Inlägg från: Mariajac |Visa alla inlägg
  • Mariajac

Kan man bli igångsatt enbart pga högt blodtryck?

Jag har varit sjukskriven sedan jag var i v. 24 pga högt blodtryck. Med mitt första barn fick jag svår havandeskapsförgiftning och blev igångsatt och med barn nummer två hade jag högt blodtryck och han föddes spontant i v. 36+1.

Nu har jag svullnat upp som en ballong plus att jag har huvudvärk. Hos BM igår låg trycket på 155/105. Läkarna på spec-mvc vill då att jag ska börja äta blodtrycksmedicin, men det känns helt onödigt att börja med endan "stor" medicinering när jag trots allt är i v. 36+3 idag. Kan man istället få bli igångsatt? Någon som har erfarenhet?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man bli igångsatt enbart pga högt blodtryck?
  • Mariajac

Nyfiken gul - Tack för svaret! Någon mer?

• Mariajac

Hoppsan06 - Det känns bara så onödigt att genomgå hela processen med att börja medicinera för ett tillstånd som ändå är över om några veckor! Dessutom har jag ju historik av att få havandeskapsförgiftning och ja... det känns väldigt jobbigt om det ska bli lika akut som det var med mitt första barn... alltså min livssituation var annorlunda. Nu har jag ju två andra barn att ta hand om, och jag vill inte ligga inlagd innan och äta en massa medicin om det finns andra alternativ!

Vet också att det kan ta lång tid med igångsättning, förlossningen med Molly tog 33 timmar från det att värkarna kom regelbundet - och då gick jag ändå ett dygn innan det med oregelbundna sammandragningar. Är 99% säker på att kroppen är redo eftersom jag har ett enormt tryck neråt som jag aldrig känt med de andra två, plus att jag haft känningar om att något händer "där nere".

• Mariajac
    Trolltrio skrev 2008-02-23 13:42:22 följande:
    Mariajac: Förstår dig fullständigt! Tycker de borde göra det oxå, de måste ju se lite till situationen.Dessutom har du ju dels fött tidigare, och dessutom erfarenhet av att föda tidigt, det bord eju spela in. Du har inte fått nån tid att diskutera detta på spec mvc?
    Nej, jag går hos min BM varje måndag och fredag, så jag ska dit igen i övermorgon. Därefter skulle jag höra av mig till spec.mvc igen om hur vi går vidare. Men, som sagt, de vill medicinera i första hand enligt den läkaren jag träffade. Tycker dock att det är konstigt, det enda de gjorde var att ta ett urinprov, körde en CTG-kurva och kollade blodtrycket. Det var inte ens någon som kände på magen eller gjorde en gynundersökning för att se om jag ändå var på G. Kan tillägga att de hade jättemkt att göra eftersom det föds så många barn nu... men ändå!

Hur går det själv?
  • Mariajac

Tack snälla för era svar!

Svar på tråden Kan man bli igångsatt enbart pga högt blodtryck?