• supersemlan

Godis vi minns och saknar

Vilka godisbitar, som inte längre finns, minns du och saknar?

Jag saknar intensivt en saltlakritsbit som slutade tillverkas för ett antal år sedan, det var en hård, salt karamell med salt pulver på utsidan och ett salt, krämigt innandöme ? den hette Drakeld och var väldigt mumsig, kanske den godaste saltis som någonsin funnits.

Jag är nyfiken på vad ni andra saknar! Skriv och berätta om dina godisminnen som förblir minnen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-16 20:52
    Uppdaterar på mångas begäran (hoppas att det inte innebär trådens död, dock...):

KROKODILTÅRAR finns ff
    LAKRITSPUCK är tillbaka i år, likaså CORNETTO FRESH = citron
    PEPPARKAKOR med glasyr och strössel finns åtminstone i Finland: www.lu-suomi.fi/carneval/carneval_hannu_kertt
    DRAKELD finns inte och kommer inte heller tillbaka enligt Malaco (men maila för all del och önska...)
    NICKEL finns tydligen i burkar på t.ex. ÖoB men inte den lilla pappersförpackningen
    RIGI, lilla chokladebiten med blått papper finns ff
    MJÖLKCHOKO i trepack finns inte, men finns i lösvikt
    DOUBLE DIP finns ff
    BONBONS godis som öronvax och måsskitar finns ff, även på flera av båtarna t.ex. Viking Line m.fl.
    BLÅ SALTA FISKAR finns ff på många ställen
    VINÄGERCHIPS kan beställas på www.englishshop.se

Tack LillaFågelBlå för listan, hoppas att jag inte upprepade något då jag uppdaterade den...

• Svar på tråden Godis vi minns och saknar
  • Vintersjäl

Jag saknar dom där små "glasstrutarna". Det var en liten strut i plast med någon hård karamell högst upp och pulver i Jättegoda

• Vics

drakeld är ju bara såå gott

jag saknar: liten chokladbit som hette Bitte( frasig knäckig fyllning) har jag inte sett på 25 år!

en salmiakkola som jag tror hette Tösabit, karamellpojkarna tror jag gjorde den.vitt/lilamönstrat papper. ljusbrun kola såå god

hårda lakritsstänger med pulver, inte exakt som turkiskpeppar men ganska nära.

små salta kuddar, svart inuti med ljusgrå utsida. stenhårda o goda.

riktiga blåa fiskar, inte dom som finns nu som smakar mer halstablett än dom ska de som kletade ihop sej efter ett tag o blev en stor kletmjuk klump...saknar inte själv den biten men om dom var hårda o ej kletiga var dom ju underbara

sen fanns det typ platta disneyklubbor som hängde på en rad på väggen i min kiosk, bara riva av så många man köpte. dom gröna var godast.

runda goda klubbor som var melerade som glaskulor, grön,röd o vit smakade grönt mest...mmm gott varför är gröna godisar så goda??

glass ska vi ju inte prata om! det fanns iallafall en gb glass som hette Big Nut tror jag hasselnötsglass med choklad el nougat överdrag o form som en gb sandwich men utan kex..glass inuti o choklad utanpå.

cocosglass o arrakpunch från nalleglass....buähhhää nalleglass finns inte längre...ja har väl inte funnits på 15-20 år iaf..har inte hittat likvärdig sort efter det.

nä nu måste jag länsa skåpen på det lilla goda jag har kvar

• Esterella

Dom där melerade klubborna saknar jag med, försökte förklara för min sambo men han visste inte vad jag menade så jag trodde jag mindes fel

Cogito, ergo sum
  • Rullan71

Nu har jag oxå mailat Malaco ang. drakeld!
    Alltså, jag bara älskade den lilla karamellen med den härligt salta smeten inuti, mmm..! Fick en hel påse när jag tog körkort, skulle ha spart en del...ha ha ha.
    Jag saknar oxå en godis som hette Buster, den var precis som Käck, fast det var saltlakrits, kommer nån ihåg den?

• plingplong
    sommarfluga skrev 2008-05-11 14:07:52 följande:
    Jag saknar dom där små "glasstrutarna". Det var en liten strut i plast med någon hård karamell högst upp och pulver i Jättegoda
    Dom finns fortfarande kvar, på vissa kiosker och marknader.
    Köpte sånna senast i fredags när det var marknad här, håller med dig om att de är kanongoda!
  • mrs holiday

Jag blev toksugen på estrellas dillskruvar i helgen! Lite ot, det är ju inte godis, men onyttigt iaf... Har inte sett dem på evigheter och olw´s vanliga skruvar är inte alls lika goda. Någon som sett dem på sistone, vet ni vilka jag menar?

• plingplong

Marabou Kex saknar jag...=/ De har ju kommit med en ny variant nu men den smakar ju inte alls likadant...
    Fanns också Tutti Frutti karameller för några år sedan som var hårta utanpå och en mjuk gegga inuti, älskade dom!
    Lakrits Bugg vill jag också ha tillbaka.

• Cissi linde

håller med. Var har skuvarna tagit vägen.

Ta en dag i taget!!!
  • miagräddnos

Chokladbiten "Mellanmål" var god. Ungefär som KitKat men smarrigare. Tror att det var Cloettas..minns inte.

Svar på tråden Godis vi minns och saknar