• Bellis77

Tjack, vad menas?

Hej

Jag jobbar med ungdomar och under den sista tiden har det blivit mer och mer vanligt med droger bland de ungdomar vi har.
    Jag har inte gått någon utbildning kring just narkotika, förrutom det jag fick under utbildningen för 10 år sedan.
    Här om dagen fick jag berättat för mig att en av tjejerna, 15 år ibland använder tjack.
    Tjack för mig var antingen uppåt eller nedåt. Men innan jag hunnit fråga så var hon borta.
    Så....  är det någon som vet vad hon menar? Är det amfetamin hon pratar om?
    Oavsett så måste en anmälan göras men jag känner att jag måste bättra på mina kunskaper inom detta område. Och när inte arbetsgivaren har råd så får man göra det själv...
    tack på förhand?

ღღღ Mamma till underbara Melanie men längtar efter ett syskon ღღღ
  • Svar på tråden Tjack, vad menas?
  • Nifelheim
    Anonym skrev 2008-02-22 21:34:24 följande:
    Nähe det tycker du.Det tycker inte jag.Jag har varit injicerande amfetaminmissbrukare i 7 år.Men är fri sedan 15 år tillbaka.
    Om det var mig du svarade, Det handlar inte om vad jag TYCKER: Man reagerar jäkligt olika på tjack helt enkelt. Sen tror jag inte att en 15 årig tjej injicerar amfetamin, så det var alltså inte hur sprutnarkomaner reagerar jag svarade på.
    Du skulle bara veta vem jag egentligen är!
  • Anonym
    Nifelheim skrev 2008-02-22 21:37:16 följande:
    Om det var mig du svarade, Det handlar inte om vad jag TYCKER: Man reagerar jäkligt olika på tjack helt enkelt. Sen tror jag inte att en 15 årig tjej injicerar amfetamin, så det var alltså inte hur sprutnarkomaner reagerar jag svarade på.
    Det är samma rus,oavsett om man injicerar,snortar eller dricker det!

Det kommer bara olika fort.
  • Anonym

En annan bieeffekt som kommer efter några år,är att man inte känner vardaglig lycka.När man inte är påverkad.
    Man blir känslokall.

Det tar flera år att få tillbaka ett normalt känsloliv.

• Nifelheim
    Anonym skrev 2008-02-22 21:39:04 följande:
    Det är samma rus,oavsett om man injicerar,snortar eller dricker det!Det kommer bara olika fort.
    Eh ja men om du hävdar att ruset är detsamma oavsett hur man intar det, så kan du ju knappast komma och säga att jag har fel när jag säger att man reagerar olika på det.
  • Anonym

Visst reagerar alla lite olika på alla olika droger.

men generellt kan man säga att vissa droger ger en viss effekt,och viss baksmälla...

• Nifelheim
    Anonym skrev 2008-02-22 22:02:16 följande:
    Visst reagerar alla lite olika på alla olika droger.men generellt kan man säga att vissa droger ger en viss effekt,och viss baksmälla...
    Hm ja men det är ju ett faktum att det inte är amfetaminet i sig som gör att du mår dåligt dagen efter utan sömn och näringsbristen. Jag åt alltid även om jag inte kände för det och sova kunde jag göra hur mkt jag än tagit och jag har aldrig mått dåligt dagen efter.
    Man kan givetvis säga att det är vanligt att man blir nojjig, får ångest osv dagen efter, men att säga att man BLIR det är vanskligt eftersom man då lätt utesluter att folk som inte visar de tecknen inte tar ngt. Förstår du vad jag vill få fram? Jag menar inte att bråka eller så utan försöker bara lägga fram att det är stora skillnader från person till person.

Jag blir inte pigg och rastlös som många blir av amfetamin, utan jag blir lugn, klar i huvudet och social (tankarna faller på plats lättare) Sov alltid lugnare de gånger jag tagit tjack än dagar jag inte gjort det osv..  Alla reagerar inte likdant.
  • Niinii

Det är inte fysiskt beroende framkallande..

• Anonym (Filkand)
    Nifelheim skrev 2008-02-22 22:14:05 följande:
    Hm ja men det är ju ett faktum att det inte är amfetaminet i sig som gör att du mår dåligt dagen efter utan sömn och näringsbristen. Jag åt alltid även om jag inte kände för det och sova kunde jag göra hur mkt jag än tagit och jag har aldrig mått dåligt dagen efter. Man kan givetvis säga att det är vanligt att man blir nojjig, får ångest osv dagen efter, men att säga att man BLIR det är vanskligt eftersom man då lätt utesluter att folk som inte visar de tecknen inte tar ngt. Förstår du vad jag vill få fram? Jag menar inte att bråka eller så utan försöker bara lägga fram att det är stora skillnader från person till person.Jag blir inte pigg och rastlös som många blir av amfetamin, utan jag blir lugn, klar i huvudet och social (tankarna faller på plats lättare) Sov alltid lugnare de gånger jag tagit tjack än dagar jag inte gjort det osv..  Alla reagerar inte likdant.
    Min spontana reaktion är att du antagligen har typ ADHD då kanske eller? Jag menar inget illa alltså men vid bokstavsdiagnoser så brukar man ju reagera så. Amfetamin är en uppåt drog oavsett om det är olika från person till person. Man medicinerar med amfetamin för att blir *normal*. Och en *normal* blir inte lugn på en så pass centralstimularande drog som just amfetamin är. Och eftersom effekten inte heller blir likadan, som den ska bli hos en person som tex har ADHD så är det kanske därför som du delvis aldrig märkt av avtändningen på samma sätt. För visst finns den i allra högsta grad. Precis som att alla märker av baksmällan efter en fylla på olika sätt. Men den finns där, i kroppen även om man kanske inte märker av den.
  • Anonym
    Niinii skrev 2008-02-23 01:30:03 följande:
    Det är inte fysiskt beroende framkallande..
    Nä.Men den är psykiskt.
    Lika illa.
  • Anonym

Anonym (Filkand) skrev 2008-02-23 03:26:45 följande:

Min spontana reaktion är att du antagligen har typ ADHD då kanske eller? Jag menar inget illa alltså men vid bokstavsdiagnoser så brukar man ju reagera så. Amfetamin är en uppåt drog oavsett om det är olika från person till person. Man medicinerar med amfetamin för att blir *normal*. Och en *normal* blir inte lugn på en så pass centralstimularande drog som just amfetamin är. Och eftersom effekten inte heller blir likadan, som den ska bli hos en person som tex har ADHD så är det kanske därför som du delvis aldrig märkt av avtändningen på samma sätt. För visst finns den i allra högsta grad. Precis som att alla märker av baksmällan efter en fylla på olika sätt. Men den finns där, i kroppen även om man kanske inte märker av den.
    Håller med Filkand

Det var min omeddelbara slutsats också.Damp,ADHD.
    Det är känt sedan länge.

Sedan kommer även "äldre" missbrukare som missbrukar dagligen i ett sådant tillstånd att de "bara fungerar" på drogen.
    Det kommer efter många många år.

De missbrukarna kan ofta sluta.
    Om de kan bryta det sociala mönstret,har de oftast kommit över själva tjusningen med drogen.
    Tröttnat på det helt enkelt.

Folk med MS blir stundtals så friska som de var innan de blev sjuka om de tar Amfetamin.
    Men de får också baksmälla....och det är inte kul att återgå till sin rullstol.

Det finns inte mycket positivt att säga om drogen.
    Förutom att den är mindre farlig än heroin eller LSD...

Och att man ofta kan ha otroligt sex väldigt länge...
    Men drogen sliter sönder ens inre på sikt.
    Så därför är det inte ens värt att prova.

Luktar äckligt gör man och onaturlig är man när man går på drogen.
  • Anonym (flo)

Skriver under på allt Anonym inl 20 skriver!

Jag är också fd amfetaminmissbrukare,12 års missbruk men nu drogfri sedan 11 år.

• Anonym (flo)

Och när det gått några år med ordentligt missbruk så brukar dom flesta bli ungefär likadana,vissa bryter,vissa runkar,vissa blir paranoida och en del skurar toan med tandborste....

Svar på tråden Tjack, vad menas?