• Viskans

Kläder, pojkigt/flickigt, neutralt eller strunt samma?

När jag börjat kolla runt lite på bebiskläder och även läst en del tankar här i forumet så har jag reagerat på att det fortfarande känns som att det är så noga med att det ska vara "rätt färg till rätt kön". Jag vet att det var så när jag var liten, men trodde att det lugnat ner sig lite nuförtiden.

Jag är inget fan av varken babyrosa (det är en riktigt läskig färg om jag får säga det själv) eller babyblått, och jag känner inte att jag skulle ha några som helst problem att klä en babypojke i rött eller en babyflicka i blått.
    Är det då man behöver den där namnskylten till vagnen så att inte folk blir arga för att man lurar dem att det är fel kön? ;)

(När barnet blir lite äldre så det kan tycka själv om färger så får det såklart välja babyrosa kläder om det vill, men nu menar jag så länge barnet inte har någon åsikt i frågan)

Hur tänker ni i den här frågan? Kör alla främst babyrosa till flicka och babyblått till pojke, eller är det en fördom från min sida?

• Svar på tråden Kläder, pojkigt/flickigt, neutralt eller strunt samma?
  • AnnaSa28

Jag som har 3 tjejer kommer nog köpa lite "killiga" kläder om jag får en pojke den här gången.
    Sen babyblått och ljusrosa gillar jag inte alls, idag är ju modet neutralt för det mesta, jag har inhandlat mycket bruna färger som passar båda.

• Bliglin

Jag tycker om starka färger och är samtidigt en av dem som retar ihjäl mig på "könsfärger".

Så att jag skulle tvärvägra "rosa på tjej" och "ljusblått på kille" betyder då inte för mig att alternativet är neutrala färger. Nä, jag tycker om grönt i alla nyanser, marinblått ihop med turkos, mörklila och ljuslila, ärtgrönt och knallrött, gult är en annan favoritfärg liksom orange och brunt.

Enligt UL har jag en liten pojke i magen och det påverkar inte mina färgval ett skvatt (åtminstone vill jag inte tro det )

• rubygirl

Vår son har både färgglada, röda/lila och mer "killiga" kläder. Vi drar oss för "flickiga" kläder à la blommiga/glittriga blusar men jag känner inte att vi behöver bevisa att han visst kan ha sådana kläder. Men vi har absolut inga problem med att sätta på honom rosa vantar eller en rosa tröja någon gång. Och skulle han någon gång säga att han ville ha en rosa glittertröja så kan han väl få ha det.

Det är snarare hans mor- och farföräldrar som överöser honom med kläder och som aaaaaldrig skulle kunna tänka sig att köpa något rosa till honom.

• Mizuki

I våra ögon är alla färger neutrala.. Storbarnet på 2,5 har kläder i alla möjliga färger (Fast mest brunt och svart, varför vet jag inte) och till lillbebisen är det likadant. Rosa, grönt och orange är dock mest förekommande på bebiskläderna eftersom det är mina favoritfärger. Och nej, vi har inte gjort köns-UL.

• Shasti

Jag avskyr rosa, äger inte en enda sak eller plagg i det själv och skulle aldrig få för mig att köpa rosa saker till vår väntade flicka. Lite pärlor och glitter har jag inget emot senare om tjejen vill ha det men inte på rosa saker! (urk) Kan inte begripa denna hysteri med rosa för flickor. Vi började handla unisex kläder tidigt och har köpt brunt, beige, blått, vitt, marinblått, gult, med neutrala mönster med nallar, djur osv. Och en tröja med elgitarrer där det står "I want to be a rockstar" som vår tjej kommer va ursöt i! Precis samma saker hade passat perfekt på en kille, jag avskyr små "gubbkläder" som man ska ha till killbebisar också, skjortor med krage osv.

• HannaGD

Mizz Emma skrev 2008-02-26 08:13:05 följande:

Jag tycker inte det är något fel att klä sin pojkbebis i rosa, men jag hade däremot inte satt rosa tröja,röda byxor och blommiga strumpor på en och samma gång..
    Håller med. Det är ju inte bara färgen det gäller, utan kombinationer, snitt och design, och sånt. Och det finns ju så många fler färger än bara blått-rosa, vitt-svart.

Fram för färgglada barn!
  • Minelly

Jag klär min dotter i rosa, rött och möjligtvis lila (gillar inte den färgen). Ändå frågar alla vad han heter, hur gammal han är osv. En mamma sade till och med: Vilken söt liten gosse, när hennes eget barn i vagnen hade samma rosa overall på som min dotter. Och, ja det var en flicka hon hade

• PrettyUgly

Jag älskar rosa och lila och det kommer såklart märkas på kläderna oavsett om det är en kille eller tjej.

Något jag däremot inte klarar av är söta tryck och figurer på kläderna vilket gör det där med klädshopping lite mer sport >.

• HannaHYLK
    PrettyUgly skrev 2008-02-26 10:27:03 följande:
    Jag älskar rosa och lila och det kommer såklart märkas på kläderna oavsett om det är en kille eller tjej. Något jag däremot inte klarar av är söta tryck och figurer på kläderna vilket gör det där med klädshopping lite mer sport >.<
    Där håller jag med dig. Trycken på kläden är egentligen mycket värre än färgen. Jag hoppas att jag kan hitta kläder utan massa fula tryck.
  • Raira

Första barnet var en pojke så han fick mest blått och grönt . Mest därför att när han kom 03 så fanns det fasiken inte någåt annat för killar , på tjej sidan kunde man inte gå för det var så tajt och glittrigt som helst.
    Så fick vi en tjej och jag hadde inget problem att klä henne i storebrors kläder , det var ju billigt och allt tjejigt fick hon sedan massvis från mormor sin . Låter henne fortfarande ärva kläder från broder sin och när jag handlar så går jag på snyggt och bekvämt och inte glitter och sött.
    Nu väntas bebis och denna kommer få ha det som redan finns . Enligt UL en tjej är det men om det nu tittar ut en pojke får den ha rosa och lila kläder .
    Nu när man handlat lite nytt till bebis så är jag super nöjd över detta bruna mode . gult och brunt passar både kille och tjej .
    I like Lindex säger jag bara

Det är ju inte färgerna på kläderna som bestämmer könet.

• whiiiii

Jag har nästan bara köpt bruna, gröna och gula kläder, har lite blått med.. jag struntar i vad det blir för kön och killigt och flickigt, jag köper de kläder jag tycker är snygga..

• Hanni

Mitt barn kommer få ha ljusblått oavsett kön för det är min favvo färg och den färg jag hade när jag var liten.

• Lillstrumpa 08

Vi har satsat stenhårt på könsneutralt, när barnen blir gamla nog och har egen vilja får de klä sig hur de vill.
    Vi har inte tagit reda på kön.

Köpte en knallröd barnvagn och min mamma dog nästan eftersom det ju kunde bli en pojke.. suck. Vi måste få bort detta könsbundna tjafs. Dumheter!

Svar på tråden Kläder, pojkigt/flickigt, neutralt eller strunt samma?