• Zone

Vad kostar det att åtgärda en lackskada på ca 1 cm, metallic lack?

Fan fan fan och fan...

Min nya älskade puttenuttbil råkade ut för en ilsken idiotbiltvätt idag, som pajjade och de fick bända loss grejerna. Upptäcker efteråt en reva i lacken på motorhuven, ca en cm lång, ner till metallen....

Jag MÅSTE få detta åtgärdat NU! Vad kostar det? Färg: askguld en metallicfärg.

Var gör man detta?

Och i ärlighetens namn jag skiter i vad det kostar, revan ska BORT!

Kommer det synas efteråt att den är fixad?

Sämsta kvällen på länge jag ska ta detta med macken imorgon, de vilel jag skulle komma dit. Men revan måste bort,....

• Svar på tråden Vad kostar det att åtgärda en lackskada på ca 1 cm, metallic lack?
  • Svess

Fy vad irriterande!
    Blev påkörd på en parkering när jag var och handlade och såg det inte förrän jag skulle stoppa in vararna i bagaget. Den andra föraren SMET, trodde att det skulle finnas någon som hade sett/ hört, men icke.
    Lackverkstaden skulle ha 2500 kr men då var ju plåten bucklig också.
    Det kan bli en nyans skillnad när det är metallic, svårt att använda precis rätt mångd tror jag.
    Vet en som hade en sprillans bil och fick en repa. Åtgärdade det på märkesverkstad, men det blev ljusare där repan hade varit. Man såg det dock inte om han inte påtalade det.
    Lycka till!

• Zone
    Svess skrev 2008-02-24 22:54:24 följande:
    Fy vad irriterande!Blev påkörd på en parkering när jag var och handlade och såg det inte förrän jag skulle stoppa in vararna i bagaget. Den andra föraren SMET, trodde att det skulle finnas någon som hade sett/ hört, men icke.Lackverkstaden skulle ha 2500 kr men då var ju plåten bucklig också.Det kan bli en nyans skillnad när det är metallic, svårt att använda precis rätt mångd tror jag.Vet en som hade en sprillans bil och fick en repa. Åtgärdade det på märkesverkstad, men det blev ljusare där repan hade varit. Man såg det dock inte om han inte påtalade det.Lycka till!
    NEJ! fan... bilen är ju... det finaste jag ägt i bilväg...

tack för att du förbereder mig på att det kan synas, tackolov inga bucklor...

Det var en idiotbiltvätt också! Lyssna på detta:

man kör in som vanligt, men direkt när man fortfarande rullar börjar det spreja någon skit på bilen (avfettning???)

kul, för man ser ju förbannat bra då!!!

TYDLIGEN så har IDIOTERNA satt en litren idiotjävla lapp ca två meter bort med INSTRUKTIONSHELVETEN!
    Hur bra ser man den? Man skulle tydligen lägga in N (automat) för bilen drevs frammåt automatiskt, hur fan ska jag veta det!?

Dessutom när man väl ser lappen, så står det på, ursäkta me, så dålig svenska att jag knappt fattar vad jag ska göra varefter biltvätten börjar kränga på hjulen, den försöker ju få fram bilen!!!!

GAAAAAH!!!

nu ska jag gå och lipa, min vecka är FÖRSTÖRD!

Sista dumma frågan: hur fort reparerar dom lacken ?
  • Gemini1

För bästa resultat bör du lackera om hela motorhuven, du får väl be biltvättens ägare betala.

Annars har du detta alt:

www.spotrepair.se/tjanster.html

Spot Repair innebär att vi koncentrerar oss på det skadade området på bilen och alltså inte lackerar hela den skadade delen. Fördelen med detta är att man får en mjuk övergång mellan det nylackerade och den gamla lacken. Det gör att risken för nyansskillnad blir mindre vilket är en av faktorerna till att många undviker att lackera om delar på sin bil. Lackarbetet går också snabbare och vi kan göra det till en lägre kostnad eftersom vi endast reparerar själva skadan.

Normalt får du tillbaka bilen samma dag eller dagen efter. Vi behåller inte bilen längre än nödvändigt.

Repor & Lackskador

Repor eller lackskador som är ytliga, d.v.s. skadan sitter i klarlacken, kan vi oftast polera bort med ett bra resultat. Är skadan djup så att den gått igenom klarlacken eller att lacken t.o.m. är borta måste den lackeras. Vi gör då en lackning med sk. fade-out teknik, vilket innebär att vi täcker själva skadan med basfärg och sedan gör en övergång till originallacken. Fördelen är att det är svårt att se skarven mellan det det nylackerade området och det gamla. Lackering går då också snabbare vilket gör att priset blir lägre än vid en konventionell lackering.

Pris................................. från ca. 1800:- inkl. moms

• whole lotta love

Lite OT, men om biltvätten pajade så finns det inte en chans att du ska betala för skadan, bara så du vet . Har själv sålt biltvättar i mina dar...om ni inte kommer överens så är jag till 90% säker på att ärendet får avgöras av motormännen...

• annicavillhabeis

Det behöver inte bli nån skillnad alls...Vi fick på vår förra bil nästan hela ena sidan sönderkörd av annan bil, metallic färg å dessutom 10 år gammal bil, vi va säkra på att det skulle bli stor skillnad i färg, men hade det inte varit för att vi hade några stenskott på andra sidan så skulle man trott att delackerat om hela bilen, ingen skillnad i färg över huvud taget.

• Zone

Vad kostar en helomlackning av bilen svaaaaart *dreggel*

Svar på tråden Vad kostar det att åtgärda en lackskada på ca 1 cm, metallic lack?