• LindizenGBG

Namngivningskalas?

Hej!
    Vi vill inte ha dop i kyrkan utan skall ha namngivning istället. Är det någon som har tips på hur det kan gå till?
    Behöver lite ideér.

• Svar på tråden Namngivningskalas?
  • Marfo

Jag sökte massor med information på nätet och där fick jag massor av bra tips, jag skrev bara in namngivning i sök fältet på googel så fick jag upp en hel del. Den svenska högtidsboken är oxå bra, den kan du beställa bland annat på Humanisternas sida www.humanisterna.se/ där kan du oxå få lite information.

När jag sökt reda på info och insåg att man kan göra egentligen som man vill så gjorde vi det.
    Vi var på landet (vi hade tur med vädret), hela tjocka släkten kom, vi bjöd på mat och tårta, skulle bara vara tårta men vi blev så många att det kändes lite lite. Vi valde faddrar innan. Skickade ut inbjudningar. Gjorde ett programm, vi hälsade sonen välkommen, berättade om hans namn, en kompis läste en dikt, vi sjöng, berättade vilka som var faddrar och läste fadderbrev. Det var väldigt lyckat och vi höll i allt själva. Efter allt skickade vi tackkort, allt gjorde vi själva.

Hoppas att detta var lite info till dig!

• Mimmi69

Jag hade namngivning för min dotter och vi var hemma hos mormor. Släkten var inbjuden, tre faddrar var utsedda. Gästerna välkomnades, jag berättade om hennes namn, varför hon fått dessa och vad de betydde. När jag pratade om namnen så tände jag ett ljus med respektive namn på. Jag spelade några fina låtar, en sjöng vi tillsammans, läste en dikt för henne och presenterade hennes faddrar. Faddrarna fick varsitt fadderbrev och ett stort ljus med hennes alla namn på och datumet för namngivningen. När själva ceremonin var klar så åt vi sallad och fikade med tårta och hon fick presenter.

• Hila 80

Vi ska en namngivningsfest för vår son i maj. Vi hade tänkt att börja med att att alla får en välkomstdrink och sen välkomnar vi alla och börjar berätta varför vi valt att ha en namngivningsfest och lite kortfattat hur den ska gå till. Sen läser jag eller min sambo en liten dikt till vår son och därefter berättar vi om namnet och hur och varför vi valde det. Sen läser faddern en dikt och hänger på vår son ett halsband. Sen ska vi ev ha ett avslut med att barnen får släppa iväg varsin heliumfylld ballong med lyckönskningar till sonen. Sen blir det mat och tårta.

Vi känner att det får inte bli för mkt för då kommer det kännas alldeles för krystat för oss, kortfattat och enkelt men ändå fint och minnesvärt.

Lycka till!!!

• snugglebunny

Vi ska ha namngivning för vår dotter i april. Vi kommer ha en liknande ceremoni som Hila 80. Jag ska ev läsa en dikt, vet inte om jag klarar det utan att börja gråta. En kompis ska även sjunga "Älskade barn". Det som är kul är ju att man själv får hitta på innehållet vid ett namnkalas.

Jag var in på www.dopguiden.se  - där finns det tips inför namngivning.

~~Mammas skatt - 071125~~
  • Varmiz

Här är en till som ska ha namngivning ist för dop. Tycker detta känns mycket bättre än ett reguljärt dop då varken jag eller sambon är troende på något sätt.
    Upplägget verkar var ung det samma för de flesta med
    VÄlkomnande
    Berätta om barnet (lite små egenheter)
    Varför hur valdes namnen och vad betyder de.
    Tända ljus, släppa ballonger, plantera träd, be gästerna skriva var sin asossiation (hur det nu stavast) till namnen som sedan kan bevaras.
    Dikter
    Fadderbrev
    Barnsång.

JAg undrar dock om det är någon som skulle vilja dela med som av fadderbrev så jag kan få någon idé på vad där bör stå?

*~*~* *~*~* TINDRA *~*~* *~*~*
Svar på tråden Namngivningskalas?