Inlägg från: Mamma till Anton |Visa alla inlägg
  • Mamma till Anton

emetofobi.....

Jag har läst lite vad ni skrev, känner igen mig själv i det. Jag har STOR rädsla för att spy, må illa. Jag får panik så fort nån mår illa, jag kallsvettas när nån säger de mår illa. Jag vågar ibland inte hälsa på främmande, för jag vet aldrig om de har varit magsjuka nyss. Jag var rädd i HELA vinter för krälsjukan... Är rädd för att vintern ska komma snart, vill inte ha kräksjukan! Finns det vaccin, vet nån? Och vitpeppar, jag har magkatarr, går det ändå bra och äta dom? Hur många korn ska man äta då? Skönt att det finns fler som har samma fobi och att de förstår en. Min släkt/sambo tar mig inte på allvar. De vet inte hur stort det är för mig... Jag vill verkligen bota min rädsla. Men hur?

• Mamma till Anton

Nej, jag går till en sjuksköterska/psykolog. Men nä, hon tar mig inte på allvar. Hon frågar bara: Hur, varför? Hur länge? Hon uppmuntrar inte ens mig. Shit en...
    Jag var en riktig partypingla förut, jag festade varje helger, rökte. Jag vägde 90 kg, så en dag i vinter blev jag magsjuk. Så efter den tiden SLUTADE jag röka, slutade dricka cola. Jag åt ingenting på 24 timmar. Ingenting. Jag var SÅ rädd att kräkas igen! Jag ville knappast röra mig. Ifall jag skulle börja må illa... Nu har jag varit nykter snart i 2 år. Jag är rädd att gå på fester, där fulla kan spy. Jag är rädd att gå ut på helger för jag vill inte se spyor ute... Jag vågar ej sova tidigt på kvällarna för jag är rädd att vakna kl 1-2 tiden och må illa... Jag vågar knappast gå ut ofta. Är rädd att bli smittad... Jag är MYCKET noggrann med hygien, jag tvättar alltid händerna när jag varit ute, eller utanför dörren... Får du inte ont i magen av pepparkorn?
    Jag ska ta den oxå.
    Jag har gått mycket ner i vikt nu och har svårt för att äta mat, en del av fobi styr över mitt liv. Jag vågar ju knappast åka karuseller, båt, tåg, dricka sprit, röka igen... Visst är det bra att sluta röka, men att inte våga åka karuseller.. Vill ju det!

• Mamma till Anton

Glömde skriva,
    Jag blev gravid och mådde illa, jag spydde aldrig, jag var SÅ rädd! FICK PANIK! Varje gång jag mår illa! Och så fort jag ser nån skriva att de är magsjuk så får jag panik och tänker: jag blir sjuk oxå!!! fast de skriver det i IT... Kallsvettas så fort jag ser nån säga det... Mitt hjärta bultar fortare då...

• Mamma till Anton

Whippet Monday
    Vad för medicin tar du på vinter?
    Är det mot magsjukan?
    Kram på dig med

• Mamma till Anton

whippet monday,
    är den mot ångest eller magsjukan? Jag har en extrem fobi för att spy,

• Mamma till Anton

Ja, det undrar jag med.
    Hur mår ni?

• Mamma till Anton

Goldfish
    Torra matvaror, då menar du som potatismos, pasta och sånt?
    Jag vågar knappast äta ute och grilla.

• Mamma till Anton

Lollisen
    Lugn, gumman.
    Det är bara sprit.
    Men jag är lika nojig som du...
    Jag tycker inte ens om när nå full spyr.
    Men lug, gumman. Det är bara för han är full.
    Har han gått hem nu?

• Mamma till Anton

lollisen
    Usch, man blir rädd.
    Men hur mår du nu?

• Mamma till Anton

Jag var hos en kompis och så på kvällen sade kompis att hans son mår illa, skulle spy. Så fick jag PANIK och gick UT på en gång. Jag bad om ursäkt och sade att jag MÅSTE gå nu. De blev fundersamma och då förklarade jag att jag har spyfobi. Så tjejkompis följde med mig ut, och så sade pappan att sonen mår bra, han hade ej spytt. Det var nog bara för varmt för honom. USCH, en sådan panik! Fy för det!
    Jag tänkte: Nu är det KÖRT!!!
    Jag blir sjuk!!! Tänkte jag...
    Usch...

• Mamma till Anton

Usch. =/ Jag känner igen detta där. När det känns som det ska komma då gråter jag och tänker: vill inte, vill inte, snääälllllaaaaa!!! Vill inte!
    JOBBIGT! Jag ska söka hjälp för det. Jag klarar inte av att ha så här nu längre... Det blir bara jobbigare! Tänk postivt nu, tänk inte på att du mår illa. En tjej jag känner, hon har oxå emetofobi. Hon sade när hon mår illa så gör hon saker som får henne att glömma bort det. Som att diska, tvätta fönster, dammsuga och pyssla om saker. Det har fungerat för henne. Men du. Du är gravid nu och du mår illa. Det är nog inte det du har som din kille hade. När jag va gravid så kunde jag må illa närsomhelst. Det berodde bara på att jag var gravid. Det för något gott i sig, men ändå vill man inte må illa. Det är så jobbigt! =/ Godnatt på dig. Kram

Svar på tråden emetofobi.....