1) Använder du slöja?
Ibland. Vissa dagar, men vanligtvis inte. Men jag funderar på att såsmåningon börja med det på heltid..
2) Hur gammal är du?
20
3) Vilket land härstammar du ifrån? Vad spelar slöjan för roll i ditt hemland (svara på frågan oavsett om du är svensk, alban, pakistanier, arab eller något annat!)
Jag är svensk men min pappa kommer från Iran.
4) Hur länge har du haft slöja, sedan vilken ålder?
Jag använde slöja mellan 6 - 8, 9 års åldern. Eftersom jag levde i Iran och det hörde också till min skoluniform.
5) Hur ser du på slöjan? Är den kvinnoförnedrande, anser du?
Nej. Jag ser det som ett klädesplagg, även om den inte är så vanlig i sverige nuförtiden. Visst är det ett kvinnoplagg, men det finns även plagg för män som täcker huvudet och håret.
Ifall slöjan är förnedrande så tycker jag även att tröjor och byxor är det, vilket det inte är. Utan man väljer själv vad man vill ha på sig.
OBS. Följande är min åsikt och har inte mycket med Islam att göra kanske : Jag känner mig skyddad när jag har sjal på mig, jag får mycket trevligare blickar ifrån män och blir inte utsatt för kommentarer och fula blickar.
Mitt användande av hejab påminner mycket om när jag, och andra kvinnor medvetet klär sig i långärmat och byxor (alltså inte urringat och kort kjol) av olika anledningar. Bla. för att få vara ifred.
Jag skulle gärna vilja att man kunde få gå ut med sexiga kläder också, men tyvärr blir dessa kvinnor betraktade som sämre. Så ser världen ut tyvärr. Man ska varken ha för mycket eller för lite i det här samhället. Lagom sexig för att bli tagen på allvar, man ska vara som de flesta andra kvinnor.. Det tycker jag är kvinnoförnedrande - att dömma kvinnor utfrån deras klädval. Oavsett om man vill klaga på hur mycket och på hur litet de har på sig...
Nu är inte jag gift men jag tycker det är fint också att man bara visar sin kropp för sin man, det blir väldigt speciellt då..
6) Har du någonsin känt dig "tvingad" att bära slöja? Svara givetvis ärligt!
Nej, jag känner ingen som blivit tvingad heller. Men säkert förekommer det. Jag tror att i de fallen där kvinnor känner sig tvingade, att de inte blir tvingade med våld. Utan att de antagigen känner press på sig och inte är nöjda, men att de 'måste' för att det är tradition och alla andra kvinnor bär slöja. Jag tror inte att en tjej ifrån en sådan familj och kultur skriker och slåss i hallen med sin familj varje gång de ska gå ut och hon tvingas bära slöja..
7) Vad tycker din familj om att du bär slöja?
Min mamma tycker det är helt ok, hon är ganska openminded.
Min pappa är ju infödd muslim även om han inte är troende, han tycker nog att jag är lite ung och naiv men han säger ingenting iallfall. Han gillar att jag är intresserad av islam.
8) Vad tycker dina vänner om att du bär slöja?
Mina svenska vänner som sett mig i hejab har tagit det som ett skämt, eftersom de känner mig som svensk.. Jag vet många, många som det skulle krocka med totalt. De skulle inte kunna se på mig på samma sätt och få en chock om de såg mig. De skulle bli osäkra. Många i min släkt också.
Sen vet jag en hel del sekulariserade invandrade muslimer som skulle tycka jag är töntig och gammelmodig.
Men också många neutrala som blir glada för min skull.
9) Har du någonsin blivit illa behandlad / särbehandldad p ga att du har slöja?
Nej, för jag har inte vågat gå till riskzoner med hejab. Utan håller mig oftast i förorterna där jag bor..
10) Hur ser folk allmänt på dig, när du går på stan?
Muslimska kvinnor är nyfikna på mig, många är vänliga och man tillhör lite gemenskapen. Män tittar inte lika mycket, men många muslimska män som oftast sett mig utan hejab har blivit imponerade men på ett bra sätt hoppas jag, det är kul :)
11) Har slöjan varit hinder när du sökt jobb? (Detta är en fråga för de som har kommit in i arbetslivet)
Ingen aning, där jag bor så har hälften av kvinnorna hejab på sig, i butiker och apotek och reception..osv. Men det är ju här, säkert är många arbetsgivare och chefer själva muslimer..
12) Vad betyder slöjan för dig?
Har inte funderat färdigt än..:P
13) Skulle du bära slöja för "någon annans skull" än din egen?
Jo, det har jag, på begravning ex. Sen finns det vissa ställen jag inte vågar gå utan, eftersom de sett mig i hejab redan..
14) Är slöjan som vilket annat plagg som helst?
ja såklart..
15) Krävs det mod, samt en inre styrka för att bära hijab i en icke-islamisk republik?
ja!
16) Finns det ett mode gällande slöjor, istället för de gammeldagsa varianterana? Vad föredrar du?
Finns så många varianter ju.. Vet inte vilken som är gammeldgs.. Men säkert går det i mode..
17) Hur är det på sommaren? Svettigt, varmt, jobbigt? Eller svalt?
Man vänjer sig, pluss att det skyddar kroppen från solen och man kan vara svalt klädd även om det täcker kroppen...
18) Finns det något du absolut inte kan göra, p ga att du har slöja?
Jo, bada på stranden...
19) Vilken slöj-variant använder du? Al-hijâb? Square-hijâb? Al-amira hijâb? Khimâr? Niqâb? Burka? Turban? Enkel, bakåtsträvd hijab?
oj, jag vet inte vad för skillnad det är mellan de första du tog upp. Jag har vanliga kläder, sen har jag bara vanlig hejab till, tvådelad, och ibland bara ena delen som jag kan kombinera med en sjal som jag sätter fast med spänne...
20) Vilken slöj-variant anser du är den mest
A) Traditionella? Beror på var, alla länder och olika folk har ju sin traditon..
B) Modernaste-just-nu? Jag vet inte, ser så många olika varianter där jag bor..
C) Snyggaste? Beror på personen, jag tycker som jag har är snyggt..
D) Vackraste? Niqab kan vara fint, det ser mystiskt ut på sätt o vis. Burka är praktist vet ja, men inte så vanligt här. Sen är de inte så unika. Sen tycker jag det är fint när man sätter fast bakom nacken bara och låter halsen vara fri..