill inte behöva ha tv:n jättelågt när de gått och lagt sig. Och det där med att sätta upp tunga saker på väggarna. Vi känner en som byggde ett Lyckan för ca 2 år sen och de tog ingen extra isolering. En vacker dag rasade hela deras hatthylla ner, då det blev för tungt med alla kläderna som hängde där. Den vanliga gipsvägen klarade inte tyngden. Så de har sagt att de ångrade att de inte isolerade mer. Synd att man måste köpa till sånt här tycker jag, det borde vara bättre standard som ingår i väggarna... Men som sagt, väggen där man ska ha hatthylla är nog bra att sätta en extra skiva i.

Det lät dyrt med 200.000 kr för fyllnadsmasssorna i tomten, hur såg tomten ut från början? Vår säljare har sagt att det vanliga är runt 50.000 så jag hoppas det inte blir mer för vår del, lite nervös är man ju för det...

• rockmind

SmaragdKattis: Blir nog jättefint när det är färdigt :) Vi kommer också ha utsikt mot en äng, eller en åker egentligen. Så skönt att inte ha några grannar på baksidan!

Är det nån mer än jag som tycker att vardagsrummet i Lyckan känns lite svårmöblerat? Hur har ni tänkt möblera med soffor, tv, osv? Skulle gärna ta emot lite tips

• rockmind

SmaragdKattis: Kul att höra om er planering för vardagsrummet! Det vore kul att följa dig i bloggen sen och se foton osv, berätta gärna adressen

Förresten, den här tråden går väl ut nu om två dagar, vi kanske ska starta en ny så vi kan fortsätta prata om våra husplaner?

Svar på tråden Eksjöhus