• underverket 06

Hur många lager lasagneplattor brukar ni ha?

Tänkte göra lasagne idag. Min lasagne blir alltid lite torr. Kanske jag har för många lager plattor, så att det blir för tort? Brukar ha i massor med ostsås men tycker ändå all sås kokar in och försvinner liksom. Någon som har ett bra knep? Kan man hälla på mer sås allteftersom. Tror jag brukar ha 3 eller 4 lager plattor. Någon som lyckas få en krämig lasagne med mycket sås i?

• Svar på tråden Hur många lager lasagneplattor brukar ni ha?
  • TuSSen09

Har 3-4 lager jag också

gör köttfärsåsen lite "blaskigare" kanske lite cream frachie i då tar ju plattorna upp vätskan! så brukar jag göra iaf

• snillis

Brukar ha 3-4 lager plattor.

Jag brukar göra en ganska "blöt" köttfärssås och sedan använder jag Keldas färdiga ostsås som jag blandar ner i köttfärssåsen. Sedan varvar jag sås med plattor.
    Jag brukar alltid får väldigt mycket beröm för mina lasanger

• erreon

Jag gör min lasagne såhär....

1) Ostsås så det täcker botten på en ugnssäker form.
    2) Plattor
    3) köttfärs
    4) plattor
    5) Köttfärs
    6) Plattor
    7) ostsås och extra riven ost.

Brukar aldrig bli torr :)

• TuSSen09

Ts
    har du ostsås i botten också?
    jag brukar ha ostsås längs ner, sen plattor, köttfärsås, plattor, ksås, ostsås, plattor, ostsås typ..

• underverket 06

japp, brukar ha ostsås i botten. Jag vet inte om min lasagne blir extrem torr. Min sambo tycker den blir god men det är det att jag vill att lasagnen ska ha jättemycket sås.

• Mania x2

Jag brukar ha lägga så många lger det behövs...så länge köttfärsen räcker. Lägger först ostsåsen i form sen plattorna och sen köttfärsen. Avslutar men ostsåsen och sedan gräddar kanske i 15-20 min ca. 220 grader. Om plattorna är torra (i ktongförpackningen) då brukar jag lägga en och en platta i kokande vatten i 1-2 min. Då blir plattorna lite mjuka och smakar bättre

• Zenobia

vi gör såsen ganska tjock, inte rinnande. Utan man får ha en sked och ösa såsen.

sen gör jag köttfärsröran med creme friache.

• Hallonröd

3 lager med plattor har jag...får inte plats mer i formen, den är inte så djup...Flört Bara man har tillräckligt med sås så blir den  inte torr... 
    Gud vad gott med lasagne...var ett tag sen....Räcka ut tungan

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Em00

Den kan väl bli lite torr om man har den inne för länge i ugnen..

• Hallonröd
    Em00 skrev 2008-02-24 14:40:24 följande:
    Den kan väl bli lite torr om man har den inne för länge i ugnen..
    Ja det förstås...
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • vackrastarflow

jag har bara två lager plattor. ostsås i botten, plattor, mycket köttfärssås (och så har jag spenat och fetaost också), ostsås, plattor, ostsås och riven ost. knaprig på toppen och saftig i mitten

• ljubav

Hej! Jag brukar lägga min plattor i blöt ca en halvtimme innan. Sedan så har jag ostsås i botten och överst. Lycka till med lasagnen nästa gång.

Svar på tråden Hur många lager lasagneplattor brukar ni ha?