Inlägg från: innana |Visa alla inlägg
  • innana

emetofobi.....

Hej på er.

Tänkte bara berätta att jag haft emetofobi sedan jag var liten, men det är borta med hjälp av behandling (och allmän ålderstillvänjning antar jag). Igår natt blev jag kräkt på på jobbet (sorry, inte meningen att väcka äckel hos er) och det var inget mer än att jag tycket synd om personen som kräktes ifråga, gick sen och duschade och tog en kopp kaffe.

Detta bara berättat för att ni ska få höra att det kan försvinna!
    kramar
    Innana

• innana

Hur mår du lollisen?
    Hoppas du fått sova sen. Ofta mår man ju illa av bara oro och obehag också utan att det alls innebär att man är sjuk i magen. Utan en stressreaktion mera! Det har i alla fall jag lärt mig med tiden: man kan känna sig ordentligt dålig utan att det har med magen att göra alls, om du förstår hur jag menar...

• innana

Från min erfarenhet inom vården (har bla jobbat på de där stängda sjukhusavd under värsta kräksjukeperioderna ) så brukar det INTE bli kräkningar EFTER diarre satt in. Med andra ord: det är lite olika hur de där virusen fungerar, men de är relativt pålitliga till sin typ i alla fall! Så om din son har diarre kommer han högst troligen inte att kräkas och inte du heller OM du skulle ha otur att få något.
    Men: jag jobbade som sagt i tre veckor bland idel utbrott av kräksjuka utan att bli dålig alls.
    Tvätta händer noga och ha inte fingrarna i munnen på dig eller bebisen så går det nog fint. Bebisar brukar dessutom klara sig ännu bättre just för att man ammar dem och man inte behöver "ta" i deras mat.

Jag tycker att ni är duktiga allihop!!

• innana

Hej igen!

Cipramil är bra mot ångest och depression mm, men är inte i sig illamående-dämpande. Däremot kan man må mindre illa om man inte stressar upp sig så lätt!

Primperan däremot är mot illamående- men jag tror som sagt inte att det skrivs ut mot annat än väldigt illamående just i sjukdomsfall etc, det tas ofta som suppositorier. Inget för lättare illamående då och då alltså!

Vet ni vad? Prova, om ni vill ha något, vanliga åksjuketabletter (postafen tex) som dels gör en lite trött och dessutom dämpar känslighet mot illamående lite. Men man kan vara försiktig med att köra bil då! Vet inte hur det fungerar med graviditet, så kolla det först om ni är med barn

Svar på tråden emetofobi.....