• LillaGodingen

ska man använda kudde till en 2veckors bebis?

Vår lille gosse är lite mer än 2 veckor nu. Vi har inte använt kudde till honom men har börjat fundera på om man ska ha det eller ej. Ska man använda kudde eller inte?

• Svar på tråden ska man använda kudde till en 2veckors bebis?
  • Me o Mike

Runt 1 år kan man börja ha kudde.. INTE innan.

• Flickan och kråkan

Man ska ha kudde från början sa de på BB och BVC (för att undvika att huvudet blir platt), men axlarna ska upp på den också.

• LillaGodingen

det var olika svar på den frågan....om man nu ska ha kudde, hur ska den vara?

• Me o Mike

Ja nu fick du olika! Jag har iaf lärt mig att det är aj aj att ha kudde så tidigt..
    Huvudet KAN bli lite platt ja, men det försvinner sen ändå..
    Plus att bebisar ska ha så lite saker i sängen som möjligt för att föhindra att den kvävs.. OM den råkar få in ansiktet i kudden.

LillaGodingen skrev 2008-02-25 16:15:56 följande:
    det var olika svar på den frågan....om man nu ska ha kudde, hur ska den vara?
  • kristinaa75

Vi fick höra att man inte skulle ha kudde så det hade vi inte. Vår bebis som nu är 8 månader har därför fått platt huvud och nu säger Bvc att vi skulle haft kudde från början.. Jobbigt med olika bud men så är det ju med mycket inom bvc-världen känns det som, man får avgöra själv helt enkelt.. Jag kommer ha kudde från början om vi får ett till barn!

• Tjohalia

Rekomendationen är att ha kudde ända från födseln för att förhindra att huvudet blir platt. Man lägger ju inte bara huvudet på den utan även axlarna och en bit av ryggen.

MulleNuh skrev 2008-02-25 16:12:54 följande:
    Runt 1 år kan man börja ha kudde.. INTE innan.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • gizzla

jag skulle inte använda kudde så tidigt!

• skrattigtjej

eftersom barnets huvud formar sig under hela dens tid, mest kritisk under spädbarns tiden så därför är det bra med kudde

Emmy
  • Me o Mike

Från vissa verkar de´t vara.. För jag har aldrig hört det från NÅN! Varesig läkare elelr barnmorska..

Tjohalia skrev 2008-02-25 16:22:41 följande:
    Rekomendationen är att ha kudde ända från födseln för att förhindra att huvudet blir platt. Man lägger ju inte bara huvudet på den utan även axlarna och en bit av ryggen.
  • fru edinge

vi har haft kudde sedan Theo var nyfödd, som sagt han ligger med halva kroppen på den, just för att inte belasta bakhuvudet i så många timmar som det faktiskt blir i den positionen..

• Vårsolen

På bb och bvc som vi pratat med säger de att det är upp till var och en att avgöra, de ger inga rekomendationer åt något håll.
    Vi hade en platt kudde(finns anpassade för nyfödda hos babybutiker)men tog bort den när hon började vända på sig och det har fungerat bra.

• challis77

Finns det särskilda bebiskuddar man kan köpa då eller? För en vanlig kudde kan man väl inte ha... Ska fråga på spec mvc vad de anser om kudde eller inte kudde när jag ska ned nästa gång.

Äntligen gravid!
  • Tjohalia
    MulleNuh skrev 2008-02-25 16:24:28 följande:
    Från vissa verkar de´t vara.. För jag har aldrig hört det från NÅN! Varesig läkare elelr barnmorska..
    Man behöver bara googla lite för att hitta, här tex (www.alltombarn.se/halsa/plattskalle-1.7113/skallasymmetri-ar-ett-vaxande-problem-i-vastvarlden-1.7111):

Kudde eller inte?
    Det finns lite olika bud gällande kudde till ett litet spädbarn. Ibland kan man läsa att om barnet rullar över på magen kan det kvävas av kudden.
    Så här säger barnläkaren Göran Wennergren, som är professor i pediatrik vid Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg samt ordförande i Svenska Barnläkarföreningen, om kudde till spädbarn:
    – Det finns en rekommendation om just kudde i en broschyr från Socialstyrelsen, kallad Minska risken för plötslig spädbarnsdöd, som jag tagit fram tillsammans med barnläkarna Hugo Lagercrantz och Bernt Alm. Där står följande:
    ”För att förhindra att bakhuvudet blir platt när barnet sover på rygg bör en mjuk kudde användas. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet. På så sätt motverkar du att ensidig belastning gör att skallen blir platt eller sned. När barnet kan vända sig självt tar du bort kudden och ersätter den med en fast platt kudde.”

Vilken kudde ska man välja?
    – Att hitta lämplig kudde kan vara svårt, men www.minimundus.se har en som är lagom tjock, tipsar sjukgymnast Anna Öhman. Fast man måste jobba mycket med den efter tvätt för att den inte ska bli knölig.
    Anita Tilander på Minimundus bekräftar detta:
    – Babykudden måste bearbetas efter tvätt för att fyllningen ska återta sin spänst och bli jämnt fördelad i kudden, säger hon.
    – Kudden mår annars bara bra av att tvättas i 60 grader och plantorkas. Man ska helst också ta för vana att ”fluffa till” den lite efter varje användning så att man får fyllningen jämnt fördelad i kudden.

• Vårsolen

ja det finns anpassade kuddar, gå till en babybutik så hjälper de dig att hitta rätt

challis77 skrev 2008-02-25 16:31:53 följande:
    Finns det särskilda bebiskuddar man kan köpa då eller? För en vanlig kudde kan man väl inte ha... Ska fråga på spec mvc vad de anser om kudde eller inte kudde när jag ska ned nästa gång.
  • Tjohalia
    challis77 skrev 2008-02-25 16:31:53 följande:
    jo det finns i babybutiker, tex barnens hus och babyproffsen.
  • Me o Mike

Som sagt.. Det finns MÅÅÅNGA som säger olika! Och det gäller ALLT som handlar om barn.. Jag tror man bara måste känna efter själv.. För frågar du 50 pers så får du garanterat MINST 30 olika åsikter..

• carola1977

Mitt BVC rekommenderade kudde om inte bebisen sover på mage och när de börjar vända på sig till magläge ska man ta bort kudden ett tag. Emilia sov alltid på mage som bebis och hon fick börja ha kudde lite efter hon var 1 år.

• Spiken

Vår dotter har sovit med kudde sen vi kom hem från BB.

• Busbellan

Vi låg på barnsjukhus med vår dotter i ca en månad när hon var nyfödd och där hade alla bebisar kudde. Hemma fortsatte vi att använda kudde.

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden ska man använda kudde till en 2veckors bebis?