• Alaay

Köpa kudde till en bebis som sover på mage? behöver råd

min son sover på mage. nu har han en kudde i sängen som egentligen är till för vagnen, en lite plattare/tunnare.

Såg att på BRIO har dom en kudde för sängen men den är ju ganska stor.

Ska jag köpa en sån eller ska han inte ha någon alls?
    tänkte på kvävrisken. men oftast så har han huvudet åt sidan

råd och tips tacl

• Svar på tråden Köpa kudde till en bebis som sover på mage? behöver råd
  • elink

min son har sovit på mage utan kudde. det känns som om han ligger bättre då och har inte en massa tyg i näsan. men rätt var det är kommer en förkylning och då kan det vara bra att ha en kudde för att lägga under huvudet när de sover på rygg.

• Min familj

Hur gammal är han?

Jag hade kudde i början till sonen, men sen när han började vända sig i sömnen så tog jag bort kudden igen. Jag tror inte han fick en platt kudde igen förräns han var ca 10 mån, minns inte exakta åldern.

Stolt mamma till ängeln Gabriel (3½ år), Rasmus 1½ år och en Emelie i magen
  • Alaay

han är lite över 4 månader. han har alltid haft kudde, har provat och ta bort kudden men han sover inte alls lika bra.

• Alaay

problemet är att han kan inte sova på något annat sätt än på mage. förutom i vagnen kan han sova på rygg då.

• Simben

Vågar man fråga om du använder andningslarm Alaay? Min 2 veckors gamla dotter sover inte heller nåt bra på rygg eller sidan och vill bara ligga på mage och jag har sån ångest om jag ska köpa det eller inte. Försöker får henne att sova på sidan på nätterna men dom är hemska på grund av det och det skulle vara så skönt om man kunde låta henne sova på magen.
    Min tjej har oxå en tunn tunn kudde.

• ladysoul77

Vi har lagt ett vikt lakan/handduk under lakanet vid huvudändan i sängen. Kanske är ett tips för er?

• Alaay
    Simben skrev 2008-02-25 09:28:46 följande:
    Vågar man fråga om du använder andningslarm Alaay? Min 2 veckors gamla dotter sover inte heller nåt bra på rygg eller sidan och vill bara ligga på mage och jag har sån ångest om jag ska köpa det eller inte. Försöker får henne att sova på sidan på nätterna men dom är hemska på grund av det och det skulle vara så skönt om man kunde låta henne sova på magen. Min tjej har oxå en tunn tunn kudde.
    nej jag har ingen andningslarm, min man tycker det är onödigt köp, vilket jag anser vara bra men där har vi olika mening som sagt, så nej inget larm.

har försökt lägga honom på sidan men han rullar bara över på mage igen
  • miomamma

Har ni bilbarnstol? har ni brandlarm? jag brukar jämföra andningslarm med den typen av säkerhetsåtgärder så det är klart ni ska ha larm. Bebisar sover djupare på mage så klart, då dom slipper väcka sig själva av diverse ryckningar i armar och ben och de behöver sin djupsömn. har man andningslarm sover hela familjen gott på nätterna.

• miomamma

förlåt jag glömde själva frågan... Kudde behövs inte till magsovare. Ryggsovare däremot riskerar ju plattskalle och då behövs kudde för mjuka upp lite. Jag hade som, Ladysoul77, ett lakan vikt vid huvudet runt madrassen, bara att vika om lite vid kräks och sånt.

• buffybus

nä jag skulle nog inte haft kudde alls tror jag... och angående andningslarm så tror jag inte du behöver det nu väl.. han va ju över 4mån.. själv så funderade jag på det nu i början för han e så liten men allt har funkat bra och har man inte haft nått prematur barn eller problem vid förlossningen så ska man inte behöva larm iheller... tycker jag... men det e klart det stillar kanske mångas oro..? 

• Upia

Oliver 8 månader sover på mage utan kudde och med tanke på hur mycket han kryper runt på natten skulle det kännas ganska onödigt för oss att försöka ge honom en kudde.

• FrökenBokmal

Där går åsikterna isärr... blev avrådda av barnmorskor...

miomamma skrev 2008-02-25 11:09:34 följande:
    Har ni bilbarnstol? har ni brandlarm? jag brukar jämföra andningslarm med den typen av säkerhetsåtgärder så det är klart ni ska ha larm. Bebisar sover djupare på mage så klart, då dom slipper väcka sig själva av diverse ryckningar i armar och ben och de behöver sin djupsömn. har man andningslarm sover hela familjen gott på nätterna.
  • FrökenBokmal

Där går åsikterna isär... blev avrådda av barnmorskor...

miomamma skrev 2008-02-25 11:09:34 följande:
  • miomamma

FrökenBokmal, jo jag vet att man blir avrådd och det beror på att några gubbs i etablisimanget har bestämt att larm oroar oss föräldrar så sjukvårdspersonal får inte rekomendera andningslarm. lika lite som dom får rekomendera magläge trots att dom som personer vet att ungarna sover bättre på mage. Jaja jag tror och hoppas att de allra flesta föräldrar väljer det som dom anser vara bäst för sig och sitt barn. jag valde andningslarm, rutiner och 12 timmars nätter. så gjorde jag.

• Alaay
    miomamma skrev 2008-02-25 22:28:04 följande:
    FrökenBokmal, jo jag vet att man blir avrådd och det beror på att några gubbs i etablisimanget har bestämt att larm oroar oss föräldrar så sjukvårdspersonal får inte rekomendera andningslarm. lika lite som dom får rekomendera magläge trots att dom som personer vet att ungarna sover bättre på mage. Jaja jag tror och hoppas att de allra flesta föräldrar väljer det som dom anser vara bäst för sig och sitt barn. jag valde andningslarm, rutiner och 12 timmars nätter. så gjorde jag.
    pratade med min moster som är BM och hon sa att barn sover oftast bäst på mage. men jag tycker man gör som man vill. eftersom våran son är såpass "vild" när han sover så får han sova på mage annars vaknar han för minsta lilla han rör på sej
  • Pumpalicious

Min tre månaders kille sover också bara på mage och vi har andningslarm! Det är toppen för jag kan slappna av och sova utan att oroa mig..
    Han har ingen kudde.

• HelenaMaria

Både jag och sambon kunde slappna av när vi skaffade ett andningslarm. Rekommenderas! Vi har ingen kudde till sonen när han sover på mage.
    En sak som trots allt är skönt med magläge är att de slipper problemet med platt huvud, något som blivi vanligare med rygglägesrekommendationen.

• gusobeid

finns en grej att köpa om man inte vill att barnet skall sova på mage. Baby sleep EZ (babykoncept.se) låter barnet sova på sidan utan att de faller över på mage eller rygg. Man kan vända på den också så man varierar sida =ingen platt skalle. Annars har jag hört att det är platt genomsydd kudde som gäller för magsovare.

Svar på tråden Köpa kudde till en bebis som sover på mage? behöver råd