Tindras faster skrev 2008-02-26 12:56:35 följande:
De risker som finns med att ha för högt blodsocker under lång tid under en graviditet är att du har högre risk för att få åldersdiabetes inom 20 år än om du inte haft högt blodsocker och du har högre risk att bebisen väger mer när den kommer ut. Allt socker du stoppar i dig går ju direkt till bebis också, vill inte verka hård, för jag har själv haft problem med just sötsuget men bara göra dig uppmärksam på att det är de risker som finns förutom att det är en stor belastning på din kropp att klara av att producera tillräckligt med insulin, men det är säkert ingen fara om du legat så bra tidiagre. Dessutom är det ju så kort tid kvar för dig.
Jag vet ju så väl att det är fel att vräka i sig, men man har ju haft lite osm en ursäkt att man är gravid och detta, innan var jag ju hälsan själv... Jag är undersköterska och känner väl till riskerna med att gå runt med för högt socker och det gör mig ännu mer förbannad på mig själv att jag varit så slarvig och ätit så mkt godis

Har så dåligt samvete över allt det socker jag fört över till min lilla bebis, men skall nu ta mig i kragen och dra ner ordentligt på sötsakerna, det är fruktansvärt jobbigt märker jag!! Är sååå sugen hela tiden och är vrålhungrir trots att jag nyss åt lunch, kroppen skriker väl efter socker nu. Skall göra glukosbelastning imorn så få man se hur illa det är. Även om det är på en bra nivå kommer jag ändå inte vräka i mig sötsaker utan kommer tänka mig för mkt noga!! Har iaf varit på UL idag för att kolla om min moderkaka hade flyttat sig (den låg ivägen för barnet förut) den hade flyttat sig och barnet var helt normalviktigt och allt såg kanonbra ut, fick även veta könet

Så allt känns såå mkt bättre nu då jag kommer skärpa mig och allt e bra med min lilla plutt....