• hally

***Skelleftetråden***

Jo han kräktes igen i torsdags men var pigg och ville ha mat direkt efteråt och sen har han vart tok-pigg och ätit massor.
    Magsjukan härjade vilt på dagis i förra veckan så nu har vi fått en bestämd lapp med info om att inte lämna barnen för tidigt efter sjukorna. Och det hoppas jag nu att alla föräldrar accepterar och tillämpar, för det är inte roligt varken för de stackars barnen eller omgivningen när de lämnas fortfarande sjuka på dagis igen! Vi brukar ha dem hemma mer än 48 timmar också mycket för barnens egen skull.

• hally

maritmedm: Hur tidigt producerade du?

• hally

madigan: Hoppas ni får ta huset då! Lycka till!

maritmedm: Jag var oxå 20 och andra ggn 25, vilken skillnad!
    Många frågar om de har olika pappor, så stor skillnad mellan barnen kan man visst inte ha med samma pappa.

kobra: Jo ljuset ser jag nu, fast jag har lite svårt att tänka mej vårt hus tapetserat och möblerat. Känns otroligt avlägset! Men så himla skönt att bara ha vårt hus. Även om det har många brister också, så det är vårt eget iallafall
    Ska fixa bilder, men är lite rädd att höra folks reaktioner, har en del folk som inte kan förstå vad vi ser i just detta huset. Trist att höra, de säger det inte rakt ut, men man får höra tips på hur man ska göra om sånt man inte ens tänkt göra om
    Försöker att inte bry oss om, men det är ju inge kul ändå.
    Kan säga att när vi började kolla på hus skulle jag alsdrig velat ha detta heller, men efter ett tag omvärderar man prio-listan och nu är jag glad att det tog sån här tid innan vi hittade vårt ändå.

• hally

maritmedm: Nej det måste ju vara nåt galet när man har 5 år (!) mellan barnen. I vårt fall blev det så, inget galet alls...förutom att första kom några år tidigt då

kobra: Jo precis. Och folk får tycka vad de vill, men jag personligen brukar akta mej en del för att tala om de negativa delarna särskilt innan man vet vad ägaren själv tycker.
    Vi har ju gul-tegel och jag tycker inte det är snyggt. Vi har tänkt undersöka möjligheterna att måla teglet, men vi kommer inte ta några stora risker med det. Vill inte riskera förstöra fasaden. Tegel är ju ett bra material som är relativt underhållsfritt.
    I sommar ska vi måla fönster och garage, bara det kommer göra viss skillnad.
    Invändigt har vi ju redan börjat, men man har ju alltid stora drömmar i början

• hally

Vi sökte dagis till Elias i december och kommer inte få förrän till hösten när 6-åringarna börjar förskola. I Kåge. Eller, egentligen så får vi ju på "slussen", men vill inte ha han där pga fler flyttar.
    Funderar på dagmamma till han men det är ju samma kö ändå. Någon som har sina barn hos dagmamma?

• hally

Annamus: OK, kanske är Annika en syster till en Anita? Anita är på Villagatan och har en syster som också är dagmamma "i skogen" har jag fått veta. Vilken skog?
    Ska nog be att få hälsa på hon på Villagatan, det är nära till skolan där Nadja är. Åsså är det en arb.kompis här som har sin lille kille där och de trivs jättebra. Det som blir för oss med dagmamma är att de ju inte ska jobba mer än 40h/vecka och vi behöver snäppet mer omsorg så kommer han ju måsta vara hos någon annan ibland. Men tydligen träffas de ju ofta som sagt...
    Dagiset vi sökt på är det enda som finns på rätt sida Ersmarksvägen men bilvägen blir det långt mellan barnen då...lite obekvämt och tidskrävande. Vaddå bortskämd?!

Vi har inga kartonger över tyvärr, snarare brist på dem. Men vi har en himla massa pack-material om någon behöver Kartong och frigolit och plast och sånt.

• hally

malle: Jag vet inte, verkar som att det är rätt nytt. Men heltid är ju 40h och dagmamma kan ju vara rätt slitit jobb så jag förstår att de vill ha sin fritid också. Nu för tiden måste man väl ta ut ledighet också, man får inte jobba hur mycket som helst.

kobra: Det är nåt magvirus som går, flera på Elias dagis har haft så att de kräkts någon eller några ggr men vart helt pigga och velat äta ändå. Så hade Elias nu sist i torsdags också. Inget lös i magen eller annat, bara någon kräkning mitt i alltihopa. Helt otroligt att vi andra i familjen klarat oss undan hela tiden. Verkar ändå inte lika smittsamt som vanligt magsjuka.

Annamus: OK, det är efter södra vägen till Ersmark?

• hally

Jag har ringt varannan vecka och kollat läget och påpekat att vi verkligen behöver barnomsorg i Kåge, men det är ju ifall någon flyttar som vi får plats, och just nu flyttar det mer folk till Kåge än från. Så det ser inte ljust ut. Men ska inte klaga, vi trivs så himla bra på hans nuvarande dagis.

Vad gör ni idag?

• hally

xylifon: Är det en kommunal förskola?

• hally

Nej mina barn kommer aldrig få gå och tigga de heller. Tycker det där är ett uruselt påfund. Däremot klä ut sej till påskkärring vill de ju göra och förra påsken hade Nadja fullt upp med förberedelserna. Hon kom på själv att hon skulle dela ut påsk-kort till alla grannarna, så hon satt en hel kväll och målade superfina kycklingar och skrev Glad Påsk, 12 st likadana gjorde hon (vi var riktigt imponerade ) och sen gick den lilla påsk-kärringen och delade ut sina mästerverk. Faktiskt kom en granne och knackade på och uttryckte sin glädje och tacksamhet inför Nadja och sa att det var så trevligt att få besök av en icke tiggande påsk-kärring som dessutom sa "Glad Påsk" och inte "Har du nåt godis?" (får en tår i ögat).

Visst var det en vacker berättelse?
    Känner mej så kreativ så här på morronkvisten

Svar på tråden ***Skelleftetråden***