• Nocturne

Njurstensoperation, hur funkar det?

Är det någon som vet hur en njurstensoperation går till? Ska eventuellt genomgå en om ca 3 veckor, och har kikat runt lite på nätet men hittar ingen bra information.

Kommer säkerligen att få info av läkare lite senare, men jag är ändå nyfiken nu.

• Svar på tråden Njurstensoperation, hur funkar det?
  • abnocto

Tror man slår sönder dem med ultraljud och sedan får man kissa ut gruset. Men det kanske finns större operationer?

• Nocturne

Vad jag förstod på läkaren ska det användas instrument inuti kroppen. Vi pratade bara lite kort om det, inte mer.

Blir man sjukskriven eller kan man jobba dagen efter? Sövs man?

Det kanske beror på stenens placering också, min sitter tydligen vid urinblåsan.

• vänat

Då jag genom gick en njursten opration för ganska många år sedan gick dom i genom slidan upp till njuren och krossade njursten på in sidan som de sedan kunde få ut stenen, detta gjordes när jag var nersövd.

abnocto skrev 2008-02-21 14:33:35 följande:
    Tror man slår sönder dem med ultraljud och sedan får man kissa ut gruset. Men det kanske finns större operationer?
    Det du beskriver är inte direkt oparation utan helt enkelt bara krossar stenerana.
  • Nocturne

Ok, kunde du jobba dagen efter, eller måste man vara sjukskriven? Känner man något efteråt? Problem etc?

• MoSv74
    vänat skrev 2008-02-21 15:49:17 följande:
    Då jag genom gick en njursten opration för ganska många år sedan gick dom i genom slidan upp till njuren och krossade njursten på in sidan som de sedan kunde få ut stenen, detta gjordes när jag var nersövd.
    Det du beskriver är inte direkt oparation utan helt enkelt bara krossar stenerana.
    Man går in genom urinröret till njuren!!!!!
  • Nocturne

Någon mer som vet något?

Svar på tråden Njurstensoperation, hur funkar det?