• nimble

Ni som opererat bort era cellförändringar, se hit!

Nu har jag fått svar på min biopsi jag gjorde förra veckan, det handlar om mellansvåra, dvs CIN 2 cellförändringar.
    Jag ska nu behandla med LEEP, man karvar bort förändringar med eloktricitet typ...nåt...
    Är det nån här som känner igen sig, som genomgått detta?

Jag är egentligen inte så orolig för själva proceduren, mera för labbundersökningen senare på den bortkarvade biten. Även fast ingen cancer hittats på biopsin, så har jag fattat det som att det visst kan finnas cancer ändå och man vet definitivt efter denna behandling. Hur stor är den chansen egentligen? Hur nervös ska man vara? Jag är en hemsk hypokondriker och jag har hyperventlierat sen den dagen jag fick besked om mina cellförändringar. De var lätta från början, efter själva cytologiprovet, men med positiv hpv virus. Och nu, 2 månader senare visar det sig vara klass 2 dyspalsi.

jag försöker ju tänka positivt, att fan vilken jävla röta vi kvinnor har idag som har möjlighet till dessa prov och kan behandla oss innan det utvecklas till cancer, annat var det väl förr. Men, är man hypokondriker så är man och detta är SKITJOBBIGT!!!

Snälla ni som genomgått detta redan, snälla, snälla, lugna ner mig, berätta era storys...jag behöver tröst och lugnande ord.

Tack alla...

• Svar på tråden Ni som opererat bort era cellförändringar, se hit!
  • nimble

Snälla, någon måste det väl finnas som vet något om detta...?

• Pjatt

hej på dig givk igenom allt detta både under min graviditet och senare efter. På måndag skall jag tillbaka på återkontroll igen för att ta nya prover.
    Och det löpte på allt smärtfritt de bedöver så bra och lyssnar på en. För min del visade det bortopererade samma som de hade hittat på det lilla provet... det bästa är juh att de hittar allt i tid. Så nu går jag på täta kontroller hela tiden för att hålla koll.
    du skall se att det inte var värre än det de hittade första gången... men visst tankarna snyurrar och man hiner tänka både det ena och det andra.

Elin Maria Cecilia 070622
  • Murvel30

Jag tog bort cellförändringar för ca 5 år sedan, bara några månader innan jag blev gravid.
    Kommer tyvärr inte ihåg vilken typ jag hade men att det var kraftiga cellförändringar.
    Var inne och de tog bort en bit av livmodertappen.

Nu går jag på kontroller 1 gång om året och tar alltid nya cellprover.
    Fick mitt besked 2 dagar innan julafton, kunde inte ringa till gynekologen eller något alls.
    Jag trodde att jag skulle dö och den julen blev inte rolig alls.
    Men allt har gått bra och barn har jag ju kunna få trots detta.

• Annabella81

Inga problem! Been there, done that!
    Du behöver SÄKERT inte oroa dig, det går snabbt och lätt, själva operationen.
    Tänk på hur grymma läkarna i huvudsak e i Sverige, sjukvården överlag!
    Tack vare cellproven upptäcker man ju oftast allt så tidigt idag att det sällan blir ett riktigt problem.
    Lycka till!

Svar på tråden Ni som opererat bort era cellförändringar, se hit!