• kaffemamma

Rätt till hjälp vid autistiska drag?

Hej alla!
    Jag har en son som utreds för autistiska drag. Ingen diagnos kommer att komma än på några månader men jag undrar ändå om det är någon som vet: Om han får en diagnos, autistiska drag eller liknande, har vi som föräldrar rätt till något ifrom av extra tid för Vård av Barn eller liknande?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Rätt till hjälp vid autistiska drag?
  • Nattljus

Ni kan söka vårdbidrag genast om ni uppskattar att merarbetet med er pojke överstiger det man kan förvänta sig jämfört med jämnåriga, man behöver ingen diagnos.

Diagnosen "Autistiska drag" ingår inte i tex LSS (lagen om särskildt stöd för funktionshindrade). Autismliknande tillstånd eller autism ingår.

Extra tid för vård av barn är inget man kan få vad jag vet, alstå VAB, det tar man ju om barnet är sjukt. Man kan även ta VAB om man gör besök på Habiliteringen mm.

• tatoo rosen

som perny här ovan säger så om din son får diagnosen autism eller något liknande tex. asberger kan ni begära att få hjälp och stöd enligt Lss men det är inte säkert att man får all den hjälp man vill ha ändå utan det görs utredning om vad ni behöver för hjälp i så fall.

• Fyrabarnsmamma76

min son fick först diagnosen autistiska drag vi sökte då vårdbidrag och fick ett halvt sedan efter vidare tester fick han diagnosen autism vilket vi visste väldigt tidigt att han skulle få till slut pengarna gör så jag kan jobba mindre .lycka till.

• Little J

Hej, jag har en son som fick "diagnosen" inom autismspektrat...alltså inget direkt diagnos utan lite "luddigt". Men det har inte varit några problem att få hjälp som tex LSS insatser för honom. Vi får ta ut VAB för honom med (han är snart 14 år).
    Du kan säkert också ansöka om vårdbidrag.

• Fyrabarnsmamma76

hoppas du söker vårdbidrag för det kan underlätta en del, för min del betyder det att jag kan finnas hemma mer för min son och det täcker upp en del extra kostnader för honom.

• Mirakel händer
    Fyrabarnsmamma76 skrev 2008-02-23 09:16:32 följande:
    hoppas du söker vårdbidrag för det kan underlätta en del, för min del betyder det att jag kan finnas hemma mer för min son och det täcker upp en del extra kostnader för honom.
    Säger som Fyrbarnsmamma76... Jag behöver ej jobba heltid pga vårdbidraget. Så nu i dags läget jobbar jag 60%
Svar på tråden Rätt till hjälp vid autistiska drag?