• chanteleos

Hur mycket aktiviteter har ni - Föräldraledig med spädbarn?

Har precis blivit mamma och njuter av att inte göra någonting tillsammans med mitt barn och min sambo. Nästa vecka börjar dock pojkvännen att jobba och jag lämnas till mitt öde...

Förrutom att jag är nyinflyttad och nybliven mamma så undrar jag också hur mycket aktiviteter man "måste" ta sig för för att inte vara en dålig mamma. Antar att man inte kan sitta hemma hela dagarna.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur mycket aktiviteter har ni - Föräldraledig med spädbarn?
  • lövet2

Det är inte spädbarnet som har behov av aktiviteter, utan det är mamma i så fall. Jag brukar (med en baby i huset) försöka ha en aktivitet per dag - för min skull. Det kan vara ett besök på bibblan, hälsa på någon god vän, dricka kaffe hos mina föräldrar eller gå på Öppen Förskola. En om dagen är rätt lagom tycker jag, för då får jag träffa andra vuxna och vara lite social en stund.

• Abessiniern

Man är inte en dålig mamma för att man inte har några aktiviteter, i alla fall inte ur spädbarnets synpunkt. Däremot kan man nog som mamma må bra av lite aktiviteter för att må bra. I alla fall känner jag så, man får en anledning att snygga till sig, man kommer ut och träffar andra människor. Jag har en 4 månaders dotter och har egentligen bara en stående aktivitet varje vecka och det är mamma-barn gympa på Friskis&Svettis. Sen blir det ju föräldragrupp på BVC vissa veckor och så brukar jag gå på en aktivitet som kallas Rim&Ramsor på biblioteket ibland. Förutom det blir det mest långpromenader med en kompis som också är föräldraledig.

Jag föredrar att bara ha en aktivitet om dagen och helst en helt obokad dag per vecka.

• lillajag82

Jag håller med lövet2. Aktiviteterna är ju mest för mammans skull. Så detta har ju absolut inte med dåligt föräldraskap att göra! släpp de tankarna med en gång och ta det lugnt.

• Canberra

Haller helt med allt som sagts ovan, det ar inte barnet som har behov av baby-tennis och baby-sang, for barnet ar det stimulering nog att vara hemma med mamma och mysa, sjunga, gulla, krypa, ata och sova.

Daremot kan mamma ma bra av att komma ut, sa lange det kanns roligt och inte bara ett 'maste'. Jag hade en staende aktivitet varje vecka och det var min mammagrupp som traffades och fikade - den sag jag fram emot som veckans sociala hojdpunkt. :)

Forutom den gick vi pa biblioteket ibland, gick pa langpromenader och sa smaningom borjade vi med babysim, pa lordagar sa aven pappa kunde vara med. Men jag forsokte ocksa att ha en dag i veckan att inte planera nat alls utan bara vara hemma och mysa. Det behovde vi bagge tva.

For mycket aktiviteter och sonen blev helt overstimulerad och overtrott = sov illa och ingen var glad...

• Superizza

Ja gör inget me min bebis.. han e 4 månader nu.. men ja bor på en liten ort oxå så de finns inte så mkt attt gö.. om ja ska göra något så måste ja åka tilll Örebro o de e ca: 5 mil..
    Ja känner inte att ja e en dålig mamma.. gå promenader o sånt, leker hemma.. de tycker ja räcker..

• padington

Håller med de övriga här om att aktiviteterna är mest för mamman, i alla nu när din bäbis är så liten. Ta det lugnt och pröva dig fram. Det jag tyckte var jobbigast i början var att det inte alltid blir som man planerat, dvs att när man planerat något så ville lill killen inte alls det, var ledsen, kinki, bajsade ner sig, sov just den tiden osv och man fick ställa in.Börja med en promenad om dagen
    och utöka sedan aktiviteterna om du känner att det behövs. Njut ni två bara så mycket ni kan.

• Tjohalia

Jag är föräldraledig med mitt andra barn nu, den större (en tjej) går 15 timmar/vecka på dagis och dom flesta aktiviteter vi gör när hon är hemma är för hennes skull eller när hon är på dagis för min skull och då är ändå sonen snart 1 år, han har inte så mycket behov av en massa sktiviteter ännu, även om det börjar gå att göra mer och mer med honom.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • OZgirl

När min lilla kicka var bebis så hade jag inget planerat alls, vi försökte ta en promenad om dagen av olika längd beroende på hurdant vädret var. När hon var runt tre månader så började vi med babysim på lördagar och öppna förskolan på onsdag eftermiddag när de hade babyöppet.
    Flickan har alltid trivts med att bara vara hemma med mig, men jag ville gärna att hon skulle få träffa och interagera med andra bebisar. Vi känner inga här vi heller så ÖF har varit ett sätt för mig att träffa andra mammor i området.

Nu är hon sju månader och vi har oftast bara ÖF och babysim inplanerat i veckorna. Vi gör inte så mycket mer! Promenerar varje dag (nästan) och kanske gör det tillsammans med nån annan barnvagnsdragare om det är nån som ska gå ut samtidigt. Då kan jag planera in ett besök på kontoret (vilket tar en hel dag) ibland och BVC ibland, luncha med syrran ibland och fika med kompisar ibland. Brukar försöka att inte ha mer än en annan aktivitet inbokad per vecka mer än simningen och ÖF, det messar upp hennes rutiner - hon sover inte middag på rätt tider och blir alldeles för distraherad för att kunna äta.

Bingel bangel bungel, det är så trivsamt i min djungel - vet ej varför
  • lillvilda

jag är hemma med en 10 månaders och jag har faktiskt inte en enda planerad aktivitet under hela veckan. Vi går ut å går nästan varje dag mest kanske för att vi har hund men oxå för det är skönt att komma ut. Sen tar vi det som det kommer. ibland går vi till öppna förskolan och ibland blir det någon tur in på stan. Min son blir ändå rätt lätt uttråkad tror jag men han verkar trivas som vi har det. Jag tycker sällan bar har så stort behov av aktiviteter som man tror utan det är vi föräldrar som behöver komma hemifrån å träffa folk. Jag har haft turen att ha mammalediga kompisar så det har fixat det sociala behovet.

• lastchristmas

Oj haha, ja dagens aktivitet har varit att ta en dusch. Snart är det lunch-aktivitet då mamma ska försöka få i sig lite mat och ikväll ska vi åka bil. Imorgon är det BVC-besök = jätteprojekt! Skämt åsido så är man ingen dålig mamma för man inte springer på en massa grejer när barnet är nyfött. Det kommer väl med tiden om man nu vill. En promenad med vagnen räcker väl gott och väl nu när ditt barn är så litet.

Svar på tråden Hur mycket aktiviteter har ni - Föräldraledig med spädbarn?