• LinaFina

Kan man äta falukorv på macka som inte är stekt?

Som det står ovanför

• Svar på tråden Kan man äta falukorv på macka som inte är stekt?
  • 19AgoniA70

Jag gör det ... å gott är det
    Tror att det är helt okej såvida korven inte är gammal men då vill du nog inte äta den heller...

• LinaFina

Hehe nä det vill man nog inte då *fniss* då ska jag mumsa en sån macka MMM

• Snuttan 21

nej det ska man inte!!!

• Gisse the one and only

Inte om du är gravid!!!!!!! Icke icke......naj naj.........

• fantasy

alltså, du menar om man kan äta ostekt falukorv? Självklart! Det är ju ett jättegott pålägg!

• Moj Katile

Jag gör de me å har klarat mej skitbra! BF idag! Tror inte man ska lyssna FÖR mycket på vad man får å inte får äta!

• 19AgoniA70

Står inget om ostekta korvar i papperen jag fått från min BM...
    Korven är ju tillredd innan den packeteras så vad är det som ska vara farligt???

• Gisse the one and only

Bland de mikroorganismer som normalt förknippas med matförgiftning finns två som den gravida mamman bör vara extra observant på. De är bakterien Listeria monocytogenes och parasiten Toxoplasma gondii. Dessa mikroorganismer kan leda till skador på fostret utan att ge kraftigare symptom hos modern.

Exempel på sjukdomstecken hos modern kan vara influensaliknande symptom. I värsta fall kan en infektion leda till spontan abort eller hjärnskador hos barnet.

Toxoplasma gondii finns i rått kött, framför allt gris och får. Toxoplasma överlever troligen gravning och kallrökning. Parasiten dör vid upphettning över 65°C (helt genomstekt eller genomkokt kött) och vid frysning (-18°C) i minst tre dygn. Katten (avföringen) är den viktigaste smittkällan i naturen. Förutom att undvika dåligt genomstekt/-kokt kött bör den gravida kvinnan också vara noga med handhygienen efter hantering av kattsand eller jord som kan vara förorenad av kattavföring. Kattlådan bör tömmas dagligen eftersom eventuella parasiter i avföringen inte blir smittfarliga förrän efter 2-3 dagar. I Sverige har ca 15% av den vuxna befolkningen antikroppar mot parasiten. Kostråden angående toxoplasma gäller i första hand gravida kvinnor utan sådana antikroppar

• 19AgoniA70

Korv ÄR tillredd... det är INTE rått kött i korv då du köper den i butik...

Svar på tråden Kan man äta falukorv på macka som inte är stekt?