Inlägg från: Avelyn |Visa alla inlägg
  • Avelyn

emetofobi.....

Här är en emetofob till.. varit i många år !

• Avelyn

Tesssan82,

Håller tummarna för att du klarar dig från magsjukan ! ( kan tillägga att jag sällan blitt smittad av mina barn när de varit magsjuka.. och får jag det brukar de oftast komma bakvägen )

• Avelyn

Jo det är verkligen hemskt.. när min fd sambo var magsjuk ( min nuvarande har hållit sig frisk än så länge... ) så kunde jag inte gå på vår toalett länge efter det att han blev frisk. Lånade tvättstugans toa i stället.. och fick kramp i magen av att gå och hålla mig.. Ja varför blir man emetofob ? Själv tror jag att jag blev det när jag som barn vaknade mitt i natten i ett mörkt rum av just magsjuka. Och det bara kom.. och jag såg inget eftersom det var mörkt.. och skrek i panik.. mamma kom.. men sen var fobin grundlagd.. från den dagen klarar jag inget som har med kräk att göra. Har aldrig varit onykter heller just av rädsla för att kräkas.. Är en sann nykterist...

• Avelyn

Tycker det är elakt att inte berätta om eventuell magsjuka innan man tar hem besökare.. även elakt att släppa ut magsjuka barn på lekplatsen bland friska barn (som mina grannar). Även icke emetofober föredrar nog att slippa magsjuka. Så man tycker ju att folk skulle tänka sig för litet. Om mina barn blir sjuka så får de ej gå ut.. och sedan vara inne friska en dag pga smittorisken.

Tussilagoflickan, Det är inte så säkert att du blir sjuk trots allt.. jag blir sällan smittad när mina barn blir sjuka trots att även jag går på samma toalett oftast o att jag kramar dem.. men ångest har man ju varje gång. Håller tummarna för att du får vara frisk! Det är inte kört!

• Avelyn

Min son är sjuk idag. Jag är så nojig. Han har feber och ont i halsen och har varit dålig i magen.. ja lös i magen alltså. Han har inte kräkts.. men är nojig att han ska göra det.. han har inte ätit något.. är blek och har ingen aptit. Är inte orolig för sonens skull.. är mer orolig för min egen skull. Jag klarar inte av magsjuka.. det är väl febern som gör att hans mage hamnar i olag.. det är väl inte magsjuka ? Någon som kan muntra upp mig ?

Emetofob sedan barnsben..

• Avelyn

Suzanna, Tack ! Det var den sortens lugnande svar jag behövde Kämpar för fobin och oroar mig för att vår tre veckor gamla flicka ska bli sjuk.. men mest av allt var ju oron för att själv behöva kräkas.. vilken ego mamma jag är.. hmm. Om tre timmar kommer sonens pappa och hämtar sonen och tar honom en vecka. Känns skönt.. Sant att han brukar bli skum i magen när han är förkyld.. sedan han är liten... Håll nu tummarna för att det är så även denna gång.

• Avelyn

Min son har sprungit på toan en himla massa sedan jag skrev mitt inlägg tidigare.. verkar ha magsjuka fast bakvägen. Min åtta åring har gjort i byxan två gånger.. hann inte in på toan.. han har inte kräkts alls... men varje gång han äter något får han springa på toaletten och göra nummer två.. Jag är nojig att om jag får smittan så sätter det sig på annat sätt... men det borde det väl inte göra ? Föredrar nummer två.. framför att kräkas.. säg att det går bra ! Och så vill jag ha tips om hur man skyddar tre veckors bebis från att bli smittad.. har ammat en henne en himla massa... men hon får delvis tillägg med. Orolig. De är ju så bräckliga bebisar..

• Avelyn

innana, tack! Det kändes bra att läsa ditt inlägg.. tror jag kommer att sova i natt nu. Bebisen ammas tyvärr inte till hundra procent... hon äter semp med..

• Avelyn

Inte kul att vara emetofobiker.. nu när rötmånaden är i gång ( visst är den det ? ) så vet jag knappt vad jag vågar äta.. kastar otroligt mycket.. Har inte blivit sjuk av min egen mat hittills men man vet ju inte... avskyr att tänka så här.

Svar på tråden emetofobi.....