• Anonym (Okunnig)

Vad kan man begära i lön som It-ansvarig/projektledare??

Jag bor inte i Sverige men har nu hittat ett intressant jobb som jag sökt. Problemet är att jag inte alls känner till lönesättningarna i Sverige då jag bott utomlands i många år.
    Jobbet är av ledande karaktär med mycket ansvar. It-ansvar för företagets ca 70 anställda samt projektledare. För projektledardelen beskrivs arbetet på följande sätt:
    "Din roll kommer bli central, då du kommer få stort inflytande då vi ska sätta hörnstolparna för framtiden inom projektarbete hos oss"

Kan någon hjälpa mig med vad jag kan sätta som löneanspråk?

• Svar på tråden Vad kan man begära i lön som It-ansvarig/projektledare??
  • Anonym (osäker)

Jag tror allt hänger på vad det är för sorts företag - hur värderar man IT-tjänster. Använder man IT för att utveckla verksamheten, tror jag man får högre lön. Men är det en tjänst som innebär att man förvaltar nuvarande it -system - lite mera nätverksteknikerjobb, så är det lägre.
    Sedan beror säkert också på vad du har för utbildning och erfarenhet.
    Om jag skulle sökt ett sådant jobb för att uveckla IT-verksamheten, så skulle jag nog förvänta mig runt 32 000 för nätverkteknikertjänsten skulle jag förvänta mig 25 000
    Idag är jag it-konsult och tjänar runt 40 000 med högskoleutbildning och 10-års erfarenhet.

• Molly08

Projekledare/IT-ansvarig kan ju betyda vad som helst, finns sådana tjänster på i stort sett på varje arbetsplats, även inom skolan ( o dår e det INTE välbetalt). Beror helt på hur företaget värderar din roll samt deras ekonomiska förutsättningar. Är du ensam om din KOMPETENS på företaget kan du nog lägga ett ganska högt bud. Jag hade tagit kontakt med min fackliga representant på företaget först för att pejla läget.

• Anonym (Okunnig)
    Molly08 skrev 2008-02-22 09:40:33 följande:
    Projekledare/IT-ansvarig kan ju betyda vad som helst, finns sådana tjänster på i stort sett på varje arbetsplats, även inom skolan ( o dår e det INTE välbetalt). Beror helt på hur företaget värderar din roll samt deras ekonomiska förutsättningar. Är du ensam om din KOMPETENS på företaget kan du nog lägga ett ganska högt bud. Jag hade tagit kontakt med min fackliga representant på företaget först för att pejla läget.
    Ja, jag skulle vara ensam med den kompetensen.
    Jag har inga kontakter på företaget, förutom den jag sökt jobbet hos då.

Företaget ligger i mellansverige och kommer att expandera rätt kraftigt närmsta åren. Det är där jag kommer in. Nätverkstekniker kommer vara en mindre betydande del av mitt arbete.
  • Anonym (Okunnig)

Anonym (osäker) skrev 2008-02-22 09:33:20 följande:

Jag tror allt hänger på vad det är för sorts företag - hur värderar man IT-tjänster. Använder man IT för att utveckla verksamheten, tror jag man får högre lön. Men är det en tjänst som innebär att man förvaltar nuvarande it -system - lite mera nätverksteknikerjobb, så är det lägre.Sedan beror säkert också på vad du har för utbildning och erfarenhet. Om jag skulle sökt ett sådant jobb för att uveckla IT-verksamheten, så skulle jag nog förvänta mig runt 32 000 för nätverkteknikertjänsten skulle jag förvänta mig 25 000 Idag är jag it-konsult och tjänar runt 40 000 med högskoleutbildning och 10-års erfarenhet.
    Jag har många års erfarenhet av liknande arbete.
    Men runt 32000 låter rätt rimligt i mina ögon. Tack.
  • Molly08

Anonym (Okunnig) skrev 2008-02-22 09:58:48 följande:

Ja, jag skulle vara ensam med den kompetensen. Jag har inga kontakter på företaget, förutom den jag sökt jobbet hos då.Företaget ligger i mellansverige och kommer att expandera rätt kraftigt närmsta åren. Det är där jag kommer in. Nätverkstekniker kommer vara en mindre betydande del av mitt arbete.
    Du kan säkerligen ringa ditt fack centralt o få kontaktuppgifter till en facklig representant. Vet att det säkerligen kan kännas lite "jobbigt", men kanske värt det. Nätverkstekniker e ju inget "utvecklande" arbete, så just den delen av tjänsten kanske inte kan rendera nån jättelön. Men om du sitter på en nyckelkompetens i övrigt så kan jag tycka att 32000 nästan e lite lite :). Iofs har jag bara 21000 efter 6 års universitet med matte o fysik, men ändå ;). Så e det tyvär i detta landet.
  • Anonym

Jag är IT-projektledare på ett företag med 1.600 anställda och min lön (2007-års löneläge) är 41.000 kr i månaden. Jag är tjej, 34 år, civilekonom i grunden och har 11 års arbetslivserfarenhet. Jag har inget personalansvar. Med personalansvar för så många personer skulle jag tippa att lönen borde vara strax över 50.000 kr per månad.

• Anonym (Okunnig)

Tack för era svar

Svar på tråden Vad kan man begära i lön som It-ansvarig/projektledare??