Göra koksalt?
Min dotter (snart 4 mån) kliar sig hela tiden i näsan, är lite snorig och verkar ha trånga näsgångar.. Tänkte göra koksalt och se om det hjälper. Hur exakt gör jag det och hur "får jag in det" i näsan hennes?
Min dotter (snart 4 mån) kliar sig hela tiden i näsan, är lite snorig och verkar ha trånga näsgångar.. Tänkte göra koksalt och se om det hjälper. Hur exakt gör jag det och hur "får jag in det" i näsan hennes?
Droppa ner det i näsan. Däremot så skulle jag någ ringa till Vårdguiden eller Sjukvårdsupplysningen först och höra ifall det är ok att göra egen koksaltlösning till så små barn. Kan tänka mig att det är lite mer noga med proportionerna vatten/salt. Det finns ju färdig att köpa på apoteket.
Bröstmjölk kan funka annars, om du ammar förståss. Lycka till!
Koksaltlösning innehåller 9 gram natriumklorid (=salt) per liter vatten, så en knapp tesked (5 mL) till en halvliter vatten blir bra. Om du inte har någon form av pipett kanske du kan suga upp lite i ett sugrör, täppa för och sen släppa efter när sugröret siktar mot näsborren. Om du förstår hur jag menar...?