• jojoje

HJÄLP! Kan inte sluta med nässpray!!!

Jag är beroende av nässpray och kan inte sluta...Får panik när jag inte kan andas. Någon som har samma problem? Någon som kan hjälpa mig?? Vill verkligen sluta..Min näsa mår inte bra av det här, blöder näsblod ibland...Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden HJÄLP! Kan inte sluta med nässpray!!!
  • Vintervila

Jag blir beroende varje gång jag är förkyld, har haft så sen jag var i tonåren. Förkylningen går över men jag fortsätter med nässpray ändå för jag kan inte sova om jag inte kan andas genom näsan. Jag får bestämma mig för att låta bli nässprayen och då brukar det ta nån kväll så är nästäppan försvunnen.

• Kristin89

Prova med koksaltlösning i sprayform! Endbart saltvatten. Det hade jag under graviditeten då jag inte kunde andas på nätterna

• jojoje

Jag vet, det är samma för mig. Men jag lider av panikångest och får total panik när jag inte kan andas. Jag blir helt igenkorkad i näsan i ett par dar när jag ska sluta och det är skitsvårt, mår jättedåligt och har en liten bebis att ta hand om...Finns det inga knep???

• jojoje
    Kristin89 skrev 2008-02-25 22:50:54 följande:
    Prova med koksaltlösning i sprayform! Endbart saltvatten. Det hade jag under graviditeten då jag inte kunde andas på nätterna
    Har provat koksalt, till och med den nya med högre salthalt men det funkar inte på mig...
  • Preciosa

samma problem här, har vart beroende av nässpray sen jag var 11-12 år idag är jag 24, har tagit dagligen under alla dessa år, mest på kvällen när jag ska sova, det är omöjligt att sommna om jag inte får nässpray innan. Får panik och kan inte andas.. skitjobbigt. Ännu värre blev det när jag var gravid!!

Saknar min Leo...
  • brünnhilde

Det är bara att uthärda en tid. Det är skitjobbigt, men det släpper.

Jag har en vän som har förstört slemhinnorna fullständigt pga 15 års nässpraymissbruk. Tro mig, det är inte roligt.

Du får se det som en regelrätt missbruksavvänjning - du kommer att få återfall, du kan till och med få så svår abstinens att du får panik och börjar skaka. Men det går över om man är konsekvent.

• kärålajn

Tror man kan få utskrivet nån medicin som är avsvällande, man ska ta den vid sänggående så man kan andas lättare då uan nässpray. Är också beroende men det är p.g.a grav-täppa... får ta tag i det sen när h*n ploppat ut. =)

• Vintervila

Nej, koksalt fungerar inte på mig heller.. det är som att hälla vatten i näsan bara, ingen effekt.
    Jobbigt att det är så för dig, ts. Enda rådet jag kan ge är att bara lägga av med det, det är ju jobbigt några dagar men det blir bättre.

• Preciosa

nä koksalt funkar inte på mej heller, det är ju int e avsvällande...

Saknar min Leo...
  • Maggis

Annars kan du försöka med cortisonspray som en övergång. Det sväller av samtidigt som du kan trappa ned på Nezerilen. Funkade finemang för mig som överdoserade under graviditeten. Och nu är jag helt avvand.

//Maggis
  • brünnhilde

Daglig användning av en "näspip" som finns i hälsokosten kan underlätta lite.

• snuttP

Här har ni en till. Har t.o.m. fått opererat näsan då mina slemhinnor är förstörda. Läkaren trodde dock att dom va kassa redan innan. Men i vilket fall, dirket efter op åkte jag på bihåleinflam och så va det kört igen. Skulle på en op till men har skjutit på det.

JAg får också panik, tror att jag ska dö. Verkligen hemskt. Men försök härda ut. Mitt beroende går verkligen i perioder.. Så är det bra, sen blir jag förkyld så är det kört.. =/

• Heranell

Jag var i samma sits. För att sluta använde jag barnstyrka på Nezerilen och använde bara i en näsborre. När den inte var täppt längre kunde jag sluta spraya i den andra också.
    Det finns tabletter man kan få uskrivna. Min BM tipsade mig när jag var gravid om nässpray med coritson i... finns receptfritt. Hon sa att den kan funka bra när man ska trappa ner på vanlig nässpray.

• Mamma S

En till här som är allvarligt nässpraysberoende... Har använt Otrivin i femton år och kan inte sluta! Får också panik när jag blir täppt i näsan och inte kan andas ordentligt. Jag har fått en cortison-nässpray utskriven som heter Rhinocort, den gör inte att jag kan sluta helt med nässpray men i alla fall att jag kan ta lite mindre vissa dagar.

SnuttP: Hur upptäcktes det att dina slemhinnor var förstörda? Hur gick operationen till? Jag är rädd för att mina slemhinnor också börjar bli rätt fördärvade... Det svider som eld i min näsa ibland, särskilt när jag är förkyld och måste ta mer nässpray än annars.

• snuttP

Mamma S. Det va så här att jag slutade med nässpray men det blev ändå itne bättre. Så jag pratde med en läkare som skickade en remiss till öra, näsa, hals. Där fick jag träffa en toppen läkare. Jag vet inte om mina slemhinnor är förstörda pga nässpray eller pga av mig fd allergi. Har sen jag va 2 år provat ALLA kortison spray, inget hjälper! Så jag fick komma dit, vi pratade, porvad nån kortison, tog allergi test. Tillslut bestöutades att mina slemhinnor är konstans förstorade. Dvs dom hänger ut över så att man blir täppt. Gjorde en op, tog bort slemhinnor, hackad bort lite ben. Blev bättre, men pga bilhåleinflam, så blev det förstört.

De vill göra en ny op, men då ska dom flytta näsbenet lite (det är snett) och hacka bort ännu mer ben. Så nä.. jag väntar. Vill inte. Va tillräckligt jobbigt att ha 1 m gasväv i näsan.. =/ örk!

Ursäkta hur jag skriver.. har 4 månaders bebis i famnen..

• Fogen

Jag är 32 år och har använt nasin och nezeril sedan 14-års ålder. Har provat allt, koksalt, sitta och sova, vara tät i nästan en vecka.... ingenting fungerar. Jag blir så tät i näshålan att jag inte kan stoppa in en tandpetare ens, nu brukar jag inte göra det men beskriver bara hur pass tätt det blir för mig, får ibland panik......

• jojoje
    Fogen skrev 2008-02-27 13:59:22 följande:
    Jag är 32 år och har använt nasin och nezeril sedan 14-års ålder. Har provat allt, koksalt, sitta och sova, vara tät i nästan en vecka.... ingenting fungerar. Jag blir så tät i näshålan att jag inte kan stoppa in en tandpetare ens, nu brukar jag inte göra det men beskriver bara hur pass tätt det blir för mig, får ibland panik......
    Precis så känner jag med.
  • Babylovers

JAg har varit beroende av nezeril periodvis, men för några månader sen gav ja upp för ja hade hört att de var så farligt, så gick till läkaren, o ja hade en liten liten polyp o fick nån nässpray, behöde den några dagar sen var de bara borta o jag har aldrig mer använt näspray än så länge, super skönt, trodde aldrig ja skulle bli av me de..

• tess021

Beroende av otrivin, använt dagligen i 5-6 år. Får också panik om jag inte kan andas genom näsan. Det värsta är till natten, finns inte en chans att kunna somna om jag är täppt. Har fått Rhinocort förut, det fungerade rätt bra till en början, men blev förkyld och då var jag tillbaka på ruta ett. Kunde hellr inte sluta med den, då började problemen direkt igen. Nu vet jag inte heller vad jag ska göra.. hatar både att behöva ha det med mig hela tiden, paniken och pengarna som läggs på skiten. :(

• Ireth Elanessë

Jag använde nässpray dagligen i 12 år. Jag slutade för 3 månader sedan på egen hand.

Jag fick total panik och ångest om jag inte kunde andas. Tyvärr leder ju regelbundet bruk av nässpray till kronisk nästäppa.Så det blir en ond cirkel. Och återfall sker lätt när man blivit förkyld. Jag har själv varit med om det.

Jag slutade denna gång med hjälp av Renässans koksaltlösning med mentholsmak och extra stark (3,5%)Jag trodde aldrig det skulle fungera för jag har tidigare använt både kortisontabletter som fungerar avsvällande och så nässpray som är avsvällande.

Jag har också för ett par år sedan opererat näsbenet som var snett men det hjälpte tyvärr inte. Det är jättevanligt att näsbenet är snett (inget som syns utanpå) och det kan göra att man har lättare för att bli täppt.

Jag tycker att du ska kontakt med en läkare och be att få tabletter och nässpray utskrivet. En del får antingen eller men får man både och så är chansen större att man lyckas. Sen tycker jag att du ska köpa Renässans igen även om du nu inte tyckt det hjälpt men med alltihop på en gång i samma behandling. I början kan man tycka att det inte alls är samma sak och det är det ju inte men man vänjer sig vid den effekten precis som man gjorde med nässpray en gång i tiden.

Svar på tråden HJÄLP! Kan inte sluta med nässpray!!!