• Nibu

Navelbråck

Hej!

Vill prata med föräldrar vars barn har navelbråck.

Min dotter är 2 månader snart men född 6 veckor för tidigt.

Hon har nu dom senaste 3 veckorna börjat få bråck och det blir bara större och större. Jag känner mig jätteorolig fast dom på bvc sa att det inte är farligt.

Visade navel (den hade inte blivit så stor då) även för ÖVERLÄKAREN på neo vid återbesök och han bara tittade på mig dumt och sa det är gaser, gaser måste ju ta vägen någonstans. OCh så fick jag massa papper om att jag inte skulle äta mjölkproduker!

Men när det blir större nästan dagligen och huden är så tight att det har blivit lite bristingar på.
    Ska det vara så?

Den bubblar när man trycker på den och den är mjuk. SOM DET SKA VARA.

Prata med mig!!

Kram Nina

• Svar på tråden Navelbråck
  • torparen

Hej! Om navelbråcket är mjukt och inte verkar göra ont är det ofarligt. De kan bli ganska stora. Och det är helt normalt att det bubblar när du trycker in bråcket. Om du är mycket orolig kan du ju boka en tid till vårdcentralen och visa upp det. Om bråcket gör ont eller blir hårt ska du söka akutmottagningen. Lycka till.

• Nibu

Vad är ganska stort?

Den här är nästan som en golfboll.

JAg vet inte om hon har ont av det? hon är ganska skrikig av sig men det kan ju ha andra orsaker...Hon blir tyst så fort man tar upp henne så man vet inte.

• torparen

Stort som en golfboll är ju ganska stort, men det är normalt.
    Din flicka är ofta skrikig av sig säger du. Om flickan skriker och du trycker in navelbråcket, tystnar hon då? I sådana fall kan det vara bråcket som gör lite ont. Om hon fortsätter att skrika beror det troligtvis på något annat.

• Nibu

När jag trycker in det så tycker jag att hon blir tyst.
    Har ringt till sjukuset och fick en telefontid men dom har inte ringt upp...ska ringa idag igen.

Opererar dom den om det gör ont?

Mvh Nina

• torparen

Jag skulle tro att de opererar om flickan har ont. Det kan betyda att tarmen som komemr ut i bråcket blir lite klämd - det gör ont. Tarmen mår inte bra att bli småklämd i längden. Och blir bråcket hård betyder det att tarmen är hårt klämd och inte mår bra. Då måste man till sjukhus direkt. Men så verkar det ju inte vara nu ialla fall.

• Nibu

Så mycket vet jag att man ska åka in om den är hård och inte kan tryckas in...

Jaja får se vad läkaren säger när han ringer!

Tack för dina svar.

Hur ser naveln ut efter ett stort bråck?

• Nibu

Är det någon som fått operera sina barn för navelbråck?

• Exina

Min son på 14 månader har navelbråck som blir större hela tiden. vid ett års kontrollen kollade läkaren på den, ingen hade noterat något tidigare. han tyckte det var underligt att den bev större då dom som oftast går ner av sig själv. Iaf så sa han att vi skulle kolla den igen nästa gång vi ska till bvc, då kommer sonen vara 1½år. innan dess gör dom väldigt sällan någonting åt det, just för att det brukar gå ner av sig själv.

• Nibu

Exina

Hur stor vart den?

Har den börjat bli större nu när han är 14 månader? när fck han den?

Min dotter fick den när hon vart kanske 6-7 veckor gammal!

• Exina

Antagligen så fick han det i samband med att navelsträngen lossnade, den lossnade alldeles för tidigt så vi fick hålla på å "limma" och så.. det var inte så stor då, men ju äldre han har blivit dessto större har den blivit.. Nu kanske den är 2-3cm i diameter när den är som störs, dvs när han ätit eller när han skriker mkt...

• Nibu

Okej då är det ungefär lika stor som Ellen har.
    Den ser gigantisk ut på henne eftersom hon ff är så liten själv.

Ska se vad dom säger på prematuren när vi har återbesök!

Finns det inget som fått operera sina barn för navelbråck och hur stor har den vart eller varför har dom beslutat för att operera?

Puff puff kom igen tjejer och killar!

• 34ochdesperat

Hej! Jag har en son som idag är 6 år som opereredes för navelbråck när han var 8 månader.

Arvid som han heter blev tidigt förkyld och började hosta innan hans navel hade läkt(efter förlossningen alltså)
    Den var när den var som störst som en golfboll eller något större, han hade också problem med sin mage och skrek och hade ont.

Tillslut kändes det som att han alltid var ledsen och hade ont imagen. Vi förknippade det med hans navel och fick åka in till akuten, där var det två olika kirurger som tittade på honom och menade att det var mycket möjligt att hans magkramper kom av detta. De kunde inte se någon anledningen att han skulle ha bråcket kvar så vi fick stanna över natten och sedan opererade de honom på morgonen.

Idag har han ett smalt ärr där hans navel fanns men det är slätt och fint och inget som besvärar honom.
    Den onda magen blev också mycket riktigt bättre.

Gå på din magkänsla det gjorde jag, efter många veckors skrik stod jag inte ut längre och bestämmde att det kan inte vara meningen att det ska vara så här.
    Jag blev välbemött på akuten och de tyckte att jag som mamma kännde mitt barn bäst och om jag förknippade hans magonda till naveln så var det förmodligen så att det gjorde ont.

Lycka till!

• qlurig
    nya året 047.jpg

Du är inte ensam, så här såg min dotters navel ut för två månader sedan.
    Men det har redan börjat bli bättre, hon är oxå prematur fast 9 veckor.
    Mamma till prinsen Oliver och prinsessan Nova 07-10-01
  • Nibu

TAck för era svar...

glurig

Hur stor är din dotter på bilden? asså längd och vikt...

För min dotters bråck ser mycket större ut.

Den är som ett ägg nu, va och sjukan och skulle ge henne en spruta och då tog dom en titt på den och läkaren gick och rignde till uppsala direkt, skulle få en halvakut remiss dit så dom skulle få avgöra om det ska opereras eller inte.

Dom söver inte så små i vår stad så det blir uppsala i så fall.

Någon som vart med om att söva 3 månaders bebisar? Känns så läskigt att behöva göra det.

• qlurig
    Nibu skrev 2008-03-27 22:03:04 följande:
    TAck för era svar...glurigHur stor är din dotter på bilden? asså längd och vikt...För min dotters bråck ser mycket större ut.Den är som ett ägg nu, va och sjukan och skulle ge henne en spruta och då tog dom en titt på den och läkaren gick och rignde till uppsala direkt, skulle få en halvakut remiss dit så dom skulle få avgöra om det ska opereras eller inte.Dom söver inte så små i vår stad så det blir uppsala i så fall.Någon som vart med om att söva 3 månaders bebisar? Känns så läskigt att behöva göra det.
    Nova var tre veckor efter bf på bilden, men föddes 2 mån för tidigt så nästan tre månader.
    Hon sövdes när hon var 2,5 kg första ggr och sövdes samt op när hon var 3 kilo dagen efter bf
    Det var läskigt men det gick hyfsat bra.
    Hoppas allt går bra för er
    Mamma till prinsen Oliver och prinsessan Nova 07-10-01
Svar på tråden Navelbråck