Inlägg från: Verkligen |Visa alla inlägg
  • Verkligen

Negerkyssar??!!

Det är ju en sån jäkla hätsk debatt till och från om man får kalla chokladbollar negerbollar..

Men idag när jag var på marknad här i Sala så såg jag att var och varannat stånd sålde Negerkyssar..

Är det okej då????

Jag tycker btw att man kan kalla bakverken vad sjutton som helst.

• Svar på tråden Negerkyssar??!!
  • Verkligen

Fast det är ju så löjligt. Jag som är finne skulle aldriiiiiig ta illa upp pga finska pinnar...

Och jag tycker inte det verkar vara negrer som tar illa upp i choklad/negerbollsdebatten.. verkar mest vara svenssons som sitter hemma och är upprörda i sina hem...

Bekali skrev 2008-02-24 00:40:57 följande:
    ja, listan kan göras lång... turkisk peppar, negerbollar, negerkyssar, finska pinnar etc....
  • Verkligen

Det var en bra fråga! Det undrar jag med nu när det kommer på tal.
    Kan man bara inte acceptera att det heter neger och negress.. Hur kan ett ord uppfattas som så smärtsamt? Det är ju bara ett ord ju.

Måne och Sol skrev 2008-02-24 00:49:45 följande:

Vill gärna fråga en sak också; varför är det (verkar det som) okej att säga negress, medan neger har en dålig klang för många? Båda syftar väl på svart? Vilket inte är något negativt.Eller det kanske inte är okej med negress heller? Någon som vet?
  • Verkligen

Men det var ju länge sen.

Varför använder en del svarta ordet neger för då? Om det är så hemskt...

Måne och Sol skrev 2008-02-24 01:00:02 följande:

Någon sa mig en gång att oviljan mot ordet beror på att det härstammar från slaveritiden, att det ska ha introducerats då. Men jag vet inte hur sant det påståendet var. Låter ju i och för sig som en bra förklaring på varför så många ogillar ordet så mycket.
  • Verkligen

Alltså.. Jag har en hel del utländska vänner och jargongen där är att vi kallar som svartskallar, dom benämner sig själva som det.
    Då tar jag det som ett tecken på att det är okej, för konstigt nog så har varenda utlänning jag känner /känt inte haft nåt emot det.

Hannah76 skrev 2008-02-24 01:06:50 följande:
    Det är skillnad om man säger det till varann, en helt annan sak.Tycker du att ordet svartskalle också är ett ok ord att använda (inte för att de går att jämföra riktigt..)?Varför är det så viktigt att använda ett ord som sårar folk, när det finns alternativ?
  • Verkligen

Men det gäller folk jag inte känner särskilt väl oxå..Som en del på jobbet...

Hannah76 skrev 2008-02-24 01:19:47 följande:
    Men det är skillnad när man känner varann och det är en jargong. Då VET man att man inte menar nåt illa, man känner varann. Man kan kalla sin bästa kompis för tex slampa och mena det som skoj och det går bra. Men det är inget man säer till en okänd.
Svar på tråden Negerkyssar??!!