• Loreia

Min son spräckte läppen nyss, vad göra? (11 mån)

Min son trillade på hallgolvet nyss och spräckte överläppen :( Kan jag göra någonting? Det blödde en liten stund, någon droppe bara, och han blev inte mer ledsen än vad han blir när han trillar "vanligt", dvs en halv minut bara. Det syns inget jack eller nåt, bara svullet. Nu är han glad och leker som vanligt! Tuggar på saker utan att han verkar ha ont. Läppen är ju jättestor dock. Ska jag ringa sjukvårdsupplysningen? Kyla med något? Känner mig dålig som inte vet om man ska/kan göra någonting :/

• Svar på tråden Min son spräckte läppen nyss, vad göra? (11 mån)
  • SanMari

Mitt råd är att kyla med en kall sked. Tror inte att du behöver ringa sjukvårdupplysningen.

• Mulliga mamman80

Kyl med is i en diskhandduk så svullnaden lägger sig!!

E de ingen jack eller att de storblöder e de ingen fara!

• Loreia

Tack för rådet! Jag provade dock nyss med en isbit invirad i en kökshandduk. Han gillade det inte så värst, men jag gjorde det så länge han var lugn.

SanMari skrev 2008-02-24 18:12:04 följande:
    Mitt råd är att kyla med en kall sked. Tror inte att du behöver ringa sjukvårdupplysningen.
  • Loreia

Tack! Provade det nyss, så länge som han var lugn. Åh, vad bra! Nej, det slutade ju blöda så fort så jag tänkte att det borde inte vara någon fara.

Mulliga mamman80 skrev 2008-02-24 18:12:50 följande:

Kyl med is i en diskhandduk så svullnaden lägger sig!!E de ingen jack eller att de storblöder e de ingen fara!
  • Mulliga mamman80
    Loreia skrev 2008-02-24 18:14:32 följande:
    Tack! Provade det nyss, så länge som han var lugn. Åh, vad bra! Nej, det slutade ju blöda så fort så jag tänkte att det borde inte vara någon fara.Mulliga mamman80 skrev 2008-02-24 18:12:50 följande:
    Nej de e de inte, min äldsta dotter ställde sig på en pall när hon var liten vid handfatet o snubblade o slog i läppen så de "pissade" blod från läppen, tanden hade skurit hål på läppen, men de gick bra, ja kylde o sen läkte de fint, ingen fara med henne!!!
  • Loreia

Vad skönt att höra! Har ju inte hänt förr att han slagit sig så. Mest dunsat på rumpan. Svårt att veta när man ska ringa sjukvård och inte. Bättre en gång för mycket än en för lite visserligen.

Mulliga mamman80 skrev 2008-02-24 18:39:37 följande:

Nej de e de inte, min äldsta dotter ställde sig på en pall när hon var liten vid handfatet o snubblade o slog i läppen så de "pissade" blod från läppen, tanden hade skurit hål på läppen, men de gick bra, ja kylde o sen läkte de fint, ingen fara med henne!!!
Svar på tråden Min son spräckte läppen nyss, vad göra? (11 mån)