Inlägg från: VeggieLover |Visa alla inlägg
  • VeggieLover

Varför äter man kött? Någon som har ett SANT argument?

Om man läser nåt ur Veda, som jag tycker alla sanningsälskande människor borde göra, så finns det många förklaringar till varför människor äter kött. Ett är man inte har kontroll över sina sinnen, i detta fallet smaken, och rent praktiskt tungan. Dessutom sägs det att kött faktiskt innehåller beroendeframkallande ämnen, därav detta "suget" man kan känna efter kött. Och då man som litet barn normalt inte får välja själv vad man ska äta, så hamnar man ganska snabbt i ett beroendeförhållande. Nåt som för många varar hela livet ut.

• VeggieLover
    Blåbärspaj skrev 2008-04-07 17:53:15 följande:
    Ja man tycker att det vore vara argument nog, om jag tycker det är gott då är det ju sant.
    Jag kan köpa det argumentet, om man också tycker själva "råvaran" ser god ut, dvs när det är levande. Men jag har då aldrig sett en människa slicka sig om munnen inför en sprättande höna, eller en ko i hagen. Än mindre om de djuren är inpackade i burar, eller fråntagna livsgnistan inne i trånga bås.

Jag vet inte, men ser det godare ut när man verkligen ser lyckliga lantdjur som inte kommer bli till föda?
    www.veggiemind.com/nar-lantdjur-vagar-visa-sin-tillit-och-karlek/
  • VeggieLover

Men Ella, du kan njuta av (och det kan vattnas i munnen av) andra levande saker, dess doft och färg. Frukt, grönsaker, bär, baljväxter, rotfrukter, nötter osv. Är det egentligen inte onaturligt då att inte känna samma sak om du doftar, känner och ser kring ett levande djur? Vad är skillnaden, tycker du? Varför måste det vara dött och slaktat och tillagat för att man ska kunna njuta av det på ett liknande sätt?

Jag försöker bara spetsa till "det enda riktiga" argumentet här, inte kalla dig för monster.

• VeggieLover
    Bellabimba skrev 2008-04-07 18:57:42 följande:
    Går du igång på ett fält med blast? Blir du hungrig när du ser en vete-åker?
    Nej men jag njuter betydligt mer av känslan att detta är vackert och naturligt att se på som föda. Utan minsta dåliga samvete.
  • VeggieLover
    ellla skrev 2008-04-07 19:01:32 följande:
    Ja visst kan man försöka spetsa till argumenten, men jag kan inte ta det på allvar faktiskt.
    Jag tror att en stor skillnad mellan människor, är att vissa ser på saker ur ett mer filosofiskt perspektiv. Vissa människor kallar det för flum och ovidkommande, andra för livsnödvändigt och utvecklande.

Detta är förmodligen en avgörande skillnad till varför vissa människor inte ser argumentet "det är gott, därför är det sant", som ett tillräckligt hållbart argument att hålla sig kvar vid.
    Det finns viktigare värderingar helt enkelt, och att offra något är något självklart och värdefullt.

Samvetet talar till oss på olika sätt, och vi befinner oss i olika stadier av insikter och utveckling. Det är helt naturligt det med. :)
  • VeggieLover
    Bellabimba skrev 2008-04-07 19:22:30 följande:
    Nej, nu hänger jag inte alls med på vad du menar!
    Jag tänkte kanske att du skulle svara, "Ja, och när jag ser en ko stå idisslande ute på en vacker äng, så kan jag se den nylagade oxfilén framför mig och jag känner en sån tacksamhet" *blink*

Människor är förövrigt skapta för att KUNNA äta vad som helst, men också för att kunna välja.
  • VeggieLover
    Auris skrev 2008-04-09 00:21:21 följande:
    Det är gott. Och nej, Jag använder inte liknande argument när det gäller etiska dilemman. Men köttätande är inget etiskt dilemma för mig. Att äta kött eller inte är för mig en ren kostfråga. Det som skulle kunna få mig att avhålla mig från att äta kött är således att det är onyttigt och dyrt. Inget av de argumenten har hittills lyckats uppväga "det är gott". Jag äter chips också fast det är ännu dyrare och onyttigare än kött.
    Köttätandet i sig kanske inte upplevs som ett etiskt dilemma, när själva slutprodukten ligger där snyggt inpackat med en "grann" röd färg...
    Men är det inte just det som gör det så lätt att känna att man inte gör något oetiskt? Ett slakteri har de flesta människor aldrig ens besökt ( Har du det? ) och skulle inte ens vilja besöka om dom väl fick tillståndet.
    Varför är det så, är det f ö r nära ens samvete då, när man ser liv förvandlas till död som man sedan ska motivera ens smak och doftsinne att acceptera och njuta av?

Jag vet så väl, för jag har själv en gång tillhört den förnekande och blundande skaran.
  • VeggieLover

Men Auris,

Nu är ju detta en mer en vacker utopi du pratar om, då köttätandet ökar i världen och slakterierna blir allt rationellare. Det finns helt enkelt inte tid att ge djur den omtanken.
    Den enda utvägen är i så fall om köttätandet minskas radikalt och att priserna fördubblas eller mer, så att köttproducenter kan tillmötesgås konsumenternas krav på "ett bättre liv" för djuren.

Sen undrar jag en annan sak.
    Ni föräldrar, skulle ni verkligen kunna se era barns förmodade förtvivlan om dom skulle få se t ex en oroligt brölande kalv slaktas inför ögonen dem? Hur känner man sig då, när man förklarar att så måste det vara?

Nej, jag vet att man som småbarnsförälder sällan är helt ärlig kring vad det egentligen är som man serverar sina barn på tallriken. Man ger egentligen inte sina barn en chans att välja, eller hur?

• VeggieLover

Rutger Jönåker skrev 2008-04-09 09:03:18 följande:

Jag är medveten om dom stora problem som den ökande köttkonsumtionen har för, djuren, naturen och oss människor ( i form av sjukdomar osv). Samtidigt som jag är intresserad av djurrättsfrågor så är jag också intresserad av arkeologi och hur människan som art är anpassad till att leva genom evolutionen. Det är komplext och det är också många gånger det blir en frontalkrock dem emellan.
    Jag är ganska säker på att naturen till slut kommer tvinga människan att avstå från köttätandet, just pga alla konsekvenser för jorden.

Samtidigt så kan man t ex i VEDA läsa om hur lågt vi människor kommer sjunka innan vi tvingas förändra oss.
    Jag vet knappt om jag ens vågar nämna här hur, men vi kan ju redan se ivriga forskningsideer hur man ska kunna framavla levande "köttpaket". Och det lär bara vara början...
  • VeggieLover
    sedlighetsroteln skrev 2008-04-11 01:08:48 följande:
    Kött är nyttigt och bra för oss..
    Oss? Inte för mig och en stor mängd andra människor på jorden.
    Inte för miljön heller. Men det vet du väl?
Svar på tråden Varför äter man kött? Någon som har ett SANT argument?