• Kixi

***Skelleftetråden***

tycker synd om alla som är magsjuka, Wille är äntligen frisk igen så jag hoppas verkligen att vi slipper någon mer sväng med den här för det var den värsta magsjukan jag haft på två år minst. Blärk.

Tänkte bara säga till igen om att jag har ett TW-party på lördag kl. 14 för de som är intresserade. Hör gärna av er senast fredag, gärna senast imorrn om ni kan komma så att jag kan fixa tillräckligt med fika.

Kramar på er alla, sjuka som friska!

• Kixi

Kommer förresten att börja sälja Dunnis-kläder från april så går gärna in och titta på www.dunnis.se

• Kixi

Xylifon: nämen....då bor du ju relativt nära oss.....vi bor ju i Vebomark och har sonen på dagis i Vallen....

• Kixi

Vad trevligt med lite fler som bor hitåt :)

• Kixi

xylifon: Vallenbarnen går oftast i skolan i Vebomark och Vebomark hör till Skellefteå. Vet faktiskt inte riktigt var gränsen går till Robertsfors men det är garanterat söder om Vebomark eftersom vi hör till Skellefte. När våra barn börjar 7:an går de i Lövånger, skulle tro att det är samma sak för barnen i Vallen.

• Kixi

turia: det beror lite på vad du är intresserad av, finns massor av intressanta sevärdheter men det beror lite på vad man är intresserad av förstås :).....och vilken typ av affärer man är intresserad av ;).....

• Kixi

kul att det händer så mycket i tråden.

Jag skjuter på mitt TW-party till slutet av april, återkommer med datum lite närmare så får vi se om fler är intresserade då.

Nu ska jag äta bulle och njuta av att jag har en helt lugn dag framför mig imorrn!!! :)

• Kixi

laoghaire: du får hemskt gärna komma och renovera lite på vår gård också ;)

nu har jag varit på en mycket inspirerande kurs. Sagostaffetten, handlade både om lek och böcker, mycket trevlig fortbildning! Kul hade jag dessutom när vi lekte :)

• Kixi

halloj, ni skriver ju så mycket nu så man knappt har tid att läsa igenom allt...men nu har jag äntligen tagit mig igen om allt.

Angående påskkärringar så när vi var små så gjorde man påskkort och delade ut när man gick runt och fick då godis i gengäld, det tycker inte jag är tiggeri eftersom man ger något tillbaka för det man får, och man gav ju alltid påskkort även om man på några enstaka ställen inte fick något tillbaka. Jag tycker det är betydligt värre med halloween, där är det verkligen rent tiggeri!! Inte nog med att de tigger godis, om de inte får godis hotar de med "bus", nä, mina barn får gärna vara påskkärringar(så länge de gör påskkort och ger som tack för eventuella påskgåvor) men inte gå ut och halloweentigga. Annars tycker jag att det var en riktigt trevlig idé att gå ut och dela ut godis som påskkärring!

Skulle jag välja något ställe närmare Stan att bosätta mig skulle jag nog välja Skelleftehamn....kan iof bero på att de flesta jag känner i Skellefte bor där ;)

Men nu tänker jag inte flytta någonstans eftersom jag trivs kanon här i Vebomark!!! Men innan vi hittade gården här ute var det Skelleftehamn vi hade tankarna på att flytta till.

• Kixi

Annamus: Har en kompis som jobbar där...kan kolla med henne om man kan lita på dem ;)

• Kixi

Den 26:e april tänkte jag ha Dunnis-party hemma hos mig, ni är varmt välkomna. Det är en lördag och kl. 14 hade jag tänkt. Kommer att lägga in en påminnelse lite närmare. Kolla på www.dunnis.se

• Kixi

Vill bara påminna om Dunnis-party hemma hos mig lördag 26:e april kl. 13....välkomna!!!! Skicka gärna meddelande till min inbox om ni kommer så jag kan planera fika!

Om ni känner att ni istället vill vara värdinna för en dunnisträff kan ni också skicka brev till min inbox. Om det är någon som känner för ett blixtparty så har jag en öppning nästa lördag. Annars är det maj som gäller främst, så att man hinner få alla härliga sommarkläder i tid för sommaren :)

Gå in och kolla på www.dunnis.se

Kramisar Kixi

• Kixi

Vill bara påminna om Dunnispartyt på lördag en gång till.kl. 14 hos mig. De som ställer upp på att vara värdinnor i maj har möjlighet att vinna ett drömparty....gå in och kolla på www.dunnis.se.....många fina sommarkläder!

Tycker att Ikea har en himla massa trevliga saker, det mesta hemma hos oss är arvegods för tillfället men jag längtar tills vi har råd att köpa in lite eget. Det har dock ganska låg prioritet just nu när vi håller på att inreda övervåningen + ska renovera övriga hus på gården först.

• Kixi

Om det är någon som känner för att skicka med en beställning från dunnis så finns det möjlighet tills imorrn eftermiddag. Ni kan ju gå in på www.dunnis.se och titta på kollektionen.

Hoppas att ni har varit ute mycket idag i sköna vårvädret!!

Nu ska jag ta och laga lite middag men har ingen inspiration direkt, vad äter ni andra ikväll?

• Kixi

hahaha...undrar om alla tänker samma sak idag...jag stoppade precis in fetaostgratinerad falukorv med tomater i ugnen :)

• Kixi

peda: nähe du, ingen hemflytt här inte...nu ser du till att stanna kvar!!! Hoppas du haft en trevlig valborg(och även alla andra förstås), själv höll jag vårtalet i byn vid brasan....aningen nervöst eftersom jag är ganska nyinflyttad men det gick ganska bra ändå. Vann en tårta gjorde vi också och Wille visade att han är lika stor teaterapa som mamma och sprang upp tre gånger till mikrofonen för att sjunga(egna påhittade sånger), himla kul att se honom så modig ändå(mammahjärtat klappar stolt).
    Gonatt på er allihop nu!

• Kixi

Låter underligt att något av sakerna skulle vara obligatoriskt. Både klassträffar och träning borde ju vara frivillig. Men om det stod att man antingen kan komma eller inte på blanketten så är det nog bara att svara nej om han vill gå på träningen. Finns det två alternativ så kan det ju knappast vara obligatoriskt att komma.

Själv ogillar jag högst att det ska vara tvång att vara med på träningar och klassträffar. Gillar inte tvång över huvud taget. Tycker att sådana saker som ligger utanför skolan ska vara högst frivilliga.

• Kixi

har varit ute hela dagen...har gett mig den nu på att gå ner de sista 5kg jag vill bli av med så jag har börjat promenera 20-30 min per dag (hehe...från och med idag så vi får väl se hur länge det håller ;)), dragit ner lite på portionerna(fyller möjligtvis ut med sådana grönsaker man kan äta mer av) samt har bytt till lättmjölk och lättfil/Yoghurt. Gjorde ju så för några år sen och gick ner ca 10kg per år. Känner inte att jag vill vrålbanta utan jag tar det i lugn och ro så behöver jag bara byta ut några småsaker här och där och inte känna att jag offrar något direkt.
    Vi har dragit ihop allt sly som Robban tog ner härom dagen och så har jag lekt med barnen :)....haft en toppendag vill säga.

Peda: jag tar med mig några byxor till Sander på måndag också. Nu är Wille en liten bit över meterssträcket så 98:orna har blivit för korta.

• Kixi

vi lämnade Wille med mormor och morfar 5 dagar när vi åkte med näst sista flyttlasset hit upp förra året, då var han lite över 2 år. Men han har varit med mormor och morfar till landstället säkert en helg i månaden sedan han var 10-11 månader och jag kan intyga att han inte mått dåligt av det, snarare tvärtom. Särskilt efter att Liv föddes. Då fick han 100% uppmärksamhet en helg då och då av mormor och morfar. Han har ju träffat dem nästan dagligen sedan han föddes. Jag tycker det är ganska viktigt att barnen känner sig trygga med andra i släkten om det skulle hända oss något. Det var väldigt skönt när jag fick missfallet att bara kunna åka och lämna av Wille till mormor och morfar och han var lugn som en filbunke över det.

I sommar kommer han vara en vecka hos mormor och morfar på landstället och jag känner mig fullkomligt lugn. Han har aldrig visat något tecken på oro och tro mig, jag är väldigt känslig för hans signaler...en ganska stor hönsmamma skulle jag vilja påstå.

Har själv tillbringat många helger/veckor med enbart mor och farföräldrar, men jag träffade dem nästan varje dag annars också. Det gav mig en väldigt nära och bra relation till den äldre generationen och det är jag jätteglad över. Det har heller inte skadat min relation till mina föräldrar. Har haft en väldigt trygg och harmonisk uppväxt.

Men jag anser även att om man inte är redo att lämna sitt barn ska man inte göra det. Detsamma gäller om man märker att barnet inte är redo eller är oroligt.

• Kixi

Annamus har ju flyttat ganska nyligen så jag kan gissa att hon har en hel del att pyssla med där hemma....hon har redan hunnit fixa till det fint på många sätt redan även om de precis flyttat.

Svar på tråden ***Skelleftetråden***