• Anonym (elak?)

ångest och paniklänslor över svärmor

Åh detta började för såå länge sen nu men värst blev det när dotter 1 föddes. innan vi ens han innanfördörren så tog hon dottern ur bilstolen och gick iväg med henne. lämnade oss tillslut men för komma tillbaka en tim senare med mer folk och hund! hunden springer rakt in mot bebisen o ska slicka på den. ja som fött för mindre än 24 tim va helt borta av sömnbrist o orkade inte säga ifrån. dagen efter kommer dom in igen o igen o så här forsätter det. svärmor ska ta dottern så fort skorna åker av och skriker: jag ska hålla! detta fick mig må så dåligt för jag fick inte vara i närheten av dottern när dom kom för dom skulle ha henne då. jag puttade ut dom mer o mer och skulle dom komma tog jag dottern och gick innan dom kom. nu föddes våran andra dotter precis och samma visa igen. han bara komma ut ur rummet innan hon ska hålla. nu fyller min äldsta dotter 2 år och jag har sån panik över att dom ska komma. vill bara gråta. vet att jag inte kommer få hålla mitt barn då alls och dom kommer ta över hela kalaset. vi kommer tom ha 2 kalas för att mina föräldrar ska få chansen att fira. jag vill bara ha ett normalt familjeliv där jag slipper vara rädd och där det ska knyta sig i magen så fort dom kommer . jag ha legat o gråtit många sömnlösa nätter.

det har tom gått så långt att jag inte vill börja jobba för då kommer svärmor rusa hit för att ta med barnen för att sambon kommer inte stoppa henne det vet hon. jag önskar livet ur henne varje dag för allt skulle bli så lätt. varför kan inte min svärmor vara som andra?

• Svar på tråden ångest och paniklänslor över svärmor
  • Anonym

säg åt din sambo/make att prata med henne om du inte själv vill göra det. Visst är det kul att hon vill hälsa på sitt nya barnbarn men det ska vara på era villkor. Viktigt för er i familjen att få lära känna varandra först.

• Anonym (mamma)

Jag tycker att du ska försöka prata med henne om hur du känner det inför bebisen o syskonet o förklara att det är en stor omställning för dig och familjen när man kommer hem från bb .

Det är ju som att jämnföra med att vara nyoperarad och att även om man tycker om hela släkten så bör det visas respekt mot dig o ditt barn o vill de träffa din man kan han kanske träffa dem sjäjv utan dig o bebisen de första 10 dagarna som är era egna dagar.
    Få din man att förstå hur du känner dig o prata med bm om det med honom närvarande o be honom informera svärmor.

Sen ska man inte glömma att ett nyfött barn har mycket dålig motståndskraft då bebbe sovit i din skyddade mage..

Jag fick förklara detta för min släkt då min svärfar trodde det gällde alla utan han o kom hem till oss dagen efter , då hade jag bra stöd av min man som sa ifrån o han blev tjurig men de fick han vara då min man inte är en liten pojk utan har ett eget liv nu .

• Snuttetrollet

Antingen pratar du med henne om att dom ringer före dom kommer till er annars är dom inte välkomna. Förklara att ni vill ha det så. Sen har dom ingen rätt att rycka en nyfödd babys ur dina armar. Nyförlöst eller ej. Jag hade sparkat ut henne. Inte varje dag. Kanske flytta till en annan kommun? Har dom inga andra barn barn att terrorisera?
    Tänk vad konstigt att folk inte kan respektera att ens barn är vuxna och vill ha privatliv.

• Anonym (elak?)
    Snuttetrollet skrev 2008-02-22 18:21:46 följande:
    Antingen pratar du med henne om att dom ringer före dom kommer till er annars är dom inte välkomna. Förklara att ni vill ha det så. Sen har dom ingen rätt att rycka en nyfödd babys ur dina armar. Nyförlöst eller ej. Jag hade sparkat ut henne. Inte varje dag. Kanske flytta till en annan kommun? Har dom inga andra barn barn att terrorisera?Tänk vad konstigt att folk inte kan respektera att ens barn är vuxna och vill ha privatliv.
    jag har så försökt visa dom o pratat men kanske inte vågat tillräckligt ut. skrek till på henne en gång då jag satt och matade den äldsta, hon va väll 3 mån kanske och hon sa ja nu ska farmor hålla innan vi ska gå då sa jag till henne: hon försöker faktiskt äta här. då hade dom redan stört hur länge som helst i matstunden med blixtrar från kameran. dottern fick inte i sig mat fråns dom gick o lämnade oss ifred. dom ha ett barnbarn till hos sin dotter. men dottern sig vill inget hellre än komma ut o festa o va ensam så hon skiter väl i om dom så är där jämt :(
  • Anonym (elak?)

anonym mamma: jag sa åt sambon att säg till dom nu att vi vill va själva i 2 ve minst. ah det gick väll inte många dgr innan dom kom andra gången nu. det är ju så mkt rs att man vill va försiktig. vist mina föräldrar kom o lämnade äldre dottern och lämnade mat till oss men sen åkte dom direkt igen. jag vet inte hur jag ska få dom att förstå att det är skitjobbigt för mig. min dottern 2 års dag ska ju vara något o se fram i mot och inte något att må dåligt över

• Anonym (Suck!)

Den enda som du kan göra är att prata med din man i gen. Du ska inte behöva stå ensam i det här. Först Måste du få din man att riktigt förstå hur du känner inför det här, hur jobbigt det är, Sen kanske ni tillsammans kan prata med dina svärföräldrar.
    Har varit med om en liknande situation, men jag hade min man vid min sida och det var en otrolig trygghet.
    För tusan, det är din mans skyldighet tycker jag att stå vid din sida. Stå på dig. Kram

• Anonym (samma)

Fyy vad jag tycker synd om dig!
    Säg åt din man att prata med henne!
    Gå in i ett annat rum när du ammar (om hon är där) så du får vara ifred! Be din man "vakta" svärmor!
    Prata ihop er som nån skrev här innan, du ska inte behöva ta det här själv!

• Mamsis

Visa honom den här tråden om han inte fattar hur det är för dig.

Om ni skaffar fler barn, lås dörren så fort ni kommer från bb, skriv en lapp och sätt på ytterdörren om att alal är välkomman tillbaka om 2 v, nu ska ni som familj njuta samt komma in i de nya rutinerna.

Inför 2 årsdagen får du kräva av din sambo att han säger till sin mamma, fungerar inte det, bjud dem inte nästa gång.
    Man MÅSTE faktikt inte bjuda barnens mor och farföräldrar om de inte kan uppföra sig som folk. Ok, det rä inte lätt att utesluta någon, men DU och NI som familj måste må bra i första hand.

• Anonym (Hege)

Sök hjälp där du och din man får stöd att hantera svärmorsproblemet annars riskerar eran familj att rämna.

Ni behöver hitta egna fungerande verktyg för att lyckas stänga ute svärmors kontrollerande i er familj.
    På den ort jag bodde hjälpte BVC till då svärmorsproblem inte alls är ovanligt för nyblivna föräldrar. Det finns så många far- och morföräldrar som inte klarat att klippa navelsträngen till sina vuxna barn. Ni kan förmodligen inte ändra på svärmor eller lösa hennes problem men ni kan lära er sätta era egna gränser där det inte tillåts passeras in i erat hem, mitt tips är att börja med att fråga BVC om hjälp.

• Anonym (elak?)

jag vill så tacka er för era svar! jag tänker ställa så höga krav nu inför dottern 2 års dag. detta är en dag svärmor inte ska förstöra! det är min dotters stora dag!! Jag kan inte förstå hur min sambo blivit så förstående som han är... han syster han hållt på att ringa till oss efter 12 på natten för deras mamma ringt henne o klagat över mig.... ¨så nu har hans syster skrivit på lunarstorm ( moget?!) att jag är pskiskt sjuk! hur snällt är det då? tänk så läser någon detta? jag är så rädd om mina barn

Svar på tråden ångest och paniklänslor över svärmor