• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer Nr 4

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se

www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset

www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka

www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset

www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se

www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden

www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening

www.aspef.org/

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 14:46
    Uppdaterade länkar:

Karolinska universitetssjukhuset

www.karolinska.se/templates/Page____72800.aspx

Akademiska sjukhuset:

www.akademiska.se/templates/page____29362.aspx
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 4
  • Mjölk
    Ericaste skrev 2008-03-04 17:10:39 följande:
    Hej!Jag har funderat på att bli äggdonator. Än så länge är jag ung och utan barn så det skulle isf bli när jag är något äldre och kanske har egna barn redan. Det jag undrar är dock om man måste godkänna att eventuella barn får lov att söka upp en när de blir 18 år? Jag tror att det skulle vara lite konstigt samtidigt som jag nog skulle bli glad över att se vad jag har hjälpt någon annan med...Tacksam för svar!
    Välkommen hit!
    Singeladopt skrev 2008-03-09 19:05:40 följande:
    Oj, det var en trött tråd. Vart har ni tagit vägen allihop?Jag har varit i kontakt med SU och jag är välkommen så fort det bara går. Jag ville ha lite mer tid att fundera. Det var, enligt dem, inga problem att jag donerar ägg nu även om jag vill ha fler barn själv.
    Vad kul! Vad funderar du på? Vad är SU?
    Själv började jag spraya 20 februari och jag började injicera i onsdags. Det börjar närma sig alltså!
  • Mjölk
    Singeladopt skrev 2008-03-10 13:03:06 följande:
    "Vad kul! Vad funderar du på? Vad är SU?"Jag vill bestämma om/när jag själv vill ha fler barn. SU Är Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
    Jaha, du SKA alltså donera, men frågan är bara NÄR eftersom du kanske vill ha barn först? Vi har ett barn, men ska ha fler barn sen, men det blir nog inte förrän om 1-2 år eftersom jag vill få en fast anställning först. Så eventuellt ska jag doneraen gång till rätt omgående efter denna donation.
  • Mjölk
    Singeladopt skrev 2008-03-10 18:34:09 följande:
    Ja, precis så är det.Känner du av hormonerna? Är det något särskilt som du har tänk på? Som gjort att du tvekat kanske? Bara nyfiken. Enligt SU så kan jag komma tidigast till hösten eftersom de har mycket att göra, så jag har lite tid att fundera.
    Du får vara hur nyfiken du vill! Har inte känt av hormonerna alls faktiskt, men det är ju så olika från person till person. Det enda jag tvekade inför var om det skulle vara smärtsamt samt om behandlingen skulle göra att man fick biverkningar. Sen fick jag förklarat för mig att det faktiskt var de som har svårt att få barn som påverkas mest, kanske pga stressen. Annars har jag inte tvekat inför något annat, jag har bara noga tänkt igenom mitt beslut och är helt införstådd med vad det kan innebära i framtiden, t.ex. att de eventuella barn jag ger upphov till kanske tar kontakt med mig. Jag har även berättat att jag ska donera för den närmaste familjen och kommer att berätta det för mina barn.
    Hoppas du tar beslutet att donera, det finns ju så få donatorer i Sverige, men det är jättebra att du nu får tid att riktigt tänka igenom ditt beslut, så att det inte blir förhastat. Om du har fler frågor så får du gärna skriva här eller till min inbox.
  • Mjölk
    Pejgan skrev 2008-03-11 07:54:44 följande:
    åh jag har helt missat vår nya tråd!Jag har återhämtat mig från donation nr 2 som tyvärr inte blev något av alls :( De fick ut 16 fina ägg men ingen av de två mottagarna blev gravida. Däremot blev ju en i första omgången gravid och den graviditeten fortlöper som den ska så ett "extrabarn" verkar det bli
    Vad synd att det inte blev någon graviditet! Men vad bra att det blev något den första omgången! De andra paren fick inga ägg till frysen då? Eller det kanske man inte får reda på.
  • Mjölk
    Pejgan skrev 2008-03-11 11:37:38 följande:
    nej jag fattade det som att inget ens hade blivit befruktat och det måste det väl bli för att hamna i frysen?
    Ja, det måste ju bli befruktat då. Vad synd då! *kramar om* Du fpr helt enkelt glädjas åt förra omgången!
    veronicaq skrev 2008-03-12 19:47:49 följande:
    hejhopp! ikväll ska jag ta ÄL sprutan och imorn flyger vi till finland!ni som gjort ÄP,hur känns det?? ska ju göra det freda morgon!
    Lycka till o hoppas atty det blir många fina ägg!
    Jag ska på ÄP på måndag!!! Ooo, känns spännande!
  • Mjölk
    MHoof skrev 2008-03-14 09:37:06 följande:
    Hej!Vad bra att det finns sånna här trådar.Nu är det så att jag funderar på att donera mina ägg till en bekant. Antingen göra så eller att jag donerar till sjukhuset och att hon får ägg från en annan i samma veva för så kan man ju göra oxå.Jag ringde Karolinska idag men hon jag skulle prata med var på semester. Någon här inne som kan förklara hur hela proceduren går till?Jag undrar även om man inte får bli sövd när dom plockar ägg? Gör det väääldigt ont?Jag har ett barn. Skulle bli glad om jag kunde hjälpa min bekanta för dom har försökt i så många år nu.
    Åh,så snällt!
    Kolla länkarna ovan, de är bra! Vet inte med sövning,men om du frågar på den klinik där du vill donera så vet de säkert. Jag ska bli plockad på måndag. Återkommer med mina upplevelser då!
  • Mjölk

Rapportering: Det gjorde inte det minsta ont i måndags vid plockningen. Däremot blev det bara 6 ägg, lite snopet eftersom de såg 19 äggblåsor i onsdags. Ska prata med läkaren som gjorde punktionen ( i eftermiddag). Dock blev 4 ägg fint befruktade. Jag antar att paret då fick tillbaka ett ägg + 3 i frysen. Fast det blev ju bara ett par som fick äggen. Känns lite trist tycker jag...

• Mjölk

Läkaren som gjorde äggplocket trodde att det låga äggantalet berodde på behandlingen. Jag svarade ju så snabbt så det kanske var för snabbt. Nästa gång (om det blir en) blir det säkert bättre.

• Mjölk
    MHoof skrev 2008-03-21 20:51:54 följande:
    Mjölk: Så det kändes inget? Får man bedövning innan? Gör den ont? Jag hatar smärta, det är det jag är rädd för. Hur lång tid tar det att plocka ägg då?
    Nej, det kändes inget särskilt, inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Jag var så groggy! Jo, man får lugnande, alvedon, något intravenöst + lokalbedövning. Jag hade ju 19 äggblåsor, så det tog väl lite längre tid för mig, men inte mer än 15 minuter skulle jag tro. Prata gärna med någon på kliniken först!
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 4