Inlägg från: madigan |Visa alla inlägg
  • madigan

***Skelleftetråden***

kobra skrev 2008-03-22 15:56:28 följande:
    Diagnosen DAMP används inte längre inom forskningen om neuropsykiatriska tillstånd. Numera användes ADHD+ DCD eller förkortningen ADD och DCD, beroende på vilka symtom det enskilda barnet har som huvudbesvär. [källa behövs]DCD betyder Developmental Coordination Disorder. ADHD+DCD är nu, tillsammans som diagnoser, det som DAMP var förut, för individer med dessa funktionshinder.Denna form av förändrad terminologi bör förstås som för andra sjukdomar och handikapp begreppsutveckling och inte som att tillståndet som sådant försvunnit. Diagnoserna är ett arbetsinstrument för barnpsykiatrikerna och en förkortad sammanfattning för effektivare förståelse av barnens och familjernas bekymmer. Den ändrade terminologin ändrar alltså inte det extra stödbehovet barnen har jämfört med andra jämnåriga barn.
    Ja men vi är rätt säkra på att hon har det. Vi vill ju inte att hon ska behöva käka tabletter som en narkoman.
  • madigan
    Annamus skrev 2008-03-22 17:41:40 följande:
    Madigan: Vad säger läkarna då? Är det dom som är säkra på att hon har det? Det FINNS ju barns som bara är livliga och aktiva. Och sedan vill jag bara påpeka att i de fall jag känner till där en i familjen har "Damp" så har ingen annan i familjen det, så även om det kanske förekommer så tror inte jag det är nåt som e säkert att syskonen får det. Som sagt var jag är ju inte expert, men man träffar ju en del människor genom livet, och det är bara mina egna slutsatser alltså inget vetenskapligt belägg.
    Barnpsykologen håller på med utvecklingsbedömning så vi får väl se. Min man hade de som barn och hans syskon har flera barn som har alla möjliga bokstäver.
  • madigan
    MorBlåbär skrev 2008-03-22 21:13:40 följande:
    Måste säga att ni är riktigt duktiga på att hålla liv i skelleftetråden :)Lycka till vad resultaten än blir, madigan!
    Tack!
  • madigan
    Mochride skrev 2008-03-23 14:17:43 följande:
    MorBlåbär: Morön Fastigheter (tror jag att det heter) har lägenheter längst ut på Älvsbacka och så på Morön då, men annars vet inte jag. Är det nån som vet när Folkparken kör igång med loppis igen?
    Men dom har ju redan kört igång.Nästa söndag är de loppis på parken.
  • madigan

Jag tycker de är helt fel att man ska behöva betala till klasskassor och ett som annat. Skolan ska vara gratis!

• madigan
    maritmedm skrev 2008-03-25 09:34:22 följande:
    KLasskassan ska man inte beta till, den ska barna jobba ihop till. Sälja saker osv.
    exakt, finns väl ingen rättvisa annars. Jag fick minsann sälja lotter och kakor för att kunna åka på resa när jag gick i skolan.
  • madigan

snart kommer barnpsykologen och ska göra de sista med lillan..ang utvecklingsbedömningen.

Jag vet inte vad man ska göra, men lillgumman är så busig. Hon går in på katt-toan och tar kattsand och täpper till handfatet. Slänger bort deras mat och häller ut vattnet.

• madigan

i min sons klass ska dom tydligen göra flera korta resor istället för en lång i 9:an.

• madigan
    maritmedm skrev 2008-03-25 09:42:24 följande:
    Hon verkar vara i luven på katterna
    ja minst sagt..ha ha
  • madigan
    skrutteluttan74 skrev 2008-03-25 12:55:09 följande:
    Man behöver inte betala till klass resor osv...idag får inte skolan ta betalt för något, just för att det inte ska bli ojämlikheter och så....Om man ska betala till klass resor och hur mycket man ska betala,det kommer alla föräldrar överens om.Så skolan är gratis,bara barn omsorgen som inte 'r det.På mina barns skola får barnen låna skrillor och skidor,alltså de som inte har, tycker det är skit bra att det är så, omän mina har men det är många som inte har.
    Jo jag vet att de är så. Men jag tycker ändå att de är fel att föräldrarna ska lägga pengar. Mina barn får låna skidor och skridskor på skolorna. Men sjungande hade skidor, men dom sa att dom inte hade att låna ut för dom orkade inte hämta dom.
Svar på tråden ***Skelleftetråden***