• ninanell

Varför äter man kött? Någon som har ett SANT argument?

Varför inkluderar man kött i sin kost?

Jag söker svar som verkligen stämmer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 23:10

Jag har fört lite statistik här och kan redovisa att argumentet "Det är gott" är det starkaste, mest uppriktiga och sanna som förekommer här i tråden. Frekvent, upprepande och fristående från annan argumentation.

Är "Det är kul", "Det är skönt", "Det ser roligt ut", "Det är lättast", "Det fungerar" bra och tunga argument för er när ni diskuterar med andra om exempelvis misshandel, missbruk, pedofili, mobbing, abort, könsstympning, fattigdom eller andra etiska dilemman?

• Svar på tråden Varför äter man kött? Någon som har ett SANT argument?
  • Tomtemormor
    hannis skrev 2008-05-15 00:14:51 följande:
    Jag äter kött för att det är gott, nyttigt och känns helt naturligt för mig. Äter allra helst vilt och lammkött då jag vet att djuren har haft ett bra liv.
    Då kan du äta svenskt nötkött också.
  • Tomtemormor

Eftersom jag ännu inte fått något svar så tar jag en repris:
    Är det fortfarande ingen som vill förklara skillnaden mellan gräs som bryts ner i energiframställning, gräs som bryts ner i kornas magar och gräs som bryts ner i naturen? Varför är det ena otäckt farligt och de två andra helt naturliga? I samtliga fall blir det ju metan och koldioxid som restprodukter.

Vad har vegetarianismen tänkt sig att eventuellt överflödiga arealer ska användas till?

HellviHumle förlåt dem, ty de veta icke vad de göra.
  • VeggieLover
    Ceropegia021 skrev 2008-05-14 23:37:37 följande:
    nej det va ganska tydligt
    Jag hittar inte det. Har du lust att upprepa det?
  • VeggieLover
    Tomtemormor skrev 2008-05-15 00:35:31 följande:
    Nej! Varför skulle den det? Om man använder sin bultpistol eller sitt gevär på rätt sätt så blir djuret medvetslöst innan det hinner höra smällen. Då blir det inte fråga om nå'n "dödskamp".
    För att den mänskliga faktorn aldrig kan vara 100%. Å andra sidan så skulle du ju aldrig våga erkänna ett misstag i detta forumet.
  • VeggieLover
    Ceropegia021 skrev 2008-05-15 00:37:27 följande:
    veggieloverjag kan inte slita mig från tråden, är du emot djur i fångenskap?
    Generellt ja, för i ordet "fångenskap" ligger det en innebörd att det är begränsat och att det är emot djurets vilja.
  • Ceropegia021

men då ploppade det genast upp endel andra frågor..

vad skulle vi göra med alla kor tex om vi släppte dom fria? Förstår du hur mycke kor det skulle vara överallt som orsakade tex bilolyckor med mera? Kanske ditt barn sitter i bilen?
    Tror du inte att om korna inte ville bo i ladugård och gåpå grönbete skulle dra sin kos på väg till hagen? och om vi nu inte skulle släppa ut korna i det fria och inte äta upp dom heller, vad skulle vi göra då? det skulle ju inte gå att föda upp kalvar för mjölkens skull heller eftersom man ALDRIG skulle ha råd att hålla alla dessa kor vid liv tills dom dör. jag har fler frågor men jag ska sova nu. kommer tillbaka i morgon.
    Go natt

VeggieLover skrev 2008-05-15 01:27:34 följande:
    Generellt ja, för i ordet "fångenskap" ligger det en innebörd att det är begränsat och att det är emot djurets vilja.
  • Ceropegia021

vad jag undrade va, vad tycker du att vi ska göra??

• VeggieLover
    Ceropegia021 skrev 2008-05-15 01:41:52 följande:
    men då ploppade det genast upp endel andra frågor..vad skulle vi göra med alla kor tex om vi släppte dom fria? Förstår du hur mycke kor det skulle vara överallt som orsakade tex bilolyckor med mera? Kanske ditt barn sitter i bilen? Tror du inte att om korna inte ville bo i ladugård och gåpå grönbete skulle dra sin kos på väg till hagen? och om vi nu inte skulle släppa ut korna i det fria och inte äta upp dom heller, vad skulle vi göra då? det skulle ju inte gå att föda upp kalvar för mjölkens skull heller eftersom man ALDRIG skulle ha råd att hålla alla dessa kor vid liv tills dom dör. jag har fler frågor men jag ska sova nu. kommer tillbaka i morgon.Go natt
    Kor kan trivas bra i stora inhägnade hagar, dom har inte det stora rörlighetsbehovet. Dom är ju inte direkt som hästar. Så det är ett dåligt exempel.

Varför vill du inte svara igen varför du blev vegetarian?
    Har du nåt att dölja eller?
    Jag undrar, för jag upplever inte dig som om du varit vegetarian.
    Blev du tvingad till det eller?
  • VeggieLover
    Ceropegia021 skrev 2008-05-15 01:44:12 följande:
    vad jag undrade va, vad tycker du att vi ska göra??
    Kor ska få leva som dom är, och dö en naturlig död. Sen ska det inte få födas upp så många nya kor, som det är idag. Det är miljömässigt inte försvarbart heller, då de stora volymerna av kor numera är ett konkret klimathot.

En viss reglerad kvot av kor som kan försörja en småskalig mjölkproduktion, där man kan använda sig av den mjölken som blir över efter kalven fått i sig det allra nödvändigaste. DET blir ett trevligare samhälle, framförallt för korna! Och dom älskar vi väl?
  • Ceropegia021

min mamma har varit vegetarian i hela mitt liv, fram till för några år sedan då hon blev sjuk. Jag har ätit mycket veg blandat med icke veg sen jag va liten. För 9 år sedan blev jag vegetarian pga att det va mycket prat och hemska dokumentärerom hur djuren behandlades på slakterierna och på vägen dit. Då valde jag att inte stödja det, som en protest liksom. jag blev magrare och magrare och blekare och fick dåliga blodvärden, mamma blev sjuk av det och jag blev gravid. Jag åt allt man ska äta för att må bra när jag va veg+vitaminer och järn men det gick inte. å när jag blev gravid va det inge snack om saken, magen växte inte, dom trode barnet va för litet å jag hade dåliga värden. jag hade liksom inget val än att börja äta kött igen. å genast mådde jag mycket bättre. Människan är gjord för att äta köttoch kaniner för att äta gräs. det är inget vi kan ändra på, hur mycket vi än vill.

hoppas du förstod det blev kanske lite rörigt

Svar på tråden Varför äter man kött? Någon som har ett SANT argument?