• daggvåt äng

Ta lån för att köpa lägenhet- fattar ingenting!

Okej, jag och sambon har alltså bestämt oss för att köpa lägenhet. Så nu var det dags att läsa ordentligt om hur det funkar. Och det här är vad jag kommer fram till. Ingen bank lånar ut mer än 90% (lite olika) av bostadens värde. Kontantisats? Jo jag tackar jag. Det är rätt ordentligt om man köper en lägenhet för två miljoner. Vi skulle inte ens få ihop en flugskit av den summan. Var ska man få de sista två hundra tusen ifrån? Låna från nån annan bank, eller vad?

• Svar på tråden Ta lån för att köpa lägenhet- fattar ingenting!
  • Nettisens

Ja tex:Låna från annan bank. Men jag har för mig att vissa banker även lånar ut till insatsen..
    Kolla med de stora bankerna :)

• Marvinna

Vi lånade till allt när vi köpte vårt hus så det där med att man inte kan låna till kontantinsats stämmer inte riktigt.

Det är klart att det är bra om man kan lägga pengarna direkt utan att låna men om inte det allternativet finns så....

Hör med olika banker hur de resonerar.

• vänat

Då jag köpte min bostasrätt fick jag låna 100% av Nordea

• Gestilja

Vi lånade 100% när vi köpte våran lägenhet, så en del banker går med på det. Är beroende på hur er ekonomiska situation ser ut och så vidare.
    Vi har Handelsbanken föresten.

Deras enda krav var att vi har vårt lönekonto där.

Theo 070424 + tösen i magen bf 080428
  • daggvåt äng

Puh, vilken lättnad. Det var så lätt alltså. Skönt. Tack så mycket.

• Marvinna

Glömde att säga att vi har SEB.

• Lalalong

Vi lånade också till allt när vi köpte huset (handelsbanken). Inklusie pantbrev och lagfart (lagfart är väl inte aktuellt för er). Men jag vet att det kan vara svårare att få beviljat även för detta. På fsb ville de att vi skulle ha borgensman för att låna till detta. Pantbrev är 2% av köpeskillingen. Så ska ni köpa en lägenhet för 2mille så är det ju 40 000. Men som sagt, man kan få låna till det också. Bara bra att tänka på att det blir lite ytterligare i lån än bara kostnaden för lägenheten.

• Gestilja

Men det finns inga pantbrev på det sättet för bostadsrätter som för hus.

Lalalong skrev 2008-02-22 21:32:50 följande:
    Vi lånade också till allt när vi köpte huset (handelsbanken). Inklusie pantbrev och lagfart (lagfart är väl inte aktuellt för er). Men jag vet att det kan vara svårare att få beviljat även för detta. På fsb ville de att vi skulle ha borgensman för att låna till detta. Pantbrev är 2% av köpeskillingen. Så ska ni köpa en lägenhet för 2mille så är det ju 40 000. Men som sagt, man kan få låna till det också. Bara bra att tänka på att det blir lite ytterligare i lån än bara kostnaden för lägenheten.
  • Lalalong

Gestilja
    Nähä... det trodde jag. För det är ju en säkerhet på lånet på något sätt och det trodde jag man behövde på bostadsrätt också..
    Men vad bra! Då tar jag tillbaka allt jag skrev
    Utom att vi fick låna hela köpesumman av banken

• Gestilja

Det funkar på något annat sätt med bostadsrätter. Man kan pantsätta lägenheter också, men det heter nå Hypotek eller liknande. Har med bottenlånet att göra har jag för mig. Inte helt insatt, men läste lite om det där när vi köpte våran lägenhet i oktober -07. Därför jag kommer ihåg. Vi har nämligen inga pantbrev

Men men, inte lätt att veta. Tycker allt med sånt här är en jungel!

Lalalong skrev 2008-02-22 21:43:35 följande:
    GestiljaNähä... det trodde jag. För det är ju en säkerhet på lånet på något sätt och det trodde jag man behövde på bostadsrätt också.. Men vad bra! Då tar jag tillbaka allt jag skrev Utom att vi fick låna hela köpesumman av banken
  • fia sthlm

ts
    Om båda har fast jobb och tjänar ok så borde det inte vara något problem att låna 2 miljoner hela summan.
    Om någon av er inte har fast jobb är situationen en annan.

• Tjoflöjt

Bankens säkerhet i lägenheten registreras av styrelsen i föreningen.

• vänat

Får nej att låna 100% i den bank ni är kund i dag kola runt med andra banker vad säger kan ju hända andra banker säger jag.

Svar på tråden Ta lån för att köpa lägenhet- fattar ingenting!