• agge333

16 år o jobba?

Nu har min 16åring gett upp skolan o vill börja jobba. Han har kämpat på IV snart ett år men kommer inte att klara poängen nu heller.
    Han fick jobba på ett företag under sportlovet och stortrivdes med detta.
    Vi är bekanta med företagets chef och han är villig att låta honom jobba om det går att fixa nån form av bidrag för honom, eftersom det kostar att anställa och han är så ung.
    Vänder man sej till AF? Eller kommunen? Vem pratar man med?
    Tycker inte att det borde var så svårt när det finns nån som gärna tar sej an honom.
    Alternativet blir en massa strul, för han kommer att skita i skolan i vilket fall....
    Nån som är bra på regler för ungdomar?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden 16 år o jobba?
  • Sandra och Frippe

nja asså...vadå för bidrag?...Det som gäller om man är under 18 är väl att man inte får ha ett ensamarbete,och det har ju oftast med försäkringar att göra. Bidrag brukar företag som tar sig an handikappade få.

• Cuthalion

Det är på förslag att företag som anställer ungdomar skall få bidrag i form av nedsatt arbetsgivaravgift men det är ungdomar från 18 år.

• Cuthalion

Är bidraget istället för lön förresten? Missförstod nog första gången jag läste. Tänkte att det rörde sig om att företaget skulle få en nedsättning av sina omkostnader rörande just er son.

• agge333

Jag vet faktiskt inte riktigt själv..tänkte typ bidrag från Af eller nån form av ersättning...kanske han kan få en praktik genom AF?
    Nånting bara så att han inte hamnar utanför...då vet jag inte vad vi gör!

• Cuthalion

Ifall det inte är så att ni har problem med att klara försörjningen för honom utan att det handlar om att hålla honom på rätt sida lagen kanske det fungerar att han får en väldigt låg lön från företaget och blir projektanställd eller liknande där företaget endast bimder upp sig för honom under en viss period?

• agge333

Mmm, ska nog ringa Af idag o fråga om det finns nån lösning...kanske lärling...tack för alla bra svar!

• Sandra och Frippe

han ska ju skriva in sig iaf,då får han ju nån slags praktik eller utbildning efter ett tag.

agge333 skrev 2008-02-22 06:00:27 följande:
    Mmm, ska nog ringa Af idag o fråga om det finns nån lösning...kanske lärling...tack för alla bra svar!
Svar på tråden 16 år o jobba?