• rosentagg

Vad ska jag göra åt mina svullna fötter (och händer)??? Snälla tipsa mej!

Mina fötter är extremt svullna. Vilar mycket (foglossning)och sätter dem högt, samt använder stödstrumpor och dricker vatten, försöker röra mej så gott jag kan då och då...
    Det gör såååååååååååååå ont! Vad ska jag göra åt mina elefantfötter???

• Svar på tråden Vad ska jag göra åt mina svullna fötter (och händer)??? Snälla tipsa mej!
  • mamma mys

ja det som du redan gör hade vart mina tips..annars har jag inte så mkt att komma med..tyvär.....

• raskan
    här är en till!!! Jag är svullen precis överallt men nada hjälper
  • Emmies mamma

Min sjukgymnast tipsade mej om att knyta och öppna händerna, gärna om man håller händerna lite högre och att vicka på tårta och röra vristerna. Det går ju inte bort men det hjälper en del.

• Shagwell

Du gör redan vad du kan låter det som.
    Mina fötter såg nästan normala ut när jag vaknade på morgonen (hade en kudde i sängen som jag vilade benen på nattetid) men efter att ha rest sig upp och börjat gå så kom svullnaden igen. Jag har inte problem än med detta barn nr2, är i v 34. Men jag vet att det kommer...
    Det är bara att härda ut och så snart du fått din bebbe så återgår de till det normala igen, möjligen en storlek större

• Videunge

Vad du kan göra åt svullna fötter o händer? Föda bran!!
    Jag lider av samma sak. Inget hjälper. Så nu ha jag gett upp. Jag litar på att vätskan försvinner ur kroppen efter förlossningen.

• Themis

Du får lägga dig på soffan bara så mycket det går och hålla kroppen i plant läge.

Jag gick tre veckor över tiden och de sista veckorna kunde jag bara vara upprätt 2-3 timmar om dagen, annars blev det elefantfötter direkt.

• litenprick
    Videunge skrev 2008-02-22 09:04:50 följande:
    Vad du kan göra åt svullna fötter o händer? Föda bran!! Jag lider av samma sak. Inget hjälper. Så nu ha jag gett upp. Jag litar på att vätskan försvinner ur kroppen efter förlossningen.
    Precis som ovan skriver... föd barnet . Jag har med provat ALLT mot hela extremt svullna kropp, värst fötter, är som att gå på nålar varje steg man tar!
  • Themis

Glömde: Jag är i allmänhet för akupunktur, har fått det av kinesiska läkare tidigare och det var super.

Men när min BM i v 36 erbjöd sig att sätta nålar på fötterna för att det kan hjälpa så att svullnaden blir mindre skulle jag ha tackat nej!

Jag vet inte vilken hobbykurs för klåpare hon hade gått men hon satte ena nålen fel så jag fick ett blåmärke på nerven, kunde inte stöda på foten ordentligt på två veckor och var mer bekymrad att hon hade gett mig en permenant nervskada än över förlossningen!

Det gjorde jätteont redan när hon satte dit den och det ska det inte göra enligt min tidigare erfarenhet, jag försökte säga det och protestera men hon lyssnade inte på mig.

Så ska du låta nån sätta nålar på dig, se till att det blir ett proffs som jobbar med akupunktur dagligen och inte nån som gör det två gånger om året, säger jag!

• rosentagg

Tack för era inlägg... Ska försöka klämma fram bebben snart.. hihi
    Det där med akupunktur ligger lite väl långt borta från mej, då jag just börjat komma ifrån min NÅLFOBI.. det är ett lite väl stort steg att sätta flera nålar i mej...

Konstigt nog e jag inte orolig inför förlossningen, snarare tycker jag det ska bli spännande och gör det ont får de ge mej det som behövs...

• Poloc

Be din partner massera dina ben & fötter. (obs - behöver inte vara några tuffa tag) Massera vaderna med strykningar upp mot knät, dvs mot hjärtat. Skönt för stunden och hjälper cirkulationen en del.

Lätt träning för att skjutsa på cirkulationen.
    Tex vattengympa för gravida, eller egna övningar (ring en sjukgymnast-mottagning o fråga om de har några tips)

Ven-flödet i benen är beroende av att benmusklerna arbetar, så försök håll igång dem på något sätt iaf.
    (Tänker att det borde vara dubbelt bra att ligga på rygg med benen rakt upp och göra övningar med vader/fötter, tex tåhäv i luften, cirklar med fötterna, knipa med tårna, osv)

Hoppas du hittar något som hjälper !

• Marie30

Strödstrumpor!vad gjorde jag utan mina stödstrumpor? Utan dem skulle jag inte kunna gå. Min barnmorska säger att jag ska dricka citronvatten och undvika salt för att bli mindre svullen men jag tycker inte att det funkar. Men kanske på nån av er andra? Vet bara att jag efter förlossningen ska se till att ha en fet salva att smörja mig med för när vattnet försvann förra gången blev jag som en skrynklig och torr gumma...

• tessmoe

Säger bara en sak..åkerfräken te räddade mig! Finns hos hälsokost..Man kissar ut överflödig vätska som står i vävnaderna..

• mitchi

Hej det ni alla kan pröva (om man får när man är Gravid) är att köpa stödstrumpor  till fötterna och benen. tror inte det har någon skilnad om man är gravid eller inte.
    man använder det på äldre eller ihuvetaget folk som har svullna fötter för att klffarna i benen ska orka dra runt vätskan i kroppen och att den inte ska samlas på ett ställe.

ni kan ju alltid pröva.

dom ska på direkt när man går upp ur sängen då.

• minirats

uvalett - vätskeutdrivande tabletter som finns på hälsokost. vet inte om de är godkända vid graviditet men fråga personalen.
    rekomenderas vid uppsväldhet vid tex mens. då har de funkat bra.

• Anna Svenssonliv

vad du än gör- drick mycket vatten! jätteviktigt för att kunna driva ut vattnet som samlats i dina vävnader. du samlar inte på dig mer vatten för att du dricker mycket vatten, men dricker du för lite så samlar kroppen på sig.

salt binder vatten i kroppen så undvik salt. vi får i oss massor med salt bara genom att äta vanlig mat så att själv salta är helt onödigt.

promenera så mycket du kan. cirkulationen o muskulaturen m¨åste vara igång för att kroppen ska rensas.

lycka till!

• Dagny och Paparazzi

Jag har fått motsatta instruktioner jämfört med fristad...jag ska INTE dricka mycket vatten eftersom mitt sug inte stämmer överens med vad kroppen behöver i vätska (jag är supertörstig hela tiden), därför tränger njurarna ut vattnet i vävnaderna då de inte hinner med att ta hand om det. Jag fick tipset att suga på isbitar när jag är törstig så blir det mindre vätska jag får i mig, sen har jag börjat vattengympa och det är superhärligt..sen sover jag numera som pippi långstrump med fötterna på huvudkudden (eller huvudändan rättare sagt). Jag är i v.32
    Lycka till!

• Nheas

Min BM säger att kroppen samlar vätska för att förbereda sig inför förlossning utifall man ska blöda mycket -så jag skulle inte ge mig på vätskedrivande. Kör pumpövningar för händer som någon beskrev häruppe & vila med fötterna högt + använd stödstrumpor - de ska på INNAN du kliver ur sängen på morgonen -klarar du det inte själv är det en utmärkt yssla för blivande barnafadern att fixa innan han går till jobbet! =)

Lycka till!

• Anna Svenssonliv

jag vill ha sagt än en gång att vad man än gör- se till att dricka mycket vatten! ENDAST om läkare efter individuell bedömning rekommenderar mindre vätskeintag pga njurarna kan den metoden brukas.

självklart ska man inte dricka överdrivet, men det är viktigt att inte tänka "hjälp, jag samlar på mig vätska- måste sluta dricka!" vatten löser vatten o för att kunna driva ut vattnet kroppen samlar på sig måste vätska tillföras.
    fostervattnet ska bytas ut och därmed behöver man oxå dricka en del.

• LillTållon

Jag höll på att börja svälla... men då började jag dricka citron vatten, och det hjälpte! Drack ca. 2 liter/dag! Och nu har jag inte sväll mera sen det! Dricker även svartvinbärs te... det är vätskedrivande!

Svar på tråden Vad ska jag göra åt mina svullna fötter (och händer)??? Snälla tipsa mej!