• Mistyday

enkel.. god och SNABB mat

Är ensam hemma idag med min 6 månaders son som inte vill något annat än vara i min famn.. han är lite förkyld.. och sover inte speciellt länge för det..

och har ingen insperation för någon matlagning.. ha lite av allt hemma var och handlade i mitten av veckan.. någon med något gott och enkelt recept att göra till middag =)

mvh Lotta

• Svar på tråden enkel.. god och SNABB mat
  • liv10

om jag har dåligt med tid brukar jag göra förenklad köttfärssås & spaghetti.

koka upp krossade eller passerade tomater, sätt i en buljongtärning och köttfärsen. Låt koka. Krydda. Servera med pasta.
    Jättegott faktiskt! slipper man steka och det är klart på nolltid!

eller en enkel carbonara- koka färskpasta (eller vanlig)
    stek bacon och lök i pressad vitlök.
    blanda en äggula med två matskedar grädde och rör ned i den färdiga pastan tillsammans med bacon & lök. mums!

• linjes

Sallad brukar jag slänga ihop med ost o skinka el kyckling om inspirationen tryter eller omelett med lite tomat o skinka i o lite gurka på sidan om kanske

• mooogn

Pasta carbonara är mitt tips! Det finns ett antal sätt att laga den på; antingen med eller utan grädde. Lättgjort, snabbt och supergott! Räcka ut tungan

• Jumsan83

vad innehåller den då vart ju nyfiken nu

mooogn skrev 2008-02-24 15:17:45 följande:
    Pasta carbonara är mitt tips! Det finns ett antal sätt att laga den på; antingen med eller utan grädde. Lättgjort, snabbt och supergott!
  • elin a82

Champinjon-låda är supergott!

koka mkaroner, inte helt färdiga.
    stek strimmlad bacon.
    hacka en burk champinjoner.

rör ihop och lägg i ungsform, häll över 2-3dl keldas svampsås + ev grädde eller mjölk. riv över ost. ställ in i ugn ca 225 C i 15-20 min.

färdig att servera!

• mooogn
    Jumsan83 skrev 2008-02-24 15:36:38 följande:
    vad innehåller den då vart ju nyfiken nu
    Jag stekte bacon och gul lök, lade över i en kastrull och hällde på lite grädde. Sedan blandade jag i pastan i den varma röran, hade på svartpeppar, parmesanost (färskriven) och en äggula.

liv10 (första inlägget) hade också ett tips. Annars är det bara att googla
  • I Love M

Supersnabb pasta med grönsaker och ostsås

pasta
    broccoli/blomkål (det man gillar)
    Kelda ostsås
    (ev rökt skinka)

Koka pasta, mot slutet lägger du i broccoli-bitar eller blomkåls-bitar. (färska eller frysta spelar ingen roll) koka tills pastan är klar, och grönsakerna är varma och lagom mjuka.
    Häll av vattnet.
    Häll på Kelda ostsås och värm.

Man kan också hacka i lite skinka.

Svar på tråden enkel.. god och SNABB mat