• Aisha

Se hit alla muslimska kvinnor med slöja! (utan går också jättebra!)

Hejsan allesammans! Först och främst måste jag tyvärr säga att jag i synnerhet "efterlyser" muslimska kvinnor med hijâb (slöja) i denna tråd eftersom jag skulle vilja föra en liten slöj-diskussion

Så ni som inte känner er särskilt träffade av rubriken bör bege er till någon annan tråd för vidare diskussion.

Nåja!

Muslimah, du som har hijâb eller någon gång tänkt ta på dig hijâb! Berätta lite om dig själv, och svara på några frågor här nedanför:

Alla muslimska kvinnor som har en (ärlig) tanke om slöjan får mer än gärna lägga sin åsikt här! Icke-muslimer förväntas alltså inte svara på frågorna.

1) Använder du slöja?

2) Hur gammal är du?

3) Vilket land härstammar du ifrån? Vad spelar slöjan för roll i ditt hemland (svara på frågan oavsett om du är svensk, alban, pakistanier, arab eller något annat!)

4) Hur länge har du haft slöja, sedan vilken ålder?

5) Hur ser du på slöjan? Är den kvinnoförnedrande, anser du?

6) Har du någonsin känt dig "tvingad" att bära slöja? Svara givetvis ärligt!

7) Vad tycker din familj om att du bär slöja?

8) Vad tycker dina vänner om att du bär slöja?

9) Har du någonsin blivit illa behandlad / särbehandldad p ga att du har slöja?

10) Hur ser folk allmänt på dig, när du går på stan?

11) Har slöjan varit hinder när du sökt jobb? (Detta är en fråga för de som har kommit in i arbetslivet)

12) Vad betyder slöjan för dig?

13) Skulle du bära slöja för "någon annans skull" än din egen?

14) Är slöjan som vilket annat plagg som helst?

15) Krävs det mod, samt en inre styrka för att bära hijab i en icke-islamisk republik?

16) Finns det ett mode gällande slöjor, istället för de gammeldagsa varianterana? Vad föredrar du?

17) Hur är det på sommaren? Svettigt, varmt, jobbigt? Eller svalt?

18) Finns det något du absolut inte kan göra, p ga att du har slöja?

19) Vilken slöj-variant använder du? Al-hijâb? Square-hijâb? Al-amira hijâb? Khimâr? Niqâb? Burka? Turban? Enkel, bakåtsträvd hijab?

20) Vilken slöj-variant anser du är den mest A) Traditionella? B) Modernaste-just-nu? C) Snyggaste? D) Vackraste?

________

Ja-a, det var nog allt!

Här kan vi allmänt prata om fenomenet "slöja" också, så det är bara att prata på!

Kram, Aisha

Hur ser du på saken? Är du praktiserande muslim, eller inte?

• Svar på tråden Se hit alla muslimska kvinnor med slöja! (utan går också jättebra!)
  • MsBeauty

Jag är en praktiserande muslim.

1) Ja!

2) 20 år

3) Jag är svensk. Vet inte riktigt vad slöjan spelar för roll här, den anses väl som kränkande för kvinnor fastän den egentligen representerar motsatsen, dvs. respekt för kvinnan då man ska se henne för den hon är som person och inte hur hon ser ut.

4) Sedan jag var 19 år. 1 år då ungefär.

5) Tvärtom, som beskrivet ovan. Jag tycker den står för respekt mot kvinnor som inte behöver förnedra sig själva genom att visa upp sin privata kropp för att synas eller höras.

6) Aldrig. Däremot har en del personer försökt övertyga mig att inte ta på slöjan och hotat med att inte synas mer med mig om jag tar på mig den, alltså försökt tvinga mig att inte ta på mig den.

7) Min mamma älskar mina slöjor, hon följde med mig och köpte mina första slöjor och hon tar med glädje på sig slöja när hon följer med mig till moskén. (hon är alltså inte muslim). Min pappa respekterar att jag vill ha slöja och det gör även min bror.

8) De tycker att jag passar bättre i slöja än utan. Flera av dem har blivit sugna på att själv börja med slöja (de är muslimer).

9) Nja, det händer ju att svenska, äldre damer speciellt tror att jag inte kan svenska och inte ska förstå vad de säger. En gammal tant kom fram från ingenstans och frågade om jag skulle råna henne.

10) Det är mest araber som glor tycker jag. Speciellt tjejer de stirrar så ögonen nästan poppar ut och kollar bakom sig när jag går förbi. Svenska män respekterar mig mest (som jag uppfattar det), de ser mig inte i ögonen.

11) Jag arbetar inte.

12) Den betyder otrolig mycket. Den represnterar för mig, som flera gånger nämt respekt för kvinnans integritet. Den visar att jag är muslim och att jag har respekt för mig själv.

13) Aldrig. Skulle aldrig bära något klädesplagg för någon annans skull än min egen.

14) Nej. Den betyder mer än ett vanligt plagg.

15) Alltså jag har inte upplevt det som särskilt jobbigt att bära slöja, så jag vet inte om det kräver mod och styrka. Men på sätt och vis ja, för som konvertit så uppstår ofta konflikter med familjemedlemmar när man vill ta på sig slöjan och det är ju något man får vara beredd på. Det brukar lösa sig så småningom.

16) Det finns mode, jag provar gärna olika färger och modeller på mina slöjor, olika nålar, osv. så länge det täcker på ett islamiskt korrekt sätt. Alltså inget sånt med att knyta slöjan i nacken och visa upp hela halsen.

17) Det var lite svettigt första sommaren, men man lär sig ju vilka material man ska undvika.

18) Inget som jag vill göra.

19) Ingen aning. Är inte superinsatt i det där. Jag använder vanlig slöja, ibland "pakistani-style". Har funderingar kring niqâb..

20) Är inte så insatt så väljer att inte svara på denna.

• Niinii

1) Använder du slöja?

Ibland. Vissa dagar, men vanligtvis inte. Men jag funderar på att såsmåningon börja med det på heltid..

2) Hur gammal är du?

20

3) Vilket land härstammar du ifrån? Vad spelar slöjan för roll i ditt hemland (svara på frågan oavsett om du är svensk, alban, pakistanier, arab eller något annat!)

Jag är svensk men min pappa kommer från Iran.

Jag använde slöja mellan 6 - 8, 9 års åldern. Eftersom jag levde i Iran och det hörde också till min skoluniform.

Nej. Jag ser det som ett klädesplagg, även om den inte är så vanlig i sverige nuförtiden. Visst är det ett kvinnoplagg, men det finns även plagg för män som täcker huvudet och håret.
    Ifall slöjan är förnedrande så tycker jag även att tröjor och byxor är det, vilket det inte är. Utan man väljer själv vad man vill ha på sig.
    OBS. Följande är min åsikt och har inte mycket med Islam att göra kanske : Jag känner mig skyddad när jag har sjal på mig, jag får mycket trevligare blickar ifrån män och blir inte utsatt för kommentarer och fula blickar.
    Mitt användande av hejab påminner mycket om när jag, och andra kvinnor medvetet klär sig i långärmat och byxor (alltså inte urringat och kort kjol) av olika anledningar. Bla. för att få vara ifred.
    Jag skulle gärna vilja att man kunde få gå ut med sexiga kläder också, men tyvärr blir dessa kvinnor betraktade som sämre. Så ser världen ut tyvärr. Man ska varken ha för mycket eller för lite i det här samhället. Lagom sexig för att bli tagen på allvar, man ska vara som de flesta andra kvinnor.. Det tycker jag är kvinnoförnedrande - att dömma kvinnor utfrån deras klädval. Oavsett om man vill klaga på hur mycket och på hur litet de har på sig...
    Nu är inte jag gift men jag tycker det är fint också att man bara visar sin kropp för sin man, det blir väldigt speciellt då..

Nej, jag känner ingen som blivit tvingad heller. Men säkert förekommer det. Jag tror att i de fallen där kvinnor känner sig tvingade, att de inte blir tvingade med våld. Utan att de antagigen känner press på sig och inte är nöjda, men att de 'måste' för att det är tradition och alla andra kvinnor bär slöja. Jag tror inte att en tjej ifrån en sådan familj och kultur skriker och slåss i hallen med sin familj varje gång de ska gå ut och hon tvingas bära slöja..

Min mamma tycker det är helt ok, hon är ganska openminded.
    Min pappa är ju infödd muslim även om han inte är troende, han tycker nog att jag är lite ung och naiv men han säger ingenting iallfall. Han gillar att jag är intresserad av islam.

Mina svenska vänner som sett mig i hejab har tagit det som ett skämt, eftersom de känner mig som svensk.. Jag vet många, många som det skulle krocka med totalt. De skulle inte kunna se på mig på samma sätt och få en chock om de såg mig. De skulle bli osäkra. Många i min släkt också.
    Sen vet jag en hel del sekulariserade invandrade muslimer som skulle tycka jag är töntig och gammelmodig.
    Men också många neutrala som blir glada för min skull.

Nej, för jag har inte vågat gå till riskzoner med hejab. Utan håller mig oftast i förorterna där jag bor..

Muslimska kvinnor är nyfikna på mig, många är vänliga och man tillhör lite gemenskapen. Män tittar inte lika mycket, men många muslimska män som oftast sett mig utan hejab har blivit imponerade men på ett bra sätt hoppas jag, det är kul :)

11) Har slöjan varit hinder när du sökt jobb? (Detta är en fråga för de som har kommit in i arbetslivet)
    Ingen aning, där jag bor så har hälften av kvinnorna hejab på sig, i butiker och apotek och reception..osv. Men det är ju här, säkert är många arbetsgivare och chefer själva muslimer..

Har inte funderat färdigt än..:P

Jo, det har jag, på begravning ex. Sen finns det vissa ställen jag inte vågar gå utan, eftersom de sett mig i hejab redan..

ja såklart..

15) Krävs det mod, samt en inre styrka för att bära hijab i en icke-islamisk republik?
    ja!

16) Finns det ett mode gällande slöjor, istället för de gammeldagsa varianterana? Vad föredrar du?
    Finns så många varianter ju.. Vet inte vilken som är gammeldgs.. Men säkert går det i mode..

Man vänjer sig, pluss att det skyddar kroppen från solen och man kan vara svalt klädd även om det täcker kroppen...

Jo, bada på stranden...

19) Vilken slöj-variant använder du? Al-hijâb? Square-hijâb? Al-amira hijâb? Khimâr? Niqâb? Burka? Turban? Enkel, bakåtsträvd hijab?
    oj, jag vet inte vad för skillnad det är mellan de första du tog upp. Jag har vanliga kläder, sen har jag bara vanlig hejab till, tvådelad, och ibland bara ena delen som jag kan kombinera med en sjal som jag sätter fast med spänne...

20) Vilken slöj-variant anser du är den mest
    A) Traditionella? Beror på var, alla länder och olika folk har ju sin traditon..
    B) Modernaste-just-nu? Jag vet inte, ser så många olika varianter där jag bor..
    C) Snyggaste? Beror på personen, jag tycker som jag har är snyggt..
    D) Vackraste? Niqab kan vara fint, det ser mystiskt ut på sätt o vis. Burka är praktist vet ja, men inte så vanligt här. Sen är de inte så unika. Sen tycker jag det är fint när man sätter fast bakom nacken bara och låter halsen vara fri..

• vågskålen

Aisha,
    Väljer att hoppa över en del frågor och lämna de obesvarade och svarar så som känns rätt från mitt hjärta.

Ja jag är praktiserande muslimah, vilket innebär att jag försöker uppfylla islams grundpelare, jag tror på de 6 av islams trons pelare. Som grund och sen lite utöver det.

1) Använder du slöja?
    **Ja**

2) Hur gammal är du?
    **Hoppar över den frågan**

**Svensk. Den verkar i dagslägen representera en politisk islam vilket jag inte håller med om. Slöjan är inte ett politiskt ställningstagande, utan det är ett erkännande av att vilja följa det påbud som givits av Allah.

**Jag började använda slöja 6 månader efter jag konverterade. Och har sedan dess burit den i de sammanhang då den bör sitta på.**

5) Hur ser du på slöjan? Är den kvinnoförnedrande, anser du? **De sin inte är muslimer brukar ofta uttrycka att de ser den som kvinnoförnedrande, men jag tror att det ofta beror på att de inte är tillräckligt insatta i vad den har för innebörd för en muslimsk kvinna.

**Aldrig. Det är ingen som sagt eller påpekat eller med undertoner sagt att jag är tvingad till det. Det har jag själv kommit fram till och valt. Det var inte ett lätt beslut, mest beroende på alla tankar jag hade om vad min omgivning skulle säga. Och det bild som många har av muslimska kvinnor. Men när jag tagit mig förbi det hindret så fanns det ingen återvändo för min del.

**Det har inte varit några problem**

**Det har inte heller varit några problem. Vet att jag är lyckligt lottad, men kanske har turen att ha vänner som verkligen är vänner oavsett hur jag ser ut på utsidan. Det är nog mig de gillar antar jag**

**Nej inte någon händelse som jag kan komma på som står i klar dager**

**Inget speciellt faktiskt. Kanske har haft tur där med eller så syns det på mig att jag är lite envis av mig och det inte är någon idé att ge sig på mig vet inte**

**Jag arbetade redan före jag började bära slöja och tog den sedan på mig. Det blev inga större problem endast lite tissel och tassel och lite frågor. Men de flesta verkade ta det bra.**

**Den är jätteviktig. De är en del av min muslimska identitet** Skulle inte alls känna mig helt utan den.

**Nej inte vad jag kan föreställa mig**

**Ja utifrån aspekten 'täckande plagg'. Men annars är den ju lite speciell kanske. Den är väldigt fokuserad på och alltid i ropet så nog måste den vara något speciellt**

**Ja det gör det. Och jag tycker inte den som inte är redo att göra det av de rätta orskerna ska göra det heller. Slöja ska bäras för att man själv väljer det. Dvs pga inre övertygelse. Det är då som man bär den av de rätta orsakerna och jag tror att det avspeglar sig delvis i bäraren när så är fallet**

**Ja det finns ett mode. Och nej jag håller mig till det mer 'gammaldags'**

**Det kan vara varmt med slöja men det är även varmt utan det om det ÄR varmt. Så jag tycker inte det spelar någon roll utifrån de aspekten**

**Vissa arbeten lär inte vara för mig.**

**Vanlig slöja som jag viker dubbel och som är så stor så att den täcker barmen. Även khimar ibland och då går den nedanför rumpan (hittade inget bättre uttryck ... ) Har en niqab men har inte använt den. Har inte funderingar i nuläget på att börja använda den.

20) Vilken slöj-variant anser du är den mest A) Traditionella? B) Modernaste-just-nu? C) Snyggaste? D) Vackraste?
    **Khimar absolut - mycket lång ska den vara gärna med samma tyg i kjolen inunder. Otroligt vacker och respektingivande**

• UmmAbdAlRahmaan

1) Använder du slöja? Ja

2) Hur gammal är du? 21

3) Vilket land härstammar du ifrån? Vad spelar slöjan för roll i ditt hemland (svara på frågan oavsett om du är svensk, alban, pakistanier, arab eller något annat!) Sverige

4) Hur länge har du haft slöja, sedan vilken ålder? Sedan jag va 19

5) Hur ser du på slöjan? Är den kvinnoförnedrande, anser du? Nej, slöjan är ett sätt att bli sedd som muslim. Jag bär den för att Allah har uppmanat oss kvinnor att täcka oss, och jag underkastar mig Hans vilja. Har inget att göra med förtryck eller liknande.

6) Har du någonsin känt dig "tvingad" att bära slöja? Svara givetvis ärligt! Hehe nej, av vem? Min pappa och bror som verkligen inte är muslimer. Eller min man som jag inte ens kände då? Alltså, nej.

7) Vad tycker din familj om att du bär slöja? De har faktiskt inga problem med det, ibörjan gillade de inte det. Men de har stöttat mig.

8) Vad tycker dina vänner om att du bär slöja? De älskar mig för att jag följer Allahs påbud.

9) Har du någonsin blivit illa behandlad / särbehandldad p ga att du har slöja? Ja, diskriminerad på arbetsplats, uppsagd från arbete, illa behandlad vid universitet av lärare, folk som skriker på gatan... ja det mesta.

10) Hur ser folk allmänt på dig, när du går på stan? Vissa bryr sig inte. Men många ser på mig med hat och andra tycker synd om mig.

11) Har slöjan varit hinder när du sökt jobb? (Detta är en fråga för de som har kommit in i arbetslivet) Se svar ovan.

12) Vad betyder slöjan för dig? Slöjan är min dyrkan till Allah. Han är min Gud, och jag har den endast för att Allah har upppenbarat för oss att vi ska bära den. Så jag älskar den.

13) Skulle du bära slöja för "någon annans skull" än din egen? Slöjan är dyrkan, man dyrkar endast Gud och ingen annan.

14) Är slöjan som vilket annat plagg som helst? Nej.

15) Krävs det mod, samt en inre styrka för att bära hijab i en icke-islamisk republik? Ja det är klart, tyvärr är det mer eller mindre en kamp varje gång man ska göra något.

16) Finns det ett mode gällande slöjor, istället för de gammeldagsa varianterana? Vad föredrar du? Det finns inget mode, eller iaf det ska inte finnas. Slöjan har regler, de bör man följa.

17) Hur är det på sommaren? Svettigt, varmt, jobbigt? Eller svalt? Eftersom kläderna sitter så löst så blir det inte så varmt som alla verkar tro. Kläderna är ju mycket tunna, de tillverkas ju trots allt ofta i länder med en medeltemperatur mycket högre än Sveriges.

18) Finns det något du absolut inte kan göra, p ga att du har slöja? Nej, vad skulle det vara?

19) Vilken slöj-variant använder du? Al-hijâb? Square-hijâb? Al-amira hijâb? Khimâr? Niqâb? Burka? Turban? Enkel, bakåtsträvd hijab? Khimar och niqaab

20) Vilken slöj-variant anser du är den mest A) Traditionella? B) Modernaste-just-nu? C) Snyggaste? D) Vackraste? Jag föredrar den som täcker så som den ska enligt sharia, vilken det än må vara av dessa.

Hoppas på att få se dina svar också, syster. Intressant.

• K24yrs

1) Använder du slöja?
    ja

2) Hur gammal är du?
    27ar

hoppar över.

snart 10 ar var 17 ar da

absolut inte tvärtom tycker jag

naj aldrig!

ibörjan tyckte dom jag var för ung men när dom sag att jag var alvarlig med mitt beslut var dom glada.

manga av dom försvann!!

9) Har du någonsin blivit illa behandlad / särbehandldad p ga
    att du har slöja?

nej inte vad jag kan koma ihag.förutom dom sa kallade vänner som inte hörde av sig men det var lika bra det för jag fann mina systrar islam istället.

tittar gör väll manga men inget jag bry mig.

jag har arbetat som tolk sa där har jag aldrig haft nagra problemer

slöja för mig en del av min dyrka till allah.

jag bär slöja för Allahs skull och inte för nan annan.

nej

nej det tror jag jag inte man behöver extra mod utan att man behöver ha tro och tillit till Allah sw sa ordnar allt sig !

jag gar inte efter mode utan klär mig helt i svart.

aaah även om jag svart pa mig känner inte alls heta och svet tvärtom när det blaser lite är det skönt under slöjan

ha bikini i stranden hiihih, ga till krogen

jag har svart abaya och lang svart kimar

niqab saudi styl är ur snygg hade själv det ett tag sen r bruka mycket fint
    jag gillar allt som döljer sa mycket som möjligt.

• Aisha

Jo, hihi systrar! Givetvis ska jag svara, jag älskar att svara på frågor (rent ut sagt) så jag ska besvara de så snart jag får tid...

Hoppas att det fylls på lite mer, det är så roligt att läsa!

• Aisha

Jo, hihi systrar! Givetvis ska jag svara, jag älskar att svara på frågor (rent ut sagt) så jag ska besvara de så snart jag får tid...

Hoppas att det fylls på lite mer, det är så roligt att läsa!

• DOLCE FAR NIENTE

1) Använder du slöja?
       Nej

2) Hur gammal är du?
        24

Kommer från Marocko, slöjan är en del av den Marockanska kulturen samtidigt som icke slöjbärare också är det. Min uppfattning är att det är en mix av båda. Kan tillägga att min mamma har slöja.

Jag beundrar starkt kvinnor som har valt att bra slöja, särskilt de som bor i västerländska samhällen, där det ofta kan innebära motgångar för dessa kvinnor. Men trots detta så har dom mod och styrkan att stå för sin religion genom denna starka symbol.

Aldrig någonsin tvingad, men jag vet att den dagen Inchallah jag sätter på mig den kommer min mamma framför allt att vara mäkta stolt över mig.

För Guds skull och min egen.
         Både och, en stark symbol för sin religion samtidigt som det faktisk bara är en tygbit som är så svår att sätta på...

Absolut, har svarat varför i en tidigare fråga

16) Finns det ett mode gällande slöjor, istället för de gammeldagsa varianterana? Vad föredrar du? Så länge den fyller sin funktion why not...

Men snart inchallah så kanske jag kan svara på de övriga frågorna.

• Peyman

1) Använder du slöja?
    Ja, eller deltid använder jag den.

2) Hur gammal är du?
    23år.

Jag är svensk. Här ses slöjan som ett medel för förtryck av de flesta, eller som något kvinnor använder för att provocera.

I någon månad bara som muslim. Men jag har använt slöjan även som ickemuslim då jag velat testa hur det skulle bli den dagen jag konverterade.

Nej, nej, nej. Om så vore så skulle jag aldrig ta på mig den. Det är ett påbud från Allah att bära slöjan.

Nej, det finns snarare folk som vill tvinga mig att ta av den.

De vet inget än. Jag är rädd att de inte kommer acceptera det.

Vissa blir tokiga och har svårt att acceptera det, andra försöker stödja mig.

Ja, har fått en del hårda ord efter mig, flera som tror att jag och sonen inte kan svenska och det var en man som försökte köra på mig och sonen när jag var ute i slöjan en dag.

Massa glada leenden och även en hel del sura blickar.

Har jag blivit kallad till någon intervju så har det inte varit något problem.

Jag känner mig vacker i den, och jag känner mig närmare Allah.

Nope, nej, never! Jag bär den för att jag vill följa Allahs påbud.

Ja, det tycker jag.

Ja, tyvärr så gör det det.

Om jag har förstått det rätt så finns det det.

Kan inte svara.

Inget jag kommer på.

Al-amira hijab använder jag, det är så enkelt att bara dra på den. Men den sitter inte som jag vill ha den så jag håller på kollar runt efter någon annan variant.

Kan inte svara då jag inte har så stor koll på de olika varianterna.

Svar på tråden Se hit alla muslimska kvinnor med slöja! (utan går också jättebra!)