• Helen72a

TRADERA tråden Del 7

nu fortsätter vi på en ny tråd !!!
    ---> OBS!! <---
    All form av reklam för egna auktioner är otillåten!
    Man får inte länka till egna auktioner överhuvudtaget!
    Vare sig det rör sig om pågående eller avslutade!

Tipsa gärna om andras auktioner men skriv då att det
    inte är dina auktioner så slipper vi onödiga varningar!
    Efterlysning av en viss sak är heller inte tillåtet!
    Vi har även en grupp på Tradera:
    Effellare som köper och säljer på Tradera
    Portotabell:
    Portokostnader hos Posten (brev)

0-20 gram - 5,50 kr = 1 frimärke
    21-100 gram - 11 kr = 2 frimärken
    101-250 gram - 22 kr = 4 frimärken
    251-500 gram - 33 kr = 6 frimärken
    501-1000 gram - 44 kr = 8 frimärken
    1001-2000 gram - 66 kr = 12 frimärken

Skrymmande - portot ovan + 11 kr
    (om paketet är tjockare än 3 cm eller bredare än 25 cm.)

Om man behöver leta reda på ett försvunnet brev/paket kan man ringa posten:
    Obeställbara paket: 08-6785500
     Lycka till!
    Traderatrådens FAQ:
    medlem.spray.se/traderatraden/
    Kolla gärna här efter svar på era frågor.

Nicklistan finns numera hos ankmor!
    VARFÖR SKRYMMANDE????
    Måtten för skrymmande är över 3 cm tjockt och mer än 25 cm brett.Detta är baserat på måtten på brevinkasten i lägenheter. Du får betala för skrymmande för att det blir ett merjobb för posten och brevbäraren när h*n måste avisera skrymmande försändelser och det ombud som de aviserar fösändelsen till tar en avgift. Du kan läsa mer på posten.se

HÄR KAN DU ANMÄLA SAKNADE BREV:

e-tjanster.pts.se/Asb/

Nu söker jag nytt jobb!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 12:56
    NYA chaten på tradera

www.tradera.com/groups/group/group.aspx

• Svar på tråden TRADERA tråden Del 7
  • digimax

jag gör det när det skiljer som idag 11 kr på som dessutom var urklippta och dit tejpade och jag betalat 44 kr,det tycker jag är väldigt fräckt,dessutom trillar det in neg på denna säljaren om porto och söndriga varor..

Ulaninen skrev 2008-04-21 12:55:05 följande:
    Är det bara jag som är grinig och snål och hör av mig till säljaren när Traderavinsten inte är frankerad för det jag betalat för? Jag skriver alltid ett (vänligt) mail och berättar att jag är nöjd med varan osv, men att jag betalat mer i frakt än vad det sitter frimärken på brevet, och att jag utgår från att säljaren för tillbaka pengar till mig... Känns lite tjafsigt när det handlar om 11 spänn, men jag har varit med om det så många gånger, så det blir snabbt en hundring om man inte reagerar :) Hittills har jag alltid fått tillbaka pengar, men skulle någon säljare säga att det var frankerat med mer när det skickades, då skulle jag inte tjafsa vidare utan tro personen :)
  • Willhellmina

Jag har släppt det där med att kolla hur mycket frimärken det sitter på. Frakt är ju inte bara portot utan inkluderar allt vad säljaren nu vill ha betalt för.... slitage av skor, tejp, emballage, bensin, kaffe på vägen, kostnad för att ladda batteriet till kameran osv osv osv.....

MEN gnäller när jag får lösa ut brev!

• leson76

Jag blir jättesur om säljaren "ljugit" om portoavgiften för att få mer betalt för sin vara OM det inte stod i auktionen vad portot skulle gå på och jag på så vis redan accepoterat portoavgiften.

Jag hör inte av mig MEN  handlar aldrig mer av personen ifråga.

Hur reagerar ni när ni får paket frankerade mer rabattmärken och ni betalt enligt portotabell?

• helena20

Gah, upptäckte idag när jag skulle packa ner en fotbollströja att jag totalt missat att en söm gått upp en bra bit nertill. Jag som är så petig när jag granskar =( Har i alla fall mejlat köparen o förklarat samt att jag självklart betalar tillbaka. Känner mig så dum men hoppas att köparen uppskattar att jag är ärlig i alla fall. Alla kan göra misstag men känns inge vidare alls när det är en själv som gör det. Dags kolla styrkan på linserna tror jag!

• Ulaninen
    Willhellmina skrev 2008-04-21 13:02:55 följande:
    Jag har släppt det där med att kolla hur mycket frimärken det sitter på. Frakt är ju inte bara portot utan inkluderar allt vad säljaren nu vill ha betalt för.... slitage av skor, tejp, emballage, bensin, kaffe på vägen, kostnad för att ladda batteriet till kameran osv osv osv..... MEN gnäller när jag får lösa ut brev!
    Haha :) Ja, sen har jag en känsla av att när man fyndat ordentligt (typ 1- och 5-kronorsvinster) så vill en del säljare ta ut lite extra för att tjäna lite mer pengar. Jag tycker det är en sak om säljaren skriver det, att hon/han vill ha betalt för emballage/bensinpengar/vad-det-nu-är, men om det står "portot går på XX kr", då tycker jag det är bara frimärken man ska betala för. Men jag är ju kanske lite arbetsskadad efter alla år på posten :)

Kanske är lite tvångsaktig, men jag sparar vinnarmailet i inboxen tills jag fått varan hem i brevlådan, så det är lätt att kolla vad jag betalat för det :)
  • Willhellmina

Rabattfrimärkena är helt ok att använda enligt T. Säljaren har oftast betalt betydligt mer för frimärkena än de visar i värde. Dessutom tror jag skrymmande ingår i frimärkena upp till 2 kg.

Från Traderas sida

"Rabattfrimärken
    Vissa säljare använder rabattfrimärken och dyligt för att minska portokostnaderna. Dessa märken är en handelsvara som köps och säljs flitigt mellan privatpersoner. Man kan därför aldrig utifrån märkets prisangivelse veta vad säljaren har betalat för märket.

Även om ett brev/paket är frankerat med rabattfrimärken har säljaren rätt att debitera porto enligt gällande portotabell.

• LitenBlomma
    leson76 skrev 2008-04-21 13:05:04 följande:
    Jag blir jättesur om säljaren "ljugit" om portoavgiften för att få mer betalt för sin vara OM det inte stod i auktionen vad portot skulle gå på och jag på så vis redan accepoterat portoavgiften.Jag hör inte av mig MEN  handlar aldrig mer av personen ifråga.Hur reagerar ni när ni får paket frankerade mer rabattmärken och ni betalt enligt portotabell?
    Jaha är det en sak till jag "missat".. vad är rabattfrimärken?
    Jag är inte snål, lovar. Bara sparsam
    Ludwig -02 & Meja -08
  • helena20

På tal om frimärken.. Frankerade en gång men hade lyckats få med en liten mjukisko av misstag i det brevet som en annan skulle ha, så fick lov att öppna brevet, dra av frimärken osv. Tejpade om dom sen men det syntes ju att de redan varit fastklistrade på ett annat innan men skrev ett mejl t köparen direkt o förklarade så att h*n inte skulle tro det var använda märken.

• leson76

Jag använder rabattfrimärken för köparens skull.....eller rättare sagt för att jag ska få mer betalt för varan genom att erbjuda lägre frakt.

Man kan köpa rabattfrimärken på Tradera. nPriset kan som sagt variera men ett märke brukar gå för 7,50 kr. Det bästa är att skrymselavgiften ingår och att det är samma pris inom hela Norden (med rätt typ av rabattfrimärken).

• Felicia6

Jag måste få ett snabbt svar nu

Dessa rabattmärkena som jag nu börjat använda.. står att vikt upp till 1000g är 5märken, men över det då?

Gbp 26/2-08 || Aktuell viktnedgång: -18.1kg
Svar på tråden TRADERA tråden Del 7