• puppsi

Tovor

Någon som har ett bra tips hur man får bort tovor från vår katt??

Han är en långhårig oäkta katt med en tendens att få massor av tovor vid bakbenen och på bröstet.Stora kakor som sitter intill huden.

Har provat att klippa bort tovorna och kardat honom, men han blir tokig efter 1 minut.

• Svar på tråden Tovor
  • emeliasmamma

Klippmaskin för katter. Å sen BORSTA för att förebygga problemen! Annars får du gå till vet å ge lugnande...

• viseversa

ett tips är att borsta katten varje dag.Det sdka man göra när man har en katt med långt hår.Tovorna gör facktiskt ont och drar i huden. Men när det redan är tovor så får du nog skaffa en trimmer och raka katten!

• puppsi

Tack för svaren...Jag borstar varje dag, men det räcker inte...
    Klippmaskin?? Ska det vara en särskild för katter eller räcker det med en vi har hemma`??

• viseversa

men man ska borsta igenom hela pälsen varje dag!Sen kan man strö lite potatismjöl och massera in i HELA pälsen.Det hjälper till att hålla isär hårstråna och får pälsen att se fluffigare ut! Och har man en katt med långt hår så MÅSTE man ta sitt ansvar och borsta,borsta,borsta!!

puppsi skrev 2008-02-21 19:17:43 följande:
    Tack för svaren...Jag borstar varje dag, men det räcker inte...Klippmaskin?? Ska det vara en särskild för katter eller räcker det med en vi har hemma`??
  • skorpionen80

Bada så uppkommer inte tovor lika lätt. Sedan så får man kamma katten så ofta som det behövs.
    Jag brukar klippa bort tovorna, så slipper katten plågas i onödan. Ta 1-2 tovor, släpp katten en stund och sen på det igen.

• viseversa

en vanlig trimmer som man kan köpa på tex djuräffärer.Men om han blir otålig efter en min när du försöker klippa så kommer han nog inte gilla trimmern heller.Då får man åka till vererinären och söva katten för att få väck tovorna.
    Hoppas det går bra för dig! Lycka till!

Tack för svaren...Jag borstar varje dag, men det räcker inte...Klippmaskin?? Ska det vara en särskild för katter eller räcker det med en vi har hemma`??
  • skorpionen80
    Det ska vara särskild för djur. De för människohår brukar inte klara av allt ullpäls på katter.
  • puppsi

Ok, tack för alla svar...Ska kolla på djuraffären imorgon, vill ju inte springa till vet stup i kvarten.

• Jempa L

Asch, länken funkar inte, men gå in och sök på tovutredare eller gå in på hundsortimentet.

Det finns även en klippmaskin där, Showmaster, som jag använde till att raka ner min gamla Perser som fick värmeslag om jag inte rakade homom på somrarna.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt BF 8 mars.
  • viseversa

ha,ha vi rakar min mammas perser varje sommar också! Sparar bara en "tuppkam" mitt på ryggen.Han ser så ynklig ut.Men han tycker det är sååå skönt att bli av med sin ull.För han blir också så himla varm!

Jempa L skrev 2008-02-21 19:29:33 följande:

Asch, länken funkar inte, men gå in och sök på tovutredare eller gå in på hundsortimentet.Det finns även en klippmaskin där, Showmaster, som jag använde till att raka ner min gamla Perser som fick värmeslag om jag inte rakade homom på somrarna.
  • Jempa L
    viseversa skrev 2008-02-21 19:38:13 följande:
    ha,ha vi rakar min mammas perser varje sommar också! Sparar bara en "tuppkam" mitt på ryggen.Han ser så ynklig ut.Men han tycker det är sååå skönt att bli av med sin ull.För han blir också så himla varm!Jempa L skrev 2008-02-21 19:29:33 följande:
    Ähum, min katt såg ut som en pudel med pälsstövlar Generad.  Sparade bara på huvudet, tassarna och halva svansen, typ Cool. Men han tyckte nog att det var skönt, jag fick raka halva katten, sen ville han pausa innan jag rakade andra sidan. Han låg helt stilla under tiden.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt BF 8 mars.
  • viseversa

ha,ha ja dom ser ju för roliga ut.Tur att katter inte är fåfängda och tänker på hur dom ser ut för då hadde dom låst in siog på toa och vägrat komma ut förns pälsen växt ut igen!

Jempa L skrev 2008-02-21 19:45:20 följande:

Ähum, min katt såg ut som en pudel med pälsstövlar .  Sparade bara på huvudet, tassarna och halva svansen, typ . Men han tyckte nog att det var skönt, jag fick raka halva katten, sen ville han pausa innan jag rakade andra sidan. Han låg helt stilla under tiden.
  • puppsi

Jag klippte han lite med klippapparaten här hemma och vad förvånad jag blev att han GILLADE det haha, han njöt!!!
    Men den var ju inte superbra precis...

Ska ändå in till djuris imorgon och kolla in den där tovutredaren, han har tydligen lätt att få tovor.

Svar på tråden Tovor