• bebbe made in italy

Högt blodsocker, orolig :-(

Var hos BM idag och mätte blodsockret, det var på 7,9, gränsen är 7,8. Skall på glukosbelastning på onsdag. Jag har ätit mkt godis och sötsaker under gravven (har snart gjort 33 fulla v.) och har gått upp 21 kg. Detta är oerhört mkt enl. min BM och jag känner mig som en fruktansvärt dålig människa just nu, e skitnere. Mitt blodsocker har legat på 4 konstant, men idag hade det skjutit i höjden. Fan vilken looser man e som inte kunnat hålla sig mer från sötsaker och sån skit. Uch är så orolig att jag skadat mitt barn på nåt sätt genom att äta så mkt sötsaker... Fan vad låg jag e alltså.

Med vild bebis i magen
  • Svar på tråden Högt blodsocker, orolig :-(
  • mammaijuni

Hej!
    jag tror inte alls du behöver oroa dig, att ligga runt 7 är inte alls mycket, du kommer inte skada babyn. Många mammor med diabetes har ibland värden runt 20 och föder fullt friska barn. Jag är själv diabetiker och får nu kolla sockret mycketoch är rekommenderad att ligga mellan 5-7 men min läkare säger att det är ok att hamna runt 10 en gång per dag. Oroa dig inte och lycka till!

• DGKarper

Jag hade också 7.9 (vecka 31+5) men hon sa ingenting om det behövdes någon glukosbelastning, bara att det var lite högt men ingen fara. Mina värden har också varit låga innan.
    Va olika det kan vara...
    Få se hur det ser ut nästa vecka.

• Smurfsan

Hej jag låg också på 7,9 vid mitt besök förra veckan (v29+3) men min BM sa att det kollar vi igen nästa gång, hon trodde inte att de var någon fara. Svärmor är dock diabetiker så hon har testat mitt värde efter förra besöket och som tur är har de legat bra. Men att BM:erna reager så olika,..

Är väl inte sötsakerna fel, kroppen klarar väl inte att producera tillräckligt med insulin, rätta mig om jag har fel, jag kan absolut inget om det, men känns tryggt att ha flere i omgivningen som vet...

Hoppas att det går bra för dig!

• sommarkväll

Jag hade 8.3 senaste besöket och då hade jag ätit och dom har sagt att det ska helst ligga under 8 . Jag är överviktig och har lätt att gå upp, så jag har redan gjort en glykosbelastning och den låg väl inte överdrivet bra 9.3 efter sockervatten och gränsen är 10 men att du har gått upp kan ju bero på sååååå mkt....

Tycker hon verkar rätt körd när hon säger så....visst finns det säkert ett mått för hur mkt du ska gå upp men det finns ingen människa som är den andre lik, jag har bara gått upp 5 kg under denna graviditet (är i v 30) men då hade jag en inskrivningsvikt på 97 kg, mitt första barn hade jag inskrvikt på 80 kg och gick upp 30 kg då hade jag säkert gått upp 15 kg i v 30 så det är ssssssssååååååå olika tycker inte att du ska ta åt dig så mkt, sen är det ju alltid bra att tänka lite på vad man äter men hur lätt är det det är juuuu såååå gotttt

Oj vad långt hoppas att ni orkar läsa :)

• bebbe made in italy

Tack för alla svaren! Känner mig lite bättre till mods nu efter jag hört att det inte e något katastrofvärde. Innan jag blev gravid var jag en hälsomänniska som åt väldigt nyttigt och endast godis eller sötsaker på lördagar, jag var vältränad och vägde 67 kg. När jag blev gravid la jag av med all träning förutom promenader och har unnat mig allt för mkt sötsaker och pizza, har levt på ett sätt jag aldrig tidigare skulle drömma om, vet inte om jag gått upp mkt pg.a att jag knappt hade nåt underhudsfett innan och jag har även samlat mkt vatten...

Med vild bebis i magen
  • Prinsessan Viktoria

Hejsan TS!

När jag var i vecka 28 och var på rutin besök hos BM låg mitt blodsocker på 9,8.

Hade då gått upp 11 kg och åt väl mer sött än jag eg borde...
    Bm sa att det ofta är falsklarm då kroppen inte alltid udner en graviditet "hinner" med att jämna ut det.

Fick en tid till glukosbelastning som gick sisådär,
    Började med att de tog ett blodsocker på mig innan själva belastningen,
    sedan fick jag dricka två glas sockerlösning efter att ha fastat i 12 timmar.

Skulle ta dte lungt i 2 timmar för att sedan ta ett nytt blodsocker värde.
    Allt gick bra tills det gått 1½ timma. Då fick jag blodtrycksfall av att inte ha ätit på över 14 timmar.

Hursomhelst så var det ingen fara i slutändan, blodsockret efter belastningen var på 8.8 vilket tydligen var okej.

Har dock sedan dess bytt ut godis mot nyttigt gott...

Du ska se det kommer gå bra.

Lycka till.

Vi har en Oliver i min mage=)...BF 2008 04 17...
  • mammaijuni
    Smurfsan skrev 2008-02-25 19:25:29 följande:
    Hej jag låg också på 7,9 vid mitt besök förra veckan (v29+3) men min BM sa att det kollar vi igen nästa gång, hon trodde inte att de var någon fara. Svärmor är dock diabetiker så hon har testat mitt värde efter förra besöket och som tur är har de legat bra. Men att BM:erna reager så olika,.. Är väl inte sötsakerna fel, kroppen klarar väl inte att producera tillräckligt med insulin, rätta mig om jag har fel, jag kan absolut inget om det, men känns tryggt att ha flere i omgivningen som vet...Hoppas att det går bra för dig!
    Jag håller med, det är inte sötsakernas fel, många gravida äter jättemycket sött, det är insulinproduktionen och det går inte att påverka.
  • Viggo och pyrets mamma

De risker som finns med att ha för högt blodsocker under lång tid under en graviditet är att du har högre risk för att få åldersdiabetes inom 20 år än om du inte haft högt blodsocker och du har högre risk att bebisen väger mer när den kommer ut. Allt socker du stoppar i dig går ju direkt till bebis också, vill inte verka hård, för jag har själv haft problem med just sötsuget men bara göra dig uppmärksam på att det är de risker som finns förutom att det är en stor belastning på din kropp att klara av att producera tillräckligt med insulin, men det är säkert ingen fara om du legat så bra tidiagre. Dessutom är det ju så kort tid kvar för dig.

• bebbe made in italy
    Tindras faster skrev 2008-02-26 12:56:35 följande:
    De risker som finns med att ha för högt blodsocker under lång tid under en graviditet är att du har högre risk för att få åldersdiabetes inom 20 år än om du inte haft högt blodsocker och du har högre risk att bebisen väger mer när den kommer ut. Allt socker du stoppar i dig går ju direkt till bebis också, vill inte verka hård, för jag har själv haft problem med just sötsuget men bara göra dig uppmärksam på att det är de risker som finns förutom att det är en stor belastning på din kropp att klara av att producera tillräckligt med insulin, men det är säkert ingen fara om du legat så bra tidiagre. Dessutom är det ju så kort tid kvar för dig.
    Jag vet ju så väl att det är fel att vräka i sig, men man har ju haft lite osm en ursäkt att man är gravid och detta, innan var jag ju hälsan själv... Jag är undersköterska och känner väl till riskerna med att gå runt med för högt socker och det gör mig ännu mer förbannad på mig själv att jag varit så slarvig och ätit så mkt godis Har så dåligt samvete över allt det socker jag fört över till min lilla bebis, men skall nu ta mig i kragen och dra ner ordentligt på sötsakerna, det är fruktansvärt jobbigt märker jag!! Är sååå sugen hela tiden och är vrålhungrir trots att jag nyss åt lunch, kroppen skriker väl efter socker nu. Skall göra glukosbelastning imorn så få man se hur illa det är. Även om det är på en bra nivå kommer jag ändå inte vräka i mig sötsaker utan kommer tänka mig för mkt noga!! Har iaf varit på UL idag för att kolla om min moderkaka hade flyttat sig (den låg ivägen för barnet förut) den hade flyttat sig och barnet var helt normalviktigt och allt såg kanonbra ut, fick även veta könet Så allt känns såå mkt bättre nu då jag kommer skärpa mig och allt e bra med min lilla plutt....
    Med vild bebis i magen
  • Chatham

Sist hos BM (v.26) fick jag ett värde på 7,8 vilket var vid övre gränsen som sagt. BM frågade vad jag hade ätit till frukost (kl var 8) och då hade jag precis för en halvtimma sedan ätit kräm med mjölk och då sa hon att det var garanterat det som gjorde mitt höga värde så jag skulle komma in dagen efter på morgonen när jag inte ätit något innan och då fick jag 4,8. Vid v.20 låg jag på 6,7.

Jag har oxå börjat äta mer godis under graviditeten och det känns ju inte alltid så bra. Jag försöker oavsett tänka på att äta mer frukt osv än godis då jag älskar frukt med, ex jordgubbar, apelsiner osv. Oavsett om godis är orsak eller ej så känns det inte bra att äta så mycket socker, man vet ju aldrig vad det för med sig i långa loppet... men men det är inte alltid lätt...

Svar på tråden Högt blodsocker, orolig :-(