• bebbe made in italy

Högt blodsocker, orolig :-(

Var hos BM idag och mätte blodsockret, det var på 7,9, gränsen är 7,8. Skall på glukosbelastning på onsdag. Jag har ätit mkt godis och sötsaker under gravven (har snart gjort 33 fulla v.) och har gått upp 21 kg. Detta är oerhört mkt enl. min BM och jag känner mig som en fruktansvärt dålig människa just nu, e skitnere. Mitt blodsocker har legat på 4 konstant, men idag hade det skjutit i höjden. Fan vilken looser man e som inte kunnat hålla sig mer från sötsaker och sån skit. Uch är så orolig att jag skadat mitt barn på nåt sätt genom att äta så mkt sötsaker... Fan vad låg jag e alltså.

Med vild bebis i magen
  • Svar på tråden Högt blodsocker, orolig :-(
  • bebbe made in italy
    Prinsessan Viktoria skrev 2008-02-25 23:52:52 följande:
    Hejsan TS!När jag var i vecka 28 och var på rutin besök hos BM låg mitt blodsocker på 9,8.Hade då gått upp 11 kg och åt väl mer sött än jag eg borde...Bm sa att det ofta är falsklarm då kroppen inte alltid udner en graviditet "hinner" med att jämna ut det.Fick en tid till glukosbelastning som gick sisådär, Började med att de tog ett blodsocker på mig innan själva belastningen,sedan fick jag dricka två glas sockerlösning efter att ha fastat i 12 timmar.Skulle ta dte lungt i 2 timmar för att sedan ta ett nytt blodsocker värde.Allt gick bra tills det gått 1½ timma. Då fick jag blodtrycksfall av att inte ha ätit på över 14 timmar.Hursomhelst så var det ingen fara i slutändan, blodsockret efter belastningen var på 8.8 vilket tydligen var okej.Har dock sedan dess bytt ut godis mot nyttigt gott...Du ska se det kommer gå bra.Lycka till.
    skönt att det var okej!!!! jag skall göra den imorgon, uch e lite nervös, hoppas allt e bra! hade ju presis ätit frukost igår och druckit juice när hon tog provet, kroppen kanske inte hade hängt med då!
    Med vild bebis i magen
  • Playing the angel

Hoppas det går bra för dig imorgon på belastningstestet. Förstår dina skuldkänslor, jag kände likadant =(

Själv låg jag på 8,1 sist jag var där (v. 32), men behövde inte göra något vidare test. Får se hur det ser ut nu nästa gång. Mitt problem har inte varit bara sötsaker som i godis osv utan jag har vräkt i mig apelsiner och mjölk. Bland de två största nojjor jag haft och båda innehåller ju mycket socker så jag har fått bytt ut det. Har börjat äta frukter som inte innehåller fullt lika mycket socker och dricker nu mindre mjölk och dessutom laktosfri, så jag får hoppas att det ger resultat, ska till bm på fredag.

Si vis amari, ama.
  • Ela86

Tycker inte du ska vara orolig... Jag jobbar som undersköterska o hade inte reagerat jättestort över ett sånt värde, så tänk inte på det. Det beror mkt på vad man ätit o så är du ju gravid oxå! Försök att inte tänka för mkt!
    Lycka till!!

• bebbe made in italy

Nu har jag gjort belastningen, uuurk vad vidrig den där drycken var... Hur som helst fick jag 6,7 enheter efter 2 timmar... Var ju helt perfekt så jag är såååå lättad!

Med vild bebis i magen
  • Djungelvrålen

Tycker inte du ska vara orolig!!! Jag låg stadig på 5 och sen helt plötsligt var jag uppe över 9. Jag hade då ätit frukost precis innan jag gick dit och hade en förkylning och båda dessa sakerna ökar ju blodsockret. Jag skulle tillbaka igen efter 2 veckor då och bara kolla blodsockret då var det nere på 5 igen. Så det kan vara mkt annat som spelar in. Fick höra att en annan tjej fått så då hon ätit pannkakor och sylt innan. En annna som fått ett högt resultat bara för att hon hade något sött på fingret. Dra ner på det söta nu fram tills du ska testa dig igen! Men som sagt måla inte fan på vägg ännu!!!! Lycka till!

• SuPe76

jag gjorde en sockerbelastning igår, låg på 9,4 o 9,3 efter, vilket inte var fullt så bra. så, nu ska jag inte äta ngt som innehåller socker fram till nästa belastning om två veckor (eller om det var tre). iallfall sockerlösningen tycker inte jag var några problem alls, jag hade hört lite skräckhistorier, men, den slank ner fort! trodde det skulle vara som slajm ungefär, men mitt var lättdrucket. att jag dessutom var rejält törstig då jag inte druckit på några timmar innan, kan ju ha spelat in att jag inte tyckte drycken var farlig.

iallfall, det är ju faktiskt inte hela världen om man skulle få grav. diabetes, det går ju att kontrollera genom att äta lite sundare, iallfall var det vad min BM sa till mig (dvs skippa socker och byta ut tex pasta mot fullkornspasta etc.)

• bebbe made in italy

Jag höll på att spy flera ggr av drycken, den åkte upp och ner jag har oerhört ont av drycker och spyr lätt om det smakar illa. Jag är inte alls orolig längre nu då mitt barn inte är för stor utan följer kurvan perfekt och mitt blodsocker är helt normalt, jag var mest orolig att jag skadat mitt barn eller förvandlat henne till en jättebebis med mitt sockerätande. Har dock fått mig en lite smärre chock då jag inte vill ha gravvdiabetes så jag kommer dra in mkt på sötsaker och läsk/saft. Tänker mig för hela tiden nu, åt dock en kexchoklad förut men då äter jag bara den idag, innan kunde det lätt slinka ner typ 7 muffins och en halv liter glass oxå på en dag, men nej nu skall här dras in ordentligt!! Det är ju inte bra för fostret att ha höga halter av socker i blodet jämt heller så jag gör det inte bara för mig.

Med vild bebis i magen
  • K Json

Om man äter godis eller mat som innehåller en stor mängd kolhydrater höjs blodsockret i blodet. Detta leder till att bukspottskörteln måste frisläppa en större mängd insulin för att få ner blodsockret till ett normalt värde. Om man äter grovt bröd till frukost behövs en mindre mängd insulin frisläppas för att få en normal blodsocker nivå i blodet, jämfört med om man äter fil och flingor tex.

Den mat som höjer blodsockret minst är den mat som magen får jobba med länge, tex så höjer potatismos blodsockret mer jämfört med kokt potatis, ljust bröd höjer blodsockret mer jämfört med grovt bröd.

Tänk på att det är kolhydraterna i vår kost som höjer blodsockret.

• Moparwoman

Jag har grav.diabetes men håller mina värden under kontorll tack vare sockerfira frukostar.
    Men på dagen kan jag äta och dricka lite mer som jag vill.

Fast jag håller sockret lågt, ligger på mellan 5-7 efter frukost, så har jag fått en ENORM mage så vi misstänker att jag kommer få en stor bebis ändå. Hoppas hon skickar mig på tillväxtkontroll.. fast de kan väl inte göra nått ändå
    Men jag själv vägde 4980 och var 57 lång..

• Playing the angel

Gick inte så bra för min del idag, låg på 9,1 trots att  jag lagt om mina begär =( Så nu väntar glukosbelastning för min del också på måndag..

Si vis amari, ama.
  • Moparwoman

Hoppas att sockerfria frukostar hjälper för dig om det nu är högt igen! Jag kör mörkt osötat bröd med en skinka på som också är sockerfri! (inte så lätt att hitta däremot)
    Men som min BM säger.. på helgen när man kanske vill mysa och lyxa sig lite kan jag gå upp tidigare.. käka en macka och sedan vänta en timme. Sen kan jag äta normal frukost med färskt bröd, ost, lite fil etc.

Svar på tråden Högt blodsocker, orolig :-(