• Alvi

Obehagskänsla; stickningar i magen, precis under revbenen, stiger uppåt.

Jag har en eller några gånger per dag de senaste veckorna, haft som stickningar alldeles under revbenen, där de möts.
    Det är en knytnävsstort område som obehaget sitter i, och stickningarna sprider sig uppåt, ibland nästan som att det är nån nerv som är irriterad, för det går ibland ända upp i nacken.

När jag sträcker på mig sticker det ännu värre.

Vad kan detta vara!? Det känns för luddigt för att ringa sjukvårdsrådgivningen för...

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • Svar på tråden Obehagskänsla; stickningar i magen, precis under revbenen, stiger uppåt.
  • Alvi
    Starkast skrev 2008-02-24 17:26:40 följande:
    Magkatarr?
    Hmm. Det ska jag googla på. Tack.
  • ludenben

Jag har magkatarr och har aldrig kännt så. Man känner mer illamående, ont i mellangärdet, uppblåst över magen, halsbränna osv.

• Alvi
    ludenben skrev 2008-02-24 18:25:17 följande:
    Jag har magkatarr och har aldrig kännt så. Man känner mer illamående, ont i mellangärdet, uppblåst över magen, halsbränna osv.
    Nej, nu har jag googlat på både katarr och sår, och inget symptom var särskilt lika...

Får leta vidare...
  • ludenben

Du kanske har fått nån nerv ikläm. jag brukar ha det men inte där... det är en nerv som går från ryggen och baksidan låret och det brukar sticka så...

• Alvi
    JennyF: Ja, alltså det här strålande känns ju precis som en nerv i kläm... men hur kan man få en nerv kläm i magen!? SKulle ju vara väldigt spännande att veta hur musklerna går!
  • Björkeli

Hej.

Jag har samma fast lite mer åt vänster sida. Är ganska säker på att det är tarmen som gör detta. Första gången jag fick det var det precis samma symtom som en hjärtattack o då hittade jag info om vad en problem tarm kan ställa till med.

Har du några problem med din tarm?
    Även om du inte brukar ha det så kan du ha tillfälliga problem med tarmen som du kanske inte upplever som problem men som din kropp upplever som problem.

Har du ringt VC eller nåt?

• bustjejen

TS:
    Blir det bättre när du nyss har ätit, eller påverkas stickningarna av speciell mat?

Om du vet hur din puls brukar vara, så kan du ju ta och jämföra. Är den långsammare, snabbare eller mer ojämn? Det finns ju tex en nerv som heter vagusnerven, som har jag för mig kan ge stickningar i bröstet bl.a.

• Starkast

Nerver har du precis överallt i kroppen.
    Men tror inte att någon stor nerv går från bröstet och till nacken? men vet inte. Men det finns olika nervkartor att söka fram på nätet.

Håller med om att det kan vara tarmen
    Tänkte inte på det fast det brukar "sticka"
    i min egen ibland.

Dock inte i nacken förstås...
    Därimot så har man ont på ett ställe så spänner man sig automatiskt så man kan få ont på andra ställen också.

Svar på tråden Obehagskänsla; stickningar i magen, precis under revbenen, stiger uppåt.