Inlägg från: Suzanna |Visa alla inlägg
  • Suzanna

emetofobi.....

Fler här inne som har fobi dels för att man ska spy,och dels för att andra spyr? Jag får stark ångest främst av att andra spyr. Tom när min son på 10 mån kräks, nu när han börjat kräkas på riktigt (det vill säga vid magsjuka och så). Vi har just haft maginfluensan och det är en obeskrivlig ångest för mig. Att ligga och hålla för öronen när sambon kräks- att själv vänta på att behöva springa upp, och att vara rädd för att hålla i mitt barn eftersom han kan kräkas Vad kan man göra åt detta?

• Suzanna

MammaHela: Låter skönt med två badrum Vi har en pytteliten lägenhet med en liten toalett...det är fruktansvärt. Jag ligger också och gråter när sambon kräks Vart ifrån kommer en sån här fobi egentligen? Något som hänt och traumatiserat såna situationer eller finns den bara där hos vissa? Jag har haft enorma problem med att tex åka nattbuss och liknande, för tänk om någon spyr! Och jag blir helt chockad och mår skit om ngn spyr på teve.

• Suzanna

Nån som vet vad är för konstig magsjuka som går? Vår son blev sjuk förrförra onsdagen. Vi blev sjuka (sambon o jag) på fredagen samma vecka. På söndagen blev svärmor sjuk efter att ha varit och hjälpt oss, sen följde sambons hela familj. Men så i onsdags åkte vi till min mamma, alltså en hel vecka efter att Teo (sonen) insjuknat. På natten till lördagen insjuknar både mamma och hennes man och vi åker därifrån såklart på lördag dag. Sen var det lugnt och skönt fram till idag. Jag ringde min kompis som vi var med igår och hon vaknade och var dålig klockan 5 imorse och mår inte bra än. Jag tycker den smittar konstigt denna magsjukan. Kompisen som blivit sjuk nu harumgåtts med oss innan och borde blivit smittad för länge sen? Nu är jag livrädd för att bli sjuk igen :-O Alla runtom blir ju sjuka så långt efter så vi riskerar att blismittade tillbaka igen

• Suzanna

Men herregud Jag är ju orolig- ska du bestämma vilka inlägg somfår göras och vilka som inte får göras? Skärpning på dig själv. Jag är skitorolig och fattar ingenting- tror du inte jag har världens nojja över det? Vem ska jag fråga då? Dumma dig

• Suzanna

Det var ju inte meningen! Jag ber om ursäkt om jag upprörde folk. Inte smittar man efter en vecka det var inte det jag menade. Jag mnenar bara att här imina kretsar ter sig sjukan lite konstigt. Vi har inte blivit smittade igen trots att vi umgåtts med sjuka männiksor tre ggr nu- så ta det lugnt

• Suzanna

Åh fy vad okänsligt. Du har all rätt att vara förbannas- varför kan folk inte fatta att detta är ne obi precis som tex spindelfobi? Inte räcker man fram en hårig spindel till någon som kommer på besök som man vet har spindelfobi?

• Suzanna

Håller tummarna för dig att du slipper.

• Suzanna

Kan du äta och tänka på mat osv så tror jag inte du är magsjuk! Säkert bara oron över att bli det- jag har mått illa i en hel vecka av rädslan men nu har det släppt

• Suzanna

honungsmelon: Jag känner så igen mig i det du skriver. man kollar in alla på bussen/tunnelbanan för att se om dom uppför sig konstigt. Håller för örona om någon unge spyr på X 2000 så att folk undrar vad man håller på med Osv osv...det är så jobbigt....

• Suzanna

Feber och ont i halsen- då är han nog förkyld! Och OM han börjar kräkas få inte panik- bakterierna från halsen kan gå ner i magen och så kan de kräkas upp slem som inte kan komma upp på annat sätt. Ta det lugnt du- det låter inte som magsjuka!

• Suzanna

Whippet: Undrar också över medicinen?

• Suzanna

Glass: Jag kan ta vanliga babyspyor men inte magesjukespyor från min son på snart ett år. Känner för att släppa honom i golvet och springa när han har magsjuka och kräks när jag håller i honom. Jag trodde det skulle vara annorlunda men tyvärr inte

Lollisen: Fy och usch stackars dig. SJÄLVKLART ska han ta hand om sitt eget snusk. Jag förbjuder min sambo att bli så full så han spyr- blir han det får han sova över hos en kompis istället för att komma hem. Man kan ta mer ansvar än så när man är vuxen och dessutom borde han respektera dig mer

• Suzanna

lollisen: Sorry jag förhastade mig Trodde detvar din sambo *rodnar*

Men även sambons kompisar borde ta mer ansvar än så.

• Suzanna

Vanligt bebiskräks- små skvättar av mat eller mjöl som inte luktar något. Magsjukespyor är ju mer och sen är det hela grejen- rädsla för att bli smittad osv som följer med magsjukan.

• Suzanna

Menar du mig Glass?

Sist Teo var magsjuk hjälptes jag och sambon åt, sambon somnade mitt i alltihop så jag var tvungen att ta det. Jag grät och svettades och hade ångestattacker, men Teo kräktes upp allt han hade i magen på första gången, så sen kom det mest lite vätska. Mådde enormt dåligt men kunde som tur var inte bara lämna honom.

• Suzanna

lollisen: Så bra- du blev inte sjuk Jag vet hur du känner- det är för jävligt att gå med den där rädslan. Själv börjar jag bli bättre faktiskt. Eller...jag tvingar mig själv att sluta tänka på det hela tiden. Och jag har börjat tänka att jag vet att det går över även om man nu skulle bli magsjuk. Det går över det gå över det går över, och jag tänker på att jag vet att dte inte är farligt eller konstigt eller onaturligt. Har också slutat tänka på mig själv som emetofob. Om man inte hela tiden tänker att man är det så identifierar man sig heller inte med det dagligen. Det hjälper tror jag.

Värre är det när andra kräks. Det tål jag bara inte- då blir jag ledsen och chockad och tror att jag ska dö. Men jag hoppas jag hittar ett sätt att tänka annorlunda om det med.

Kram på dig!

• Suzanna

lollisen: Är du inte alls!

• Suzanna

lollisen: Skönt att höra Lycka till med den lill* nu

Svar på tråden emetofobi.....